Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Craig Federighi omawia App Tracking Transparency

Craig Federighi omawia App Tracking Transparency

1
Dodane: 4 lata temu

Wydane wczoraj, potężne aktualizacje systemów operacyjnych Apple, zawierają bardzo ważną, nową funkcję o nazwie App Tracking Transparency. W skrócie: dowolne urządzenie Apple poinformuje Was teraz o tym, że jakaś aplikacja chce wykorzystać Wasze dane. Mówiąc wprost: sprzedać je.

Firma Tima Cooka jako pierwsza wprowadza tak restrykcyjne zachowanie systemów w swoich urządzeniach i oby w jej ślady poszli inni. Oczywiście Facebook i spółka krzyczą, piszą pozwy, zaraz zaczną może jeszcze wychodzić na ulice, ale nie ma to absolutnie żadnego znaczenia. Apple daje wybór – wolność, po stronie klienta.

Jeśli chcecie pozwolić jakiejś aplikacji operować Waszymi danymi, możecie to zrobić. Nie ma tu żadnego przymusu. Jeśli jednak (ekhm) cenicie sobie swoją prywatność – nie róbcie tego. Nigdy.

Apple omawia sprawę w 1,5 minuty:

Polecam też gorąco wywiad Joanny Stern (prawej ręki Steve’a Jobsa) dla The Wall Street Journal, który przeprowadziła z Craigiem Federighim z Apple.

„Chcemy po prostu dać użytkownikom wybór. […] Te urządzenia są tak ścisłą częścią naszego życia i zawierają tak wiele z tego, o czym myślimy, gdzie byliśmy i kim byliśmy, że użytkownicy zasługują na to i potrzebują kontroli nad tymi informacjami. […] Nadużycia mogą być przerażająco niebezpieczne”.

–- powiedział Craig Federighi, starszy wiceprezes Apple ds. Inżynierii oprogramowania.

Problemy na starcie

W normalnej sytuacji przełącznik powinien być domyślnie włączony. Jednak po zainstalowaniu iOS 14.5 wiele osób zgłosiło na Twitterze i w innych sieciach społecznościowych, że ta opcja została wyłączona i nie ma sposobu, aby ją włączyć.

Być może jest to związane z opcją „Spersonalizowane reklamy”, którą można również znaleźć w ustawieniach prywatności. Kiedy ta opcja była włączona przed aktualizacją do iOS 14.5, nowe ustawienie App Tracking Transparency stało się dostępne. Jednak na urządzeniach, na których opcja „Spersonalizowane reklamy” była wyłączona, po aktualizacji App Tracking Transparency jest wyszarzone. Nie jest jasne, czy jest to oczekiwane zachowanie, czy błąd. Sprawa została zgłoszona do Apple.

Krzysztof Kołacz

🎙️ O technologii i nas samych w podcaście oraz newsletterze „Bo czemu nie?”. ☕️ O kawie w podcaście „Kawa. Bo czemu nie?”. 🏃🏻‍♂️ Po godzinach biegam z wdzięczności za życie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .