Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Rivian R1T i R1S – elektryczne supersamochody w kształcie pickupa i SUV-a

Rivian R1T i R1S – elektryczne supersamochody w kształcie pickupa i SUV-a

6
Dodane: 6 lat temu

Kilka dni temu Rivian w końcu odsłonił swoje dwa pierwsze modele samochodów elektrycznych – R1S i R1T. SUV i pickup. Przyspieszające w 3 sekundy do setki.

Rivian R1T

Pickup R1T, tak przecież popularny format w Stanach Zjednoczonych, był przez startup Rivian najbardziej promowany w mediach. Ma być dostępny z trzech różnymi akumulatorami – 105 kWh, 135 kWh i 180 kWh. Pozwolę sobie przypomnieć, że Tesla Model S mieści maksymalnie 100 kWh baterię.

Podwozie integruje w sobie cztery silniki elektryczne, po jednym na każde koło. Każdy z nich ma potencjał przyjąć do 147 kW i ma zapewniać wyjątkowe wrażenia dzięki zaawansowany możliwościom rozdziału momentu indywidualnie na każde koło, zależnie od potrzeb i warunków. Wybierając model 180 kWh rozpędzimy się do 96 km/h w 3,2 sekundy. Model ze 135 kWh akumulatorem jest jeszcze szybszy i potrzebuje zaledwie 3 sekund, aby na zegarach stuknęło 96. Najtańsza wersja, ze 105 kWh baterią, zapewnia przyspieszenie na poziomie „zwykłego” bardzo szybkiego auta, czyli 4,9 sekundy do 96 km/h. Ten ostatni oferuje kierowcy 560 Nm momentu obrotowego, a dwie droższe wersje „nieznacznie” więcej, bo 1120 Nm. Prędkość maksymalna, w przypadku każdego z nich, wynosi 125 mph, czyli około 200 km/h.

Dla wielu z nas potencjalnie ważniejszy będzie jednak zasięg, bo co nam po przyspieszeniu, jeśli do przejechania mamy kilkaset kilometrów. Producent podaje, że model ze 105 kWh akumulatorem zapewnia ok. 230 mil (368 km) zasięgu, 300 mil (480 km) w przypadku modelu 135 kWh i 400 mil (640 km) dla 180-tki. Jako ciekawostkę dodam, że R1T pociągnie przyczepę ważącą do 5000 kg, chociaż zapewne nie na takim dystansie, i można jego „pakę” załadować ciężarem nieprzekraczającym 800 kg.

Wnętrz mieści 5 osób, a do dyspozycji kierowcy będzie mnóstwo gadżetów, w tym sporo funkcji umożliwiających autonomiczne poruszanie się, w tym kamery, lidar, radar i GPS, co ma zapewnić mu 3 poziom autonomii. Samo oprogramowanie auta ma działać na podobnej zasadzie jak to, co oferuje Tesla – będzie się automatycznie uaktualniało przez internet.

Użytkownicy, poza dużymi ekranami, które mają zastąpić tradycyjne przyciski i pokrętła, otrzymają również szereg ciekawych rozwiązań, które mają im ułatwić życie.

Mi najbardziej podobają się dodatkowe przestrzenie ładunkowe. Pierwsza dostępna jest z obu stron pojazdu i mieści się pomiędzy „paką”, a tylnymi siedzeniami. Druga znajduje się pod maską i może pojemnością rywalizować bagażniki małych samochodów (330 litrów).

Ceny (w USA) zaczynają się od 69 tys. USD za model podstawowy (nie licząc żadnych ulg rządkowych) i można je już zamawiać – wystarczy kaucja w wysokości 1000 USD. Pierwsze dostawy spodziewane są w 2020 roku.

Rivian R1S

Dla osób, które szukają SUV-a, przygotowano siedmiomiejscowy model R1S. To w zasadzie to samo auto, a największą różnicą jest inna buda, postawiona na tym samym podwoziu.

Samo podwozie jest w zasadzie identyczne, z drobnymi różnicami. R1S jest krótszy od R1T o około 38 cm i ma podobnie krótszy rozstaw osi. Tylną klapę z kolei rozwiązano podobnie jak w innych markach – jest podzielona na pół i górna część odchyla się do góry, a dolna do dołu.

Sama specyfikacja techniczna jest bardzo zbliżona, z tą różnicą że R1S ma zasięg większy o około 10 mil (16 km) w przypadku każdej z wersji. Wynika to zapewne z niższej o 20 kg wagi i lepszej aerodynamiki. SUV na pokład będzie mógł wziąć aż 820 kg (o 20 kg więcej), ale maksymalna waga przyczepy jest aż o 1500 kg niższa i wynosi „zaledwie” 3500 kg. Cena R1S będzie wyższa od R1T i zaczyna się od 72,5 tys. USD za podstawowy model.

Specyfikacja techniczna

R1T
105 / 135 / 180 kWh
R1S
105 / 135 / 180 kWh
Ilość pasażerów 5 7 (5 w modelu 180 kWh)
Moc 1 silnika 147 kW 147 kW
Moc 300 / 562 / 522 kW 300 / 562 / 522 kW
Moment obr. 560 / 1120 / 1120 Nm 560 / 1120 / 1120 Nm
Zasięg 230 / 300 / 400 mil
368 / 480 / 640 km
240 / 310 / 410 mil
384 / 496 / 656 km
Przyspieszenie 0-60 mph 4,9 / 3,0 / 3,2 s 4,9 / 3,0 / 3,2 s
Przyszpieczenie 0-100 mph 12,5 / 7 / 8 s 12,5 / 7 / 8 s
Waga 2670 kg 2650 kg
Rozkład mas (przód/tył) 52% / 48% 52% / 48%
Ładownosć 800 kg 820 kg
Maks. ciężar przyczepy 5000 kg 3500 kg
Długość 5475 mm 5040 mm
Szerokość (złożone lusterka) 2015 mm 2015 mm
Wysokość 1815 mm 1820 mm
Rozstaw osi 3450 mm 3075 mm
Rozstaw kół 1710 mm 1710 mm
Głębokość brodzenia 1 m 1 m

Rivian ma już fabrykę, którą obecnie uruchamia, aby mogła produkować oba zapowiedziane modele. Pierwsi klienci dla niech będą bardzo ważni, bo kupują auto w zasadzie w ciemno, od nowego, niesprawdzonego producenta, który niewątpliwie zrobi kilka błędów, co łatwo można obserwować na przykładzie Tesli. Ciekawy jednak jestem przyszłości Riviana – czy będzie w stanie zapewnić odpowiednią sieć ładowania, podobną do tej, jaką Tesla ma w USA? Czy otworzy własną sieć salonów, czy raczej zdecyduje się na tradycyjnych dealerów? A co z serwisami? Pozostaje wiele pytań i jeszcze więcej niewiadomych, ale z nieskrytym zainteresowaniem obserwuję co dzieje się na rynku samochodów elektrycznych, które najprawdopodobniej staną się szybciej popularne, niż się tego spodziewałem.

Więcej na temat Riviana znajdziecie tutaj, a zamówienie możecie złożyć tutaj.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 6

Cenę w USA można obniżyć o $7500 ulgą federalną (200 000 samochodów elektrycznych w danym roku kalendarzowym). W niektórych stanach są dodatkowe dopłaty np. w Kalifornii jest to $2500, a w Kolorado $5000. To już są konkretne zachęty szczególnie w przypadku tańszych samochodów jak Tesla Model 3 ($35000) czy Chevrolet Bolt ($37000).

U nas możemy pomarzyć… no chyba, że ktoś zrobi model napędzany węglem.

U nas niedługo ładowanie elektryka będzie droższe niż tankowanie :) Tym sposobem zamiast priusa mam bmw z dieslem :/ Obiecane dopłaty do hybryd wyglądają podobnie do obniżek VATu :(

Cenę w USA można obniżyć o $7500 ulgą federalną (200 000 samochodów elektrycznych w danym roku kalendarzowym). W niektórych stanach są dodatkowe dopłaty np. w Kalifornii jest to $2500, a w Kolorado $5000. To już są konkretne zachęty szczególnie w przypadku tańszych samochodów jak Tesla Model 3 ($35000) czy Chevrolet Bolt ($37000).

U nas możemy pomarzyć… no chyba, że ktoś zrobi model napędzany węglem.

U nas niedługo ładowanie elektryka będzie droższe niż tankowanie :) Tym sposobem zamiast priusa mam bmw z dieslem :/ Obiecane dopłaty do hybryd wyglądają podobnie do obniżek VATu :(