Apple twierdzi, że App Store zapobiegł oszustwom w wysokości 1,5 mld dolarów w 2020 roku
W obliczu rosnącej kontroli App Store, związanej z toczącym się procesem sądowym pomiędzy Epic Games a Apple, firma opublikowała nowy komunikat prasowy, w którym podkreśla środki, jakie podejmuje, aby chronić użytkowników. W komunikacie prasowym Apple twierdzi, że App Store zatrzymał ponad 1,5 miliarda dolarów w „potencjalnie fałszywych/wyłudzeniowych” transakcjach w 2020 roku.
Firma twierdzi, że niedawno wdrożyła nowe narzędzie do zwalczania fałszywych recenzji w sklepie App Store. Wszystko to dzieje się po tym, jak w developer Kosta Eleftheriou ujawnił również niezliczone, fałszywe aplikacje w App Store, które przeszły proces recenzji Apple.
W komunikacie prasowym firma twierdzi, że połączenie „wyrafinowanej technologii i wiedzy fachowej” pomogło uchronić klientów przed nieuczciwymi transakcjami o wartości bliskiej 1,5 miliarda dolarów w zeszłym roku.
Komunikat prasowy zawiera również garść statystyk dotyczących App Store i procesu przeglądu aplikacji:
- w 2020 roku ponad 180 000 programistów opublikowało w sklepie swoją pierwszą aplikację
- prawie milion nowych, problematycznych aplikacji i dodatkowo prawie milion aktualizacji aplikacji zostało odrzuconych w 2020 roku przez Apple z powodu naruszeń zasad sklepu,
- w 2020 roku odrzucono ponad 48 000 aplikacji, które zawierały ukryte lub nieudokumentowane funkcje,
- 150 000 aplikacji zostało odrzuconych w 2020 r., ponieważ „okazały się spamem, kopią rozwiązań konkurencji lub wprowadzały w błąd użytkowników w taki sposób, jak zmanipulowanie nimi w celu dokonania zakupu,
- 95 000 aplikacji zostało usuniętych z App Store w 2020 r., ponieważ służyły one tylko w ramach przynęty na ofiary ataków cyberprzestępców,
- w 2020 roku odrzucono ponad 215 000 aplikacji z powodu naruszenia polityki prywatności,
- Apple zamknęła ponad 470 000 kont programistów w 2020 r. i odrzuciła kolejne 205 000 wniosków o nowe konta z powodu obaw o oszustwa z nimi związane,
- Apple dezaktywowało 244 miliony kont klientów z powodu nadużyć w 2020 roku
- 424 miliony prób utworzenia konta zostało odrzuconych w 2020 r., ponieważ wykazywały wzorce zgodne z próbą wyłudzenia danych,
- w ciągu ostatnich 12 miesięcy Apple wykrył i zablokował prawie 110 000 nielegalnych aplikacji na pirackich witrynach sklepowych dostępnych poza App Store (bardzo ciekawe, jak tego dokonali […])
- w ostatnim miesiącu firma Apple zablokowała ponad 3,2 miliona wniosków rozpowszechnianych nielegalnie w ramach programu Apple Developer Enterprise Program
- w 2020 roku Apple uniemożliwiło wykorzystanie ponad 3 milionów skradzionych kart płatniczych do zakupu towarów i usług oraz zakazało ponownego dokonywania transakcji na prawie 1 milionie kont
W sercu wielu oszukańczych aplikacji ujawnionych przez Eleftheriou i innych, zawiły system fałszywych recenzji i ocen, które sprawiają, że aplikacje wydają się legalne i sprawdzone stanowi ogromny problem dla każdego z graczy na tym rynku. Apple twierdzi, że od 2020 roku przetworzył ponad 1 miliard ocen i ponad 100 milionów recenzji. Ponad 250 milionów ocen i recenzji zostało usuniętych, ponieważ nie „spełniały standardów moderacji”.
Idąc dalej, Apple twierdzi, że „niedawno wdrożyło” nowe narzędzia do weryfikacji ocen i sprawdzania autentyczności kont. Chociaż dalsze szczegóły są tutaj niejasne, a firma twierdzi również, że narzędzia te pomogą „analizować pisemne recenzje pod kątem oznak oszustwa i zapewnią sprawne usuwanie wszelkich treści i danych z dezaktywowanych kont”.
Wszystko to wypływa dokładnie w środku procesu pomiędzy Epic Games a Apple i stawia jeszcze więcej pytań niż odpowiedzi. Pod względem PR-u to jeden z najtrudniejszych, o ile nie najtrudniejszy w historii rok dla Apple. Rok, który może zmienić na całe dekady rynek mobilny, który znamy. Ups, już zmienił, bo przecież Apple wprowadziło App Tracking Transparency. Efekt? Facebook już nie krzyczy w przekazie marketingowym hasłem „Facebook będzie zawsze darmowy”, a firma rozważa wprowadzenie płatnej wersji.