Gdzie i jak Spotify ściemnia w walce przeciwko Apple
Podsumowanie kolejnego etapu walki Spotify z Apple publikowaliśmy dzisiaj rano na łamach iMagazine. W międzyczasie z niedowierzaniem dopatrzyłem się kilku mocno naciąganych „faktów”. Oto one…
Fast Facts
Na stronie „Fast Facts” znalazłem następujące perełki…
Podatkowa dyskryminacja
Spotify zarzuca Apple, że ich 30% „podatek” w App Storze dyskryminuje ich. Po pierwsze, ten podatek dotyczy dóbr cyfrowych. Po drugie, inni z nim żyją i nie narzekają, jak chociaż Netflix, który niedawno przestał zupełnie oferować możliwość wykupienia subskrypcji przez IAP. Tak, Apple ma tutaj przewagę, bo przecież nie obciąża nim sam siebie (Apple Music), ale to w końcu ich sklep. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Spotify przestało oferować możliwość wykupienia subskrypcji przez App Store i jedynie oferowali opcję logowania się dla użytkowników premium, którzy wykupili abonament przez ich własną stronę.
Spotify Deals zabronione?
If we choose not to use IAP (the only payment option on iOS), Apple, in return, bars us from communicating directly with our customers who access Spotify via Apple platforms.
Jeśli Spotify nie będzie korzystało z IAP, to Apple zabroni im komunikowanie się z klientami? Być może przegapiłem tutaj coś, ale jakoś na koncie Netflixowym, opłacanym przez IAP, dodałem (bo chciałem) swojego emaila i regularnie zostaję informowany o nowościach na platformie. Nie rozumiem dlaczego Spotify nie może robić tego w dokładnie ten sam sposób.
Apple won’t let us share awesome deals and promotions — like 99c for three months of Spotify Premium.
Ponownie, nie widzę żadnych przeszkód, dla których Spotify nie może oferować promocji za pomocą IAP, jak wspomniane przez nich 99 centów za trzy miesiące. Domyślam się, że nie podoba im się to, że 30% z tych 99 centów idzie do Apple, a więc znowu chodzi o podatek. Nie zmienia to jednak faktu, że Spotify może oferować promocje przez App Store, ale woli to robić przez swoją stronę i reklamować to w aplikacji, co jest zabronione w App Store.
Worse yet, they don’t even let us email offers after you register your account, claiming we are circumventing their rules.
Kolejna bzdura, niezgodna z prawdą. Jeśli założę sobie konto w jakiejkolwiek aplikacji, mam swój login (zazwyczaj email) i hasło, to te dane są trzymane na serwerach danej firmy i nikt nie może im zabronić wysyłania mi maili (no chyba, że użytkownik nie wyraził na to zgody).
App Store odrzuca uaktualnienia aplikacji Spotify
We love making improvements and introducing new features to Spotify. But where Apple thinks that our app doesn’t abide by their unilaterally imposed restrictions, it routinely rejects bug fixes and app enhancements that would improve user experience and the app’s functionality – leading fans to believe our app and tech abilities are sub par. Nothing could be further from the truth. And of course Apple never puts any obstacles in front of its own Apple Music app.
No to już kompletna bzdura. Wiemy, że zespół sprawdzający aplikacje nadsyłane do App Store jest czasami nadgorliwy, ale trzymają się swoich zasad i nie dyskryminują deweloperów. Jeśli Spotify popełnił jakiegoś babola w swoich uaktualnieniach albo próbował przemycić niedozwolone funkcje, to zostali odrzuceni. Proste.
Apple blokuje Spotify na niektórych swoich urządzeniach
Spotify twierdzi, że Apple blokuje ich przed wejściem na HomePoda. Problem w tym, że na HomePoda nikt nie ma obecnie wstępu, albo dlatego, że infrastruktura nie jest gotowa, albo dlatego, że w ogóle nie chcą takiej funkcjonalności oferować. Nie mam też Spotify na swoim Denonie, a jakoś Spotify nie tworzy strony internetowej na ten temat. A Apple Watch? Nie ma żadnej przeszkody, aby napisali aplikację na Apple Watcha do słuchania muzyki. Są do tego odpowiedni API. Być może chodzi im o streaming na Apple Watchu, to faktycznie mają rację, że Apple ich „blokuje”, ale dlatego, że streaming nie jest (jeszcze) publicznym API.
Podsumowując „szybkie fakty” Spotify
Spotify bardzo mocno naciąga fakty, aby pasowały do ich tez. Nie lubię takich zagrywek.
Timeline
Z kolei ze strony „Timeline” wyciągnąłem następujące cytaty…
Timeline Apple vs. Spotify
Spotify pisze, że w 2011 roku postanowili zrezygnować z IAP z różnych względów, w tym dlatego, że 30% podatek Apple’a „uniemożliwiał oferowanie niskich cen użytkownikom”.
Chciałbym tutaj przypomnieć Spotify, że od jakiegoś już czasu, jak osoba subskrybująca wchodzi w drugi rok płacenia za daną usługę lub produkt, to Apple pobiera już tylko 15% prowizji.
Siri nie obsługuje Spotify
Siri nie obsługuje wielu rzeczy, w tym najprostszych zapytań webowych. Apple nie wprowadziło odpowiednich „domen” do obsługi aplikacji streamujących, ale jeśli Spotify wprowadzi (być może to zrobili, nie wiem) wsparcie dla Siri Shortcuts, to każdy użytkownik będzie mógł wyzwalać Spotify za pomocą Siri. Wiem, że to działa, bo sam tak obsługuję Overcasta. Jestem też przekonany, że z czasem odpowiednie domeny się pojawią, a tymczasem więcej na ten temat przeczytacie tutaj, w sekcji o Siri, a informacje na temat Siri Shortcuts znajdziecie tutaj.
Apple odmawia pomocy Spotify przy tworzeniu aplikacji na Apple Watcha
When Apple launches their new Apple Watch, they dismiss our proposals and won’t work with us to develop an app for it. However, they allow other apps to be on it.
Apple nie zabroniło Spotify’owi stworzenia własnej aplikacji, a jedynie nie chcieli z nimi współtworzyć programu do obsługi Spotify, co mnie zupełnie nie dziwi, biorąc pod uwagę, że mają Apple Music. Spotify mogło spokojnie pójść własną drogą, podobnie jak to zrobiło Apple, pomagając wybranych deweloperom w ich aplikacjach, prawdopodobnie uznanych przez Apple jako bardziej interesujące i lepiej promujące smartwatcha.
Ekipa App Store coraz częściej odrzuca uaktualnienia aplikacji Spotify
Nie pamiętam każdej sytuacji, ale w jednej z głośniejszych afer, Spotify prowadził funkcję łamiącą zasady App Store’a i dlatego zostali odrzucenia. Podejrzewam, że podobnych sytuacji było znacznie więcej i to dlatego byli odrzucani, a nie dlatego, że są Spotify. Jakoś inni deweloperzy, w tym TIDAL, Netflix i podobni, nie mają takich problemów.
Apple blokuje Spotify na HomePodzie
Nie wiem czy w Spotify słyszeli o czymś takim jak streaming poprzez AirPlay i AirPlay 2. Apple nawet informuje o tym fakcie na swojej stronie reklamującą HomePoda.
Podsumowując
Ekipie ze Spotify naprawdę nie podoba się fakt, że muszą płacić 30% prowizji Apple’owi, podczas gdy jednocześnie wydają miliony dolarów na podcasty i ich integrację w swojej aplikacji oraz nie chcą płacić artystom więcej. Chodzi o kontrowersje związane z ostatnią decyzją US Copyright Royalty Board, która zdecydowała, że stawki dla artystów za streaming ich utworów ma wzrosnąć o 44% na najbliższe 5 lat. Spotify, Amazon, Google i Pandora złożyli apelację od tej decyzji. Apple tego nie zrobiło.
Patrząc po zachowaniu Spotify, odnoszę wrażenie, że robią aferę, przekręcając fakty, aby lepiej służyli ich tezom, bo nie podoba im się 30% prowizja (która spada do 15% po roku) w App Storze. Osobiście uważam, że jest ona za wysoka i że Apple nie powinno utrudniać firmom, które chcą reklamować własne metody subskrybowania ich treści), ale jednocześnie Netflix, HBO, Pandora, Amazon, Hulu i inni jakoś bez większych problemów sobie z tym radzą. Pamiętajmy też, że Spotify nie jest małym graczem – ma ponad 96 milionów płacących użytkowników za Spotify Premium.
Spotify zdecydowanie powinno obrać poważniejszą taktykę w negocjowaniu warunków z Apple…
Komentarze: 11
“Apple blokuje Spotify na HomePodzie
Nie wiem czy w Spotify słyszeli o czymś takim jak streaming poprzez AirPlay i AirPlay 2. ”
Prawdopodobne chodzi i o to, że HomePod nie obsługuje SpotifyConnect, tak jak głosniki innych firm. Osobiście uważam, że jest to o wiele lepszy sposób niż AirPlay.
Yep. Nie zmienia to faktu, że jeśli HomePod zostanie otworzony na aplikacje trzecie, to Spotify będzie mogło ją sobie napisać. Obecnie HomePod jest zamkniętą platformą dla softu trzeciego, więc nie za bardzo rozumiem ich płacz.
Czują oddech na karku i najwyraźniej lepsza forma walki im nie przyszła do głowy. Znaczy się, że statystyki pokazują tendencję spadającą dla użytkowników IOS na rzecz prawdopodobnie AM. Niby mały “pozew” a jak wiele wniosków ;-).
Pytanie ile % ich użytkowników to IOS a ile Android / reszta (jest coś jeszcze?). Oni to wiedzą – może temu taka zagrywka….
Spotify Deals – podejrzewam, że chodzi o to, że Apple wysyła powiadomienia push z promocjami związanymi z Apple Music. Inni deweloperzy nie mogą tego robić, bo jest to sprzeczne z polityką App Store.
Temat tej zasady jest w ogóle głęboki, bo nie dość, że Apple pozwala innym wysyłać pushe reklamowe, to sami to robią.
Z tego co zrozumiałem, to w kwestii Deals chodzi o to, że Spotify nie może reklamować promocji 3 miesięcy za 99 centów (kupowane poza App Store) w samej aplikacji.
“Apple blokuje Spotify na HomePodzie
Nie wiem czy w Spotify słyszeli o czymś takim jak streaming poprzez AirPlay i AirPlay 2. „
Prawdopodobne chodzi i o to, że HomePod nie obsługuje SpotifyConnect, tak jak głosniki innych firm. Osobiście uważam, że jest to o wiele lepszy sposób niż AirPlay.
Yep. Nie zmienia to faktu, że jeśli HomePod zostanie otworzony na aplikacje trzecie, to Spotify będzie mogło ją sobie napisać. Obecnie HomePod jest zamkniętą platformą dla softu trzeciego, więc nie za bardzo rozumiem ich płacz.
Czują oddech na karku i najwyraźniej lepsza forma walki im nie przyszła do głowy. Znaczy się, że statystyki pokazują tendencję spadającą dla użytkowników IOS na rzecz prawdopodobnie AM. Niby mały “pozew” a jak wiele wniosków ;-).
Pytanie ile % ich użytkowników to IOS a ile Android / reszta (jest coś jeszcze?). Oni to wiedzą – może temu taka zagrywka….
Po tej akcji Spotify mam ochotę zrezygnować z płacenia im abonamentu. A robię to z przyjemnością od dnia ich wejścia na polski rynek.
Robiłem kilka przymiarek do Apple Music, ale po prostu nie jestem w stanie zdzierżyć tego interfejsu i gorszych (na mój gust) playlist.
Ale nie lubię takich gierek i już zdecydowanie mniej ich lubię.
Po tej akcji Spotify mam ochotę zrezygnować z płacenia im abonamentu. A robię to z przyjemnością od dnia ich wejścia na polski rynek.
Robiłem kilka przymiarek do Apple Music, ale po prostu nie jestem w stanie zdzierżyć tego interfejsu i gorszych (na mój gust) playlist.
Ale nie lubię takich gierek i już zdecydowanie mniej ich lubię.
Temat tej zasady jest w ogóle głęboki, bo nie dość, że Apple pozwala innym wysyłać pushe reklamowe, to sami to robią.
Z tego co zrozumiałem, to w kwestii Deals chodzi o to, że Spotify nie może reklamować promocji 3 miesięcy za 99 centów (kupowane poza App Store) w samej aplikacji.