iMagazine

O możliwościach CarPlay w iOS 13 zadecydują producenci samochodów

11/06/2019, 17:01 · · · 6

CarPlay za sprawą iOS 13 stanie się jeszcze lepszy niż dotychczas. A trzeba pamiętać, że w Polsce nabrał sensu dopiero rok temu, gdy pojawiły się na nim nawigacje firm trzecich. Jednak o tym, czy CarPlay stanie się jeszcze lepszy, nie zadecyduje już Apple, a producenci samochodów. To oni muszą zaktualizować oprogramowanie, aby CarPlay zyskał skrzydeł.

O tym jak prezentuje się nowy ekran główny CarPlay i cały odświeżony interfejs w iOS 13 pisał Norbert. Jednak oprócz tych zmian, doczekaliśmy się jeszcze jednej, bardzo strategicznej. Apple w iOS 13 uwalnia rozmiar i kształt ekranu CarPlay oraz pozwala na wyświetlanie wybranych treści z CarPlay także na dodatkowych ekranach obecnych w samochodzie.

Oznacza to przede wszystkim umożliwienie wyświetlania nawigacji między zegarami pokładowymi lub nawet na wyświetlaczu Head-Up. W dodatku sam ekran główny może mieć inne rozmiary i być bardziej dopasowany do wyświetlaczy multimedialnych w poszczególnych modelach samochodów. Dzięki temu z powodzeniem CarPlay może zastąpić systemową nawigację i być wyświetlany w dogodnym miejscu dla kierowcy, czyli albo na szybie albo tuż obok prędkościomierza, na ekranie za kierownicą. W tej chwili w każdym samochodzie z CarPlay trzeba skierować wzrok w bok, czasem także w dół co nie zawsze jest komfortowe, a przede wszystkim bezpieczne.

W dodatku w części samochodów ekran CarPlay jest ograniczony jedynie do fragmentu wyświetlacza. Tak jest na przykład na dużych ekranach Volvo. CarPlay w iOS 13 znosi to ograniczenie i będzie można zastosować inne proporcje ekranu, a nawet kształt.

Apple dało możliwość, ale to niestety nie oznacza, że na jesieni posiadacze samochodów z CarPlay i dodatkowymi ekranami czy wyświetlaczami Head-Up będą mogli z tego rozwiązania korzystać. Teraz wszystko zależy od producentów samochodów. Którzy po pierwsze będą musieli chcieć zastosować to rozwiązanie, a po drugie także zaktualizować oprogramowanie w samochodach już obecnych na rynku. Mam duże wątpliwości co do tego tych aktualizacji. Choć obecnie producenci pojazdów starają się uaktualniać oprogramowanie, to jednak wciąż dbałość o klienta, który już zakupił pojazd jest stosunkowo niewielka. Nowości wprowadzane są raczej do nowych modeli.

Mam nadzieje, że jednak się mylę i przynajmniej kilku producentów pokusi się o taką aktualizację. To właśnie pojawienie się nawigacji między zegarami może być największym atutem. Co ciekawe z grafik z WWDC wynika, że właściwie teraz iPhone powinien być w stanie obsługiwać 3 aplikacje jednocześnie – nawigację „na zegarach”, muzykę (lub inną aplikację) w ramach systemu rozrywki pokładowej oraz dowolną aplikację uruchomioną bezpośrednio na telefonie.

źródłoComputerBase

6

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko

6
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
5 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
józekKrzysztofdropletBanansmile Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Banansmile
Użytkownik
Banansmile

Napewno nie zaktualizują.
A jeśli już, to zapłacimy za to cenę conajmniej nowego iphon’a

droplet
Gość
droplet

W mojej Mazdzie 6 z 12.2015 dodano obsługę CarPlay w ubiegłym roku, za dopłatą oczywiście (coś tam ok. 300 EUR – trzeba tez było wymienić interface USB). Śmiga i nie żałuję ani centa…

Krzysztof
Gość
Krzysztof

CarPlay zawsze jest i było dodatkowo płatne. My tu mówimy o sytuacji kiedy masz już CarPlay ale twój system w samochodzie jest zbyt stary. Producenci nie lubią go aktualizować „bo nie” tak po prostu

droplet
Gość
droplet

Co to znaczy za stary? Jak jest za stary to znaczy, że nie da się go zaktualizować? Jeżeli tak, to chęci tutaj nie maja znaczenia. Miałem na myśli „inne” podejście Mazdy to tematu. Nie znam innego producenta samochodów, który by dawał użytkownikom możliwość doinstalowania w ASO CarPlay w samochodzie, który był wypuszczony na rynek bez takiej opcji …nawet za dopłatą… dodatkowo, nie kosztowało mnie to 300 EUR a nie 1000 jak nowy iPhone XS o czym pisał Bananamile…

Krzysztof
Gość
Krzysztof

Coś mieszasz. Każdy producent daje możliwość doinstalowania CarPlay o ile masz radio czy mówiąc inaczej system multimedialny który go obsłuży. Sam tak zrobiłem w swoim VW. Carplay zainstalowałem 1-2 miesiące po zakupie samochodu. Kosztowało mnie to 1000 zł. Ja mówię o czymś zupełnie innym. Na jesieni wyjdzie iOS13. Będzie mogło obsłużyć dodatkowe ekrany. Mam taki za kierownicą. VW będzie musiał to wspierać. Będzie to wymagało aktualizacji całego radia a konkretnie jego softu. Oznacza to że nowo produkowane samochody będą miały tę opcję preinstalowaną. Ja natomiast mimo iOS13 nie będę tego miał a serwisy (przynajmniej VW) nie chcą aktualizować całego softu z założenia.

józek
Gość
józek

Nic nie miesza. Chodzi o sytuację, gdy mazda w zeszłym roku we wrześniu wprowadziła obsługę carplay po raz pierwszy w swoich samochach i od razu umożliwiła to również we wcześniejszych modelach nawet sprzed 3 lat (nie NOWYCH faceliftach, ale fizycznie w samochodach, które były kupione 3 lata wcześniej gdy nie mieli carplay w ofercie). w przypadku samochodu kupionego miesiac-dwa wcześniej jak u Ciebie zazwyczaj carplay po porostu było w opcji gdy je kupowałeś, więc dołożenie nie było problemem albo przewidywali, że za chwilę wprowadzą (tak było u mnie z mazdą akurat- sprzedawca nie wiedział, że będzie też obsługiwać stare samochody, ale gwarantował mi, ze u siebie będę mógł to zamówić). zresztą vw ma carplay od 2016 i z tego, co kojarzę, gdy się pojawiło to tylko w nowych modelach/faceliftach- tak jest we wszystkich markach, nawet, jeśli sam system ma możliwość obsłużenia carplay. mazda zrobiła to inaczej i za to duży plus. i liczę na powtórkę z rozrywki, bo wskazówki z googlemaps na hud-ie to byłoby coś:D