Nowa książka „After Steve”
Tripp Mickle, reporter technologiczny, który niedawno przeniósł się z The Wall Street Journal do The New York Times, wydał w tym tygodniu nową książkę na temat Apple, zatytułowaną „After Steve: How Apple Became a Triillion-Dollar Company and Lost Its Soul”.
Fragment książki możecie przeczytać już dziś za darmo. Opowiada on o napiętej relacji między Timem Cookiem i Jonym Ive, która ostatecznie doprowadziła do odejścia Ive’a z Apple.
Anegdoty w tym fragmencie skupiają się na Apple Watchu, który miał być modnym dodatkiem wprowadzonym na rynek z całym blichtrem pokazu na światowych wybiegach wraz z pewnym, białym namiotem za 25 milionów dolarów.
Podczas gdy Cook ostatecznie opowiedział się po stronie Ive’a, źródła, z którymi przeprowadzono wywiady do książki, sugerują, że był to początek końca czasu Ive’a w Apple.
Dla wielu obecnych aprobata pana Cooka wydawała się wygraną Ive’a. Ale projektant później przekształcił to jako zwycięstwo pyrrusowe. Powiedział kolegom, że debata nad Apple Watchem i walka o marketing zegarka były jednymi z pierwszych chwil, w których czuł się niewspierany w Apple.
Ponieważ Apple Watch stał się urządzeniem zorientowanym na fitness z szeroką dystrybucją detaliczną, Ive podobno zaczął się irytować „wzrostem liderów operacyjnych” w firmie i coraz większym naciskiem na usługi, a nie na sprzęt, i ostatecznie zrezygnował z Apple, zakładając własną firmę projektową Lovefrom.
Artykuł opisuje bardziej szczegółowo początki Ive’a w Apple, jego relacje ze Stevem Jobsem oraz przytacza dodatkowe anegdoty na temat ewolucji samego Ive’a po śmierci Jobsa.
Bez Jobsa, Ive przejął znaczną część odpowiedzialności za projekt produktu i jego marketing. Osoby bliskie Ive’owi powiedziały, że walka z kolegami o awans była dla niego wyczerpująca i przytłoczyła go zarządzanie personelem, który liczył setki osób, a nie 20 utalentowanych głów, który zarządzał przez lata.
Cook i Ive ostatecznie zgodzili się na nową funkcję Chief Design Officer dla Ive, dzięki czemu miał porzucić codzienne zarządzanie grupą projektową i przejść do roli w niepełnym wymiarze godzin, skupiając się na rozwoju produktu.
W recenzji „After Steve”, opublikowanej przez The New York Times, chwalono autora za staranne przeprowadzenie wywiadów z ponad 200 byłymi i obecnymi pracownikami oraz doradcami Appel. Problemem jest jednak epilog Mickle’a, w którym obwinia się Tima Cooka za to, że był zbyt „zdystansowanym partner dla Ive’a” i w dużej mierze odpowiedzialnym za niepowodzenie Apple’a w wypuszczeniu kolejnego produktu, który przyćmiłby sukces iPhone’a.
Książka „After Steve” zadebiutowała na rynku wczoraj, 3 maja. Znajdziecie ją na Amazonie.