Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Pierwsze benchmarki Apple M1 w MacBook Air i Mac Mini – prawie tak szybkie jak Mac Pro?

Pierwsze benchmarki Apple M1 w MacBook Air i Mac Mini – prawie tak szybkie jak Mac Pro?

8
Dodane: 3 lata temu

Spodziewaliśmy się, szczególnie po analizach Apple A14 przez AnandTech, że M1 będzie szybki, ale żeby MacBook Air, z najwolniejszą odmianą M1 w Macach (ale czy aby na pewno?), oferował wydajność na poziomie Maca Pro z 2019 roku? What?

Geekbench 5

Pamiętajcie, że nie można porównywać wyników z Geekbencha 5 z wynikami ze starszych wersji tego benchmarka, np. z Geekbenchem 4.

Powyżej widzicie dwa benchmarki, których źródło pochodzenia nie jest potwierdzone, ale dopóki ktoś tego nie obali, to zakładam, że są prawdziwe.

Po pierwsze, MacBook Air (late 2020) z Apple M1 to najszybszy Mac w kategorii Single-Core. Jeśli to mało, to podpowiem, że jest szybszy od iMaca 27″ (mid 2020) z Intel Core i9-10910 (3,6 GHz) o blisko 35%.

Po drugie, to najszybszy procesor w Single-Core w tabeli wyników Geekbencha. Obecnie pierwsze miejsce zajmuje nowy AMD Ryzen 9 5950X z wynikiem 1628 – to procesor, który ma 16 rdzeni i 32 wątki, co daje mu wynik 15744 w Multi-Core, czyli ponad dwukrotnie lepszy niż Apple M1. Różnica jednak polega na tym, że ten CPU ma 105 W TDP, czyli wymaga wydajnego chłodzenia.

Po trzecie, M1 taktowany jest częstotliwością 3,2 GHz w MacBooku Air i MacBooku Pro 13″ oraz 3.05 GHz w Macu Mini. To zaskakujące – spodziewałem się, że w Mini będzie miał najwyższą częstotliwość taktowania z tej trójki.

Po czwarte, w testach Multi-Core, Air osiąga wynik 7433 punktów, co jest nadal imponujące, ale nie zapewnia temu SoC pierwszego miesjca. W kategorii Maców, Mac Pro (late 2019) z 28-rdzeniowym Xeon W-3275M (2,5 GHz) osiąga 18950 pkt. Może jednak powalczyć z bazowym Mac Pro z Xeon W-3223 (3,5 GHz), który ma 7993 pkt. Dla porównania, mój i9-9900K osiąga ~9500 pkt, a MacBook Pro 16″ (late 2019) 8-rdzeniowym Core i9-9980HK (2,4 GHz) osiąga 6869 pkt.

OpenCL

Niestety Geekbench 5 jeszcze nie pozwala na test GPU w kategorii Metal, więc mamy tylko wynik OpenCL z MacBooka Pro 13″ (late 2020), co oznacza, że jest to 8-rdzeniowe GPU, który wynosi 18656 pkt. To zdecydowanie mniej niż mój desktopowy RX 5700 XT, który osiąga ponad 75 tys. Porównywalne GPU w tej kategorii to AMD FirePro D300, czyli bazowe GPU z Maca Pro z 2013, Radeon Pro 560X czy GeForce GTX 950.

Tutaj wstrzymałbym się z opinią dopóki nie pojawią się prawdziwe testy lub chociaż wyniki w Metal.

Bardzo też liczę na to, że Apple jednak będzie wspierało eGPU (bo obecnie tego nie robi) przy M1 oraz będzie oferowało własne dGPU, które będą konkurencyjne z NVIDIA i AMD.

M1 M1 nierówny

Jak widać, możemy mieć różne wersje M1, różnie taktowane i różnie się zachowujące w tych trzech komputerach. Dopiero pełniejsze testy wykażą te różnice, bo mnie najbardziej interesuje, ile taki procesor zniesie pod dużym obciążeniem przez przynajmniej 5 minut, a najchętniej jak będzie wyglądało jego zachowanie po 30 minutach, eksportując np. zdjęcia z Lightrooma.

Przypomnę, że M1 jest chłodzony pasywnie w MacBooku Air – nie ma wentylatora – i aktywnie w MacBooku Pro oraz Macu Mini. Te wentylatory powinny mu zapewnić możliwość dłuższego czasu pracy pod obciążeniem.

Jednocześnie oznacza to, że dla większości użytkowników, MacBook Air, z nowym Apple M1, powinien zapewnić więcej niż wystarczająco mocy do codziennych zadań, ale na realne testy i wyniki przyjdzie nam chwilę poczekać – nie opierałbym decyzji zakupowej na bazie tylko jednego benchmarka.

RAM

Pamiętajcie, że to, czy sercem komputera jest Intel czy Apple Silicon nie ma większego znaczenia – jeśli potrzebowaliście 16 lub 32 GB RAM przy Intelu, to będziecie tyle potrzebowali przy M1. 8 GB prawdopodobnie wystarczy z powodzeniem ludziom, którzy jedynie korzystają z pakietów biurowych i przeglądarek, ale pamiętajcie, że takie aplikacji jak Slack czy Discord pożerają ogromne ilości RAM-u (polecam korzystanie z nich przez przeglądarkę, aby ograniczyć ten proceder), więc osobiście rozważałbym tylko i wyłącznie model z 16 GB.

Ciekawostki

  • MacBook Air i Pro mają podświetlane klawiatury, wbrew plotkom.
  • eGPU w Macach z Apple M1 nie są wspierane.
  • Obie klawiatury – w MacBooku Pro i Air – mają mechanizm nożycowy, tak jak w poprawionych klawiaturach w najnowszych Intel MacBookach. Nie wiemy jeszcze, czy to dokładnie ta sama klawiatura.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 8

Ze strony Apple:
„Możliwość jednoczesnego wyświetlania obrazu na dwóch monitorach:

Jeden monitor o rozdzielczości maksymalnej 6K przy 60 Hz
podłączony do portu Thunderbolt oraz jeden monitor o rozdzielczości
maksymalnej 4K przy 60 Hz podłączony do portu HDMI 2.0”

Nie mogę znaleźć nigdzie takiej informacji, czy chodzi o ten link od Apple’a?
https://www.apple.com/mac-mini/specs/
PS. Wybaczcie ale appleinsider.com nie jest dla mnie wiarygodnym źródłem informacji, poza tym oni również nie podają linka do specki od Apple’a.

Mnie interesuje dlaczego Mini jest niżej taktowany, posiadając większe możliwości odprowadzenia ciepła. Jestem ciekaw tych testów (@Moridin:disqus paczę na Ciebie). Zastanawia mnie dlaczego Mini dostał taki sam procesor jak Macbooki?; bardzo słabo to wygląda na papierze. Mogliby wprowadzić 8 “szybkich” rdzeni, zamiast 4/4…

Mimo wszystko wydaje mi się, że trzeba będzie poczekać na drugą generację, zobaczyć, co uda się Apple poprawić, a przede wszystkim jak szybko sprzęt na ARM będzie się starzał, na jaki skok wydajnościowy można liczyć. Zwłaszcza w kwestii grafiki, bo na razie jest bardzo słabo.

PS. @Moridin:disqus Nie wierzę, że pod Metalem słupki pójdą jakoś mocno w górę jeżeli chodzi o wydajność GPU. Nie zapominajmy też, że ogrom aplikacji działa pod tylko OpenGL, a deweloperom zwykle nie opłaca się ich przepisywać na Metal (zwłaszcza te, które posiadają Windowsowe odpowiedniki).

Nie jest niż taktowany. Patrz nowszy artykuł w temacie.

Nie myl OpenGL z OpenCL – to dwie różne rzeczy.