Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Porsche zaprezentowało nowe 911 GT3 (992) z wolnossącym silnikiem i poprawioną aerodynamiką, które jest szybsze od poprzedniego GT3 RS

Porsche zaprezentowało nowe 911 GT3 (992) z wolnossącym silnikiem i poprawioną aerodynamiką, które jest szybsze od poprzedniego GT3 RS

3
Dodane: 4 lata temu

Porsche wczoraj zaprezentowało odmianę GT3 platformy 992 swojej ikony, czyli 911-tki. Lepszy pod niemal każdym względem od poprzednika, jest szybszy na torze niż 911 (991) GT3 RS, zachowując wolnossący silnik.

Siódma odmiana GT3 została zbudowana przy bliskiej współpracy Porsche Motorsport, dzięki czemu otrzymała nowe przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami i mocno poprawiony pakiet aerodynamiczny. Silnik bazuje na tym z 911 GT3 R, który już zdał egzamin w wyścigach długodystansowych i pomimo zastosowania w jego układzie wydechowym filtrów cząstek stałych, udało im się zachować jego wyjątkowe brzmienie. Jest to bliźniacza jednostka do tej znanej z limitowanego Porsche 911 Speedster poprzedniej generacji.

Silnik generuje 510 KM przy 8400 obr./min. i 470 Nm przy 6100 obr./min., i jest ograniczony do 9000 obr./min. Ta moc pozwala mu rozpędzić się do 320 km/h, gdy kupujący wybierze sześciobiegową manulną skrzynię biegów (MT) lub do 318 km/h w przypadku PDK (modelu siedmiobiegowego, przeniesionego z 991, w odróżnieniu od ośmiobiegowych PDK w pozostałej gamie 992). Przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h zajmuje 3,4 s (PDK) lub 3,9 s (MT), 7,0 s (PDK) lub 7,9 s (MT) do 160 km/h i 10,8 s (PDK) lub 11,9 s (MT) do 200 km/h.

Nowe GT3, dzięki nowej aerodynamice, generuje zdecydowanie większy docisk bez znaczącego zwiększenia współczynnika oporu powietrza. Nowy tylny dyfuzor tworzy o 400% większy docisk niż u poprzednika, a fabryczna konfiguracja aerodynamiki zwiększa całkowity docisk o 50% względem poprzednika, ale można tak ustawić tylne skrzydło, aby całkowity docisk zwiększyć o 150% (przy 200 km/h, ponownie, względem poprzednika, czyli 911 991 GT3).

Ciekawostką jest też przyspieszony układ kierowniczy, w położeniu centralnym, z 17,15:1 aż do 14,2:1 oraz o 17% lżejsze stalowe hamulce. Dla maksymalnego obniżenia masy nieresorowanej można oczywiście zamówić PCCB. W kwestii felg Porsche też zastosowało ciekawy zabieg – opcjonalnie można zamówić matowo-czarne felgi z czerwonym lub niebieskim paskiem na rancie, który pasuje odpowiednio do lakierów Guards Red oraz Shark Blue (nowy lakier). Jedna z wersji opcjonalnych reflektorów przednich również można zamówić z pierścieniem Shark Blue.

Ostatnimi dwoma ciekawostkami jest to, że opcjonalny pakiet Clubsport (zawierający m.in. półklatkę) jest dostępny bez dopłaty, ale wymaga domówienia foteli kubełkowych. Wybór między dwoma skrzyniami biegów – MT i PDK – też jest bezpłatny. GT3 wyposażono też standardowo w tylną oś skrętną.

Nowe GT3, pomimo szerszego nadwozia, większych felg (21″ z tyłu, 20″ z przodu), szerszych opon o 10 mm na obu osiach (315 mm z tyłu), jest bardzo zbliżony do poprzednika (MT jest cięższy o 5 kg, a PDK o 4 kg). Oszczędności dokonano m.in. za pomocą akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego, który jest o 10 kg lżejszy, układu wydechowego, również lżejszego o 10 kg, przedniej maski z włókien węglowych, lekkiej tylnej szyby, lżejszych materiałów do wykończenia wnętrza i wspomniamym lżejszym hamulcom. Opcjonalnie można też zdecydować się na dach z włókna węglowego oraz PCCB. Pakiet Clubsport dodaje 15 kg.

Przyspieszenie, czyli jazda w prostej linii, wartości o których wspominałem wcześniej, niewiele różnią się od osiągów poprzedniego modelu 911 GT3. Różnica jest oczywista dopiero na torze, gdzie 992 GT3 jest o 17,5 s szybsze na Nürburgringu niż 991 GT3 (6:55,2 na odcinku BTG, czyli na dystansie 20,6 km) i o 1,2 s szybsze od 992 GT3 RS. Na nowej pełnej pętli, czyli na dystansie 20,8 km, kierowcy Lars Kern udało się zejść poniżej 7 minut i ustanowił rekord z wynikiem 6:59,927. Przejazdy wykonano na opcjonalnych oponach Michelin Pilot Sport Cup 2 R. Jak sprawdził też kierowca Jörg Bergmeister, czasy okrążeń są powtarzalne, m.in. dzięki nowej mieszance opon.

Klienci nowego GT3, po kupnie samochodu, mogą również zdecydować się na mechaniczny zegarek, którego kopertę wykonano z tytanu, a kolory tarczy można zamówić i dostosować pod kolor samochodu.

Ceny 911 992 GT3 w Polsce zaczynają się od 865 000 PLN brutto (23% VAT), a pierwsze dostawy spodziewane są w maju 2021 r.

Oczywiście skonfigurowałem wersję pod siebie, pomimo że zdecydowanie bardziej interesowałbym się nadchodzącą odmianą GT3 Touring, bez tylnego skrzydła, i ta kosztowałaby „jedynie” 907 117 PLN brutto. Możecie ją zobaczyć tutaj (trzeba kliknąć „Open” po przejściu na stronę).

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 3

Honda NSX chyba miała. Któryś Aston też. Ale nie kojarzę wielu supersamochodów z takim setupem. Ale mogą istnieć, bo nie zwracałem na to szczególnej uwagi.

O, zaskoczyłeś mnie tą Hondą. Pogooglowałem i wychodzi na to, że podwójne wahacze ma zarówno klasyk, jak i nowa generacja NSX-a. Dodatkowo natknąłem się na taką notkę sprzed dwóch lat: „Popular cars with double wishbone
suspension systems include: Alfa Romeo Giulia 952, Lancia Delta S4,
Mercedes-Benz (most models), Toyota Tundra, MG Rover TF, Honda Accord
and Aston Martin DB7”.