Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Themis – europejska rakieta wielokrotnego użytku

Themis – europejska rakieta wielokrotnego użytku

0
Dodane: 5 lat temu
fot. Arianespace

W 2019 roku, rakiety wielokrotnego użytku nie są niczym nadzwyczajnym. SpaceX po 3, a w krótce nawet 4 razy będzie używał tego samego pierwszego stopnia rakiety Falcon 9. To bardzo duża oszczędność. Dziwi postawa starych graczy na rynku rakiet, który zapewniają, że ich rakiety, które kosztują dwukrotnie więcej za start, są… tańsze. Największym zaskoczeniem jest jednak to, że ULA1 czy ESA2 nie planują odzyskiwać swoich przyszłych rakiet. Na szczęście w przypadku ESA ma się to za kilka lat zmienić. Arianespace i CNES3 ogłosiły właśnie projekt budowy nowej rakiety wielokrotnego użytku – Themis. Ma ona zastąpić za kilka lat rakietę Ariane 6.

Callisto – przystanek w drodze do finalnej wersji Themis

Arianespace jest na ukończeniu prac nad rakietą Ariane 6. Pracę nad tym projektem zaczęto lata temu. W 2014 wybrano finalny projekt designu rakiety i od tamtego czasu trwa jej budowa. W przyszłym roku Ariane 6 powinna być gotowa do pierwszego lotu. Jedynem plusem rakiet z rodziny Ariane jest ich możliwość wyniesienia przy jednym starcie dwóch satelity na orbitę. Pozwala na to znacznie większa osłona ładunku.

W przyszłym roku, po zakończeniu prac nad Ariane 6, Arianespace zacznie budowę rakiety testowej Callisto. Będzie ona odpowiednikiem Grasshoppera4 od SpaceX. Callisto ma pozwolić na zebranie danych potrzebnych do budowy i Themis. Te dane będą potrzebne Arianespace, aby wiedzieć dokładnie jak zachowuje się rakieta i jakie siły działają na nią przy pionowym lądowaniu. Ma to pozwolić na ukończenie projektu rakiety Themis. Themis powinna być gotowa w latach 2028-2030.

Arianespace na specjalnej stronie poświęconej projektowi Themis pokazało animację, jak rakieta ma startować i lądować. Całość mocno przypomina Falcona 9. Poznaliśmy też kilka technicznych szczegółów na temat rakiety Themis. Ma ona korzystać z silników Prometheus napędzanych metanem. To chyba największa różnica w stosunku do Falcona 9. Inne mają być również lotki służące do sterowania rakietą w czasie powrotu na Ziemię.

Trochę szkoda, że projekt powstał tak późno. Rakieta Themis będzie latać dopiero za 10 lat, czyli jakieś 15 lat później niż Falcon 9 wielokrotnego użytku. Za 10 lat SpaceX powinno mieć już w pełni gotową rakietę Starship, a Blue Origin regularnie latać rakietami New Glenn. Najprawdopodobniej do tego czasu Chińczycy również zbudują rakietę wielokrotnego użytku. Chociaż lepiej późno niż wcale. Europa powinna mieć swój program kosmiczny i możliwość wynoszenia ładunków kosmicznych w nowoczesny sposób, w stosunkowo rozsądnych cenach.

  1. United Launch Alliance – joint venture firm Boeing (z rodziną rakiet Delta) i Lockheed Martin (z rodziną rakiet Atlas). Realizuje głównie zlecenia dla rządu USA.
  2. Europejska Agencja Kosmiczna, na zlecenie której Arianespace produkuje rakiety Ariane V, a od przyszłego roku również Ariane 6.
  3. Francuska agencja kosmiczna.
  4. Testowa rakiet SpaceX, która w 2012 i 2013 roku pozwoliła firmie zebrać potrzebne dane i nauczyć się jak lądować pionowo rakietą.

Błażej Faliszek

Użytkownik sprzętu Apple od ponad 10 lat. Najcześciej piszę o kosmosie (SpaceX) ale również o elektronice i DIY (Raspberry Pi, Arduino). Działam w stowarzyszeniu Hackerspace Silesia a ostatnio mocno wkręciłem się w temat filtrów powietrza.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .