Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Porsche Boxster i Cayman GTS 4.0 – sześciocylindrowy boxer w końcu wraca za tylne siedzenia!

Porsche Boxster i Cayman GTS 4.0 – sześciocylindrowy boxer w końcu wraca za tylne siedzenia!

0
Dodane: 5 lat temu

Porsche dzisiaj rano poinformowało o wprowadzeniu na rynek nowej i bardziej „cywilnej” wersji modeli Boxster i Cayman – GTS 4.0 – w której wyposażono je w 4-litrowego, 6-cylindrowego boxera o mocy 400 KM, sprężonego z 6-biegową manualną skrzynią biegów. To silnik znany z Caymana GT4 i Boxstera Spydera, ale tutaj zaoferowano go w nieznacznie łagodniejszej formie.

Sprint do 100 km/h w obu samochodach trwa 4,5 s, a Vmax wynosi 293 km/h. Wersja GTS oznacza też bogate wyposażenie i w standardzie znajduje się zawieszenie PASM1, obniżone o dodatkowe 20 mm, oraz PTV2 z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału. Ceny zaczynają się od 407 tys. PLN brutto i 410 tys. PLN brutto, odpowiednio dla Caymana i Boxstera.

Sam silnik wyposażono w adaptacyjne sterowanie pracą cylindrów, dzięki czemu jeden z dwóch rzędów cylindrów może się na zmianę wyłączać, gdy całość nie pracuje pod obciążeniem. Sportowy układ wydechowy pozwala silnikowi rozkręcić się do 7800 obr./min. i różni się układem rur wydechowych od modeli 4-cylindrowych – zamiast centralnie umieszczonego wydechu, dwie owalne rury rozstawiono szerzej. Wyposażenie standardowe obejmuje też PSM z trybem PSM Sport, pakiet Sport Chrono z Porsche Track Precision, PADM3, 20″ koła z oponami 235/35 ZR 20 z przodu i 265/35 ZR 20 z tyłu, wnętrze wykończone Alcantarą i kilka innych rzeczy.


Nie wiem co skłoniło firmę do powrotu do silnika 6-cylindrowego w Caymanie i Boxsterze, ale popieram tę decyzję całym sercem. Na koniec pozostaje tylko jedno pytanie: jak dobrze brzmi nowy wydech, wyposażony w filtr cząstek stałych? Liczę na to, że kiedyś na to pytanie będę mógł odpowiedzieć.

Galeria

Informacja prasowa

Stuttgart. Do gamy samochodów sportowych Porsche z silnikiem umieszczonym centralnie dołączają dwa zdecydowanie sportowe modele o bogatej specyfikacji: 718 Cayman GTS 4.0 oraz 718 Boxster GTS 4.0. Obydwa dwumiejscowe pojazdy korzystają z tego samego 4-litrowego boksera o 6 cylindrach i mocy 294 kW (400 KM), który został już zastosowany w 718 Spyder i 718 Cayman GT4. W połączeniu z manualną przekładnią o sześciu przełożeniach oraz sportowym układem wydechowym jednostka odznacza się niezrównanym sposobem dostarczania mocy i zapewnia wyjątkowo satysfakcjonujące wrażenia z jazdy. W obu przypadkach sprint do 100 km/h trwa 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 293 km/h. Za sprawą standardowego sportowego zawieszenia Porsche Active Suspension Management (PASM), a także zmniejszonego o 20 mm prześwitu i Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału nowa generacja GTS-ów osiąga niezwykłą równowagę pomiędzy dynamicznym prowadzeniem a komfortem na co dzień. Atletyczny charakter samochodów sportowych z centralnie umieszczonym silnikiem podkreśla również standardowy pakiet Sport Chrono z udoskonaloną aplikacją Porsche Track Precision. Czarne, kontrastujące elementy karoserii i ciemne wnętrze z elementami z Alcantary® tworzą wizerunek typowy dla rodziny modeli GTS.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 będzie oferowane w cenie 407 tys. zł, a 718 Boxster GTS 4.0 – 410 tys. zł (kwoty obejmują VAT). Oba modele będą dostępne w Porsche Centrach od końca marca 2020 r.

Podobnie jak w przypadku modeli 718 Spyder i 718 Cayman GT4, mocarna 4-litrowa jednostka napędowa odznacza się wyjątkową efektywnością. Przyczynia się do tego adaptacyjne sterowanie pracą cylindrów, które przy niewielkich obciążeniach na zmianę wyłącza jeden z dwóch rzędów cylindrów, a także bezpośredni wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami oraz kanały dolotowe o zmiennej długości. Silnik imponuje również wyśmienitymi rezerwami mocy i natychmiastową reakcją. Bezproblemowo rozkręca się do 7800 obr./min, a za sprawą standardowego sportowego układu wydechowego z aktywną regulacją cieszy też akustycznymi walorami bogatej ścieżki dźwiękowej 6-cylindrowego boksera. Modele 718 GTS 4.0 wyposażono w dwudrożny sportowy układ wydechowy ze zintegrowanym filtrem cząstek stałych, pochodzący z 718 Spyder i 718 Cayman GT4. Dzięki „rozwidlonej” konstrukcji zapewnia on przestrzeń dla kontrastującej dolnej sekcji w kolorze czarnym, którą opracowano specjalnie dla modeli GTS.

Również podwozie stanowi zapowiedź ekscytujących wrażeń z jazdy – zapewnia wyjątkowo precyzyjne prowadzenie, zwinne reakcje na skręt i responsywne zachowanie w zakrętach. Jednocześnie dynamiczne prowadzenie łączy się tu z komfortem jazdy odpowiednim do codziennego użytku. Do standardowej specyfikacji należy zawieszenie Porsche Active Suspension Management (PASM), seryjnie występujące z prześwitem zmniejszonym o 20 mm. Opcjonalnie sportowe zawieszenie PASM może być obniżone o 10 mm. Standardowe wyposażenie obejmuje też inne zorientowane na osiągi komponenty, takie jak system Porsche Stability Management (PSM) z osobno uruchamianym trybem PSM Sport, pakiet Sport Chrono wraz z udoskonaloną aplikacją Porsche Track Precision, Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) oraz Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.

Oba nowe samochody sportowe Porsche z centralnie umieszczonym silnikiem wyposażono w 20-calowe obręcze kół z lekkich stopów w kolorze czarnym, z satynowym wykończeniem, oraz opony przeznaczone do aut o wysokich osiągach (w rozmiarze 235/35 ZR 20 z przodu i 265/35 ZR 20 z tyłu). Za nimi kryje się ulepszony układ hamulcowy, który otrzymał nawiercane krzyżowo tarcze i czerwone zaciski. Jako opcja dostępny jest układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Szczególnie sportowy statusu samochodów GTS odzwierciedlają ciemne, kontrastujące detale. Ich lista obejmuje listwę spojlera, wypełnienie wlotów powietrza przedniego zderzaka Sport Design, moduły przednich świateł przeciwmgłowych i tylnych lamp oraz dolną część przeprojektowanego tylnego zderzaka.

We wnętrzu sportową, elegancką atmosferę podkreślają elementy obite ciemną Alcantarą®: środkowe panele standardowych foteli sportowych Plus, koło kierownicy, dźwignia zmiany biegów oraz podłokietniki drzwi. W modelu 718 Cayman GTS 4.0 materiał ten pokrywa również słupki A i podsufitkę. Opcjonalny pakiet wnętrza GTS dodaje kolejny kolor: do wyboru są odcienie Carmine Red lub Chalk. Akcenty obejmują obrotomierz, pasy bezpieczeństwa, wszystkie ozdobne szwy oraz haftowane logo „GTS” na zagłówkach i napis „PORSCHE” na dywanikach z czarnym obszyciem. Elementy dekoracyjne oraz wykończenie konsoli środkowej wykonano z włókien węglowych.

Modele 718 GTS 4.0 są standardowo wyposażone w system multimedialny Porsche Communication Management (PCM) z 7-calowym ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości oraz pakiet Sport Chrono z udoskonaloną aplikacją na smartfon Porsche Track Precision. Podobnie jak rozwiązania wykorzystywane w motorsporcie, podczas sesji torowych na wyświetlaczu PCM podaje ona informacje dotyczące osiągów i zapisuje je do późniejszej analizy. Na życzenie dostępny jest moduł nawigacyjny online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, obsługą głosową i usługami Porsche Connect, a także nagłośnienie przestrzenne BOSE® lub wysokiej klasy system audio firmy Burmester.

  1. Porsche Active Suspension Management.
  2. Porsche Torque Vectoring.
  3. Porsche Active Drivetrain Mounts.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .