Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Porsche 718 Spyder

Porsche 718 Spyder

0
Dodane: 2 lata temu

718-tkę można spotkać w wielu różnych odmianach i każda się od siebie delikatnie różni. Porsche jest po prostu mistrzem w tworzeniu wielu różnych odmian tego samego samochodu, ale wbrew ogólnemu przeświadczeniu każda z tych odmian różni się na tyle od swoich sióstr i braci, że ma swoje miejsce w stajni.


Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 11/2021


Spyder to niezadaszona odmiana GT4, czyli wyposażona w regulowane w szerokim zakresie torowe zawieszenie, również na wysokość, 420-konny silnik i całkowicie nowy pakiet aerodynamiczny z tylnym dyfuzorem. GT4 ma dodatkowe skrzydło z tyłu, zwiększające docisk tylnej osi i jest przeznaczone na tor, podczas gdy Spyder lepiej czuje się na krętych drogach. Dach co prawda istnieje, ale Spyder to konstrukcja, w której zakłada się go tylko wtedy, gdy jest niezbędny z jakiegoś powodu. Składany jest głównie ręcznie (tylko zaczep zwalnia się elektrycznie) i cała procedura zajmuje kilka minut, więc nie jest to czynność, którą chciałoby się wykonywać regularnie, w odróżnieniu od innych odmian 718 Boxstera, które automatycznie składają dach, również podczas jazdy, do prędkości 50 km/h. Opcjonalna skrzynia dwusprzęgłowa PDK raczej psuje wrażenia z jazdy, gdy jesteśmy poza torem – standardowa ręczna przekładnia jest jedną z najlepszych na rynku, a krótki skok drążka tylko zachęca do zmiany biegów. Niestety, przełożenie jest długie, więc zbyt wiele tych zmian nie wykonamy, jeśli chcemy trzymać się ograniczeń prędkości. Układ wydechowy, ku uciesze unijnych biurokratów, jest cichy podczas normalnej jazdy i daje o sobie znać dopiero pod pełnym obciążeniem, więc warto rozważyć jego wymianę na coś z większym charakterem. Niestety, to prawdopodobnie jeden z ostatnich prawdziwych „drivers cars” (samochodów przeznaczonych dla entuzjastów), wyposażonych w silnik wolnossący. 20-calowe felgi obuto w Michelin Pilot Cup Sport 2, które w warunkach mokrych wystarczą, aby powolutku dotoczyć się do domu, ale które w warunkach suchych, pod odpowiednim rozgrzaniu, zapewniają znakomitą przyczepność, a po jej zerwaniu świetną kontrolę nad pojazdem. Opcjonalnie, dla osób, które spędzają więcej czasu na drogach publicznych, można zamówić Michelin Pilot Sport 4S, których bieżnik wybacza więcej na deszczu.

718 Spyder (i GT4) to prawdopodobnie najlepsza weekendowa zabawka, jaką można kupić. Genialne zawieszenie, świetne właściwości jezdne, rewelacyjny, 4-litrowy silnik typu bokser, no i to poczucie wolności, bez dachu nad głową. Tak, jest mniej użyteczna na co dzień, ze względu na niskie zawieszenie i niski przedni zderzak, który utrudnia nie tylko podjeżdżanie pod krawężniki, ale również zjeżdżanie do garażu czy pokonywanie śpiących policjantów na drodze. W tych czynnościach 718-tka w odmianie od bazowej do GTS jest zdecydowanie bardziej użyteczna – ale daje ogromne pokłady frajdy z czystej jazdy.

Jeśli macie luźne pół miliona złotych i szukacie samochodu dla czystej przyjemności jego prowadzenia, to nic lepszego nie znajdziecie.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .