Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Uważajcie uaktualniając macOS do Big Sur – można stracić wszystkie swoje dane!

Uważajcie uaktualniając macOS do Big Sur – można stracić wszystkie swoje dane!

2
Dodane: 3 lata temu

Od paru miesięcy niektórzy użytkownicy Big Sur raportują, że instalator, podczas upgrade’u, wpada w pętlę i wyświetla „An error occurred preparing the software update” / „Wystąpił błąd przygotowując uaktualnienie”. Dla osób z włączonym FileVault 2 może to oznaczać całkowite odcięcie od ich danych bez możliwości ich przywrócenia.

Problem

Problemem jest brak wystarczającej ilości wolnego miejsca na dysku. Okazuje się, że niektóre wersje macOS Big Sur nie sprawdzają czy mają wystarczająco dużo przestrzeni na wykonanie update’u i próbują go zainstalować, co prowadzi do błędu. Może się to objawiać na trzy sposoby:

  1. Big Sur Upgrade wpada w pętlę podczas próby instalacji.
  2. Użytkownik utyka w Boot Recovery Assistant z błędem „An error occurred preparing the software update”.
  3. Startup Recovery w Big Sur pokazuje, że nie ma żadnego dostępnego dysku w Macu.

Obecnie wiadomo, że dotyczy to następujących installerów:

  • Big Sur 11.2,
  • Big Sur 11.3 Beta,
  • Big Sur 11.1 (prawdopodobnie, ale nie jest to potwierdzone).

Jakich Maców to dotyczy?

Wszystkich Intelowych (czyli z wyłączeniem M1, bo te przychodzą z Big Sur), ale modele wyposażone w Apple T2 są specjalnie narażone na problemy.

Jak uniknąć problemu?

Upewnić się, że macie przynajmniej 50 GB wolnej przestrzeni na dysku, przed uruchomieniem instalatora Big Sur. Oficjalnie powinno wystarczyć 35,5 GB na system i 13 GB na instalator, czyli 48,5 GB, ale osobiście sugerują zapewnić przynajmniej 60 GB miejsca.

Co zrobić, jeśli mój Mac już wpadł w pętlę?

Jak się dowiadujemy od Mr. Macintosh, wydzielił on cztery katerogie komputerów i przypadków:

  1. Mac z 2013-2017 – FileVault 2 wyłączone
  2. Mac z 2013-2017 – FileVault 2 włączone
  3. Mac z 2018-2020 – FileVault 2 wyłączone
  4. Mac z 2018-2020 – FileVault 2 włączone

Zadaje też dodatkowe pytanie, o to czy chcemy uratować nasze dane, czy możemy je stracić.

Jak rozwiązać problem i nie stracić danych

Jeśli macie Maca z włączonym FileVault 2, ale bez Apple T2, to koniecznie…

  1. Trzeba mieć dostęp do drugiego Maca działającego pod macOS High Sierra lub Mojave.
  2. Trzeba też mieć kabel USB-C do USB-C, USB-C do USB-A lub Thunderbolt 3.
  3. Należy podłączyć „uszkodzonego” Maca do pomocniczego za pomocą Target Disk Mode (odpowiedni dokument supportu Apple znajdziecie tutaj).
  4. Po podłączeniu Maca, pojawi się pytanie o hasło z „uszkodzonego” Maca. Jego wpisanie powinno zaowocować zamontowaniem trzech dysków:
    1. Macintosh HD.
    2. Macintosh HD – Data.
    3. Update.
  5. Teraz należy przejść do swojego folderu domowego na Macintosh HD – Data i usunąć tyle danych, aby uzyskać odpowiednią ilość wolnego miejsca.
  6. Po usunięciu plików pamiętajcie o opróżnieniu Kosza.
  7. Teraz można wyłączyć Maca, wyjść z Target Disk Mode, włączyć go i kontynuować instalację.

Jeśli macie Maca z wyłączonym FileVault 2…

  1. Można wejść do Recovery na „uszkodzonym” Macu i usunąć nadmiarowe pliki za pomocą Terminala (dostępny z górnego paska menu).
  2. Tylko w przypadku modeli z 2013-2017 roku – Możemy skorzystać z zewnętrznego dysku z instalacją macOS, aby się na niej zalogować i usunąć pliki z wewnętrznego dysku.
  3. W przypadku posiadania drugiego Maca, możemy również skorzystać z Target Disk Mode, jak powyżej.

Jeśli macie Maca z włączonym FileValt 2 i Apple T2…

  1. Jeśli nie macie dostępu do innego Maca, to pozostaje Wam jedynie wymazanie dysku i instalację macOS na czysto. W tym celu należy skorzystać z tego dokumentu supportu Apple.

Bug, Sir!

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 2