Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Ponad pół miliona abonentów Netflixa w Polsce

Ponad pół miliona abonentów Netflixa w Polsce

Paweł Okopień
paweloko
4
Dodane: 6 lat temu

Dwa lata temu w styczniu wystartował w Polsce Netflix. Początki prezentowały się tragicznie, dziś platforma produkuje lokalne seriale, ma potężną machinę marketingową i PR. Wciąż jednak pozostaje pytanie, ile osób rzeczywiście płaci za Netflixa. Do tej pory płatne, legalne treści w sieci nie były popularne. Obecnie Netflix w Polsce ma prawdopodobnie ponad pół miliona abonentów.

Serwis Screenlovers specjalizujący się w analizie rynku telewizyjnego opublikował artykuł, w którym zmierzył się z tematem Netflixa. Do tej pory nie mieliśmy żadnych wiarygodnych danych na temat liczby abonentów serwisu w Polsce. To co podaje Gemius odnośnie wizyt na stronie internetowej jest niemiarodajne, ponieważ nie uwzględnia aplikacji, a w szczególności platform Smart TV. Dlatego Screen Lovers dotarł do badania Ampere Analysis pokazującego 40 najpopularniejszych rynków dla Netflixa na świecie. Według niego w Polsce w czwartym kwartale 2017 roku było ponad pół miliona płatnych użytkowników serwisu Netflix. Wedle tego zestawienia byliśmy 23. rynkiem poza USA dla Netflixa, co wydaje się być całkiem niezłym wynikiem.

Dane Netflixa są jeszcze lepsze, jeśli zestawimy je z CDA Premium, które w styczniu mogło pochwalić się 100 tys. klientów. Przy czym mimo tego, że właściciel CDA jest notowany na warszawskiej giełdzie to nadal zawartość całego serwisu jest dość dyskusyjna. Ponad pół miliona abonentów w ciągu dwóch lat to dobry wynik. Jeśli założymy, że część osób dzieli się jeszcze kontem rodzinnym z bliskimi, to odstetek osób korzystających z Netflixa, a tym samym legalnych treści w sieci jest całkiem przyzwoity w porównaniu z tym, co działo się w Polsce jeszcze kilka lat temu.

Jeszcze ciekawiej prezentuje się badanie przeprowadzone przez Wavemaker, w którym zapytano osoby korzystające zarówno z kablówki lub platformy satelitarnej, jak i Netflixa którą z usług by wybrali, gdyby musieli zrezygnować z drugiej. Aż 49% badanych pozostałoby przy Netflixie, natomiast 36% zrezygnowałoby z niego na rzecz kablówki, 15% osób nie ma na ten temat zdania.

Operatorzy mogą upierać się przy stanowisku, że Netflix nie jest dla nich konkurencją. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, dla wielu osób to właśnie Netflix staje się pierwszym wyborem. Spadek abonentów płatnej tv o 200 tysięcy gospodarstw w 2017 roku (wg. danych Nielsena) to nie jest przypadek. Zachowania widzów zmieniają się. Telewizja linearna będzie dostępna jeszcze przez długie lata, ale Netflix miesza na rynku. Myślę, że milion abonentów Netflixa nad Wisłą jeszcze w 2018 roku jest bardzo realny.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 4