Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Światowa premiera Porsche 911 992 GT3 RS [galeria]

Światowa premiera Porsche 911 992 GT3 RS [galeria]

0
Dodane: 2 lata temu

Każdy kolejny model 911 w wydaniu GT3 RS jest bardziej ekstremalny i wprowadza kolejne nowinki techniczne. 992 GT3 RS przerosło moje najśmielsze wyobrażenia.

Po pierwsze, 992 GT3 RS jest dopuszczony do ruchu na drogach publicznych, pomimo coraz większej ilości technologii przeniesionych prosto z wyścigów. Większość poszycia samochodu wykonano z włókien węglowych (CFRP dla precyzji), łącznie z błotnikami, maską, drzwiami, dachem, spojlerami i również elementami zawieszenia. Jest oczywiście dostępny pakiet Weissach, który tego carbonu dodaje jeszcze więcej – na zmianach w samym zawieszeniu z tym pakietem zyskujemy dodatkowe 5 kg, a to tylko ułamek zmian. Nawet klatka bezpieczeństwa – pakiet Clubsport jest w standardzie – jest wykonana z carbonu w Weissachu.

Po drugie, nowe GT3 RS wyposażono w aktywną aerodynamikę, z przodu i z tyłu. Jest nawet DRS1, znany z F1, który ustawia tyle skrzydło w pozycji oferującej najmniejszy opór aerodynamiczny. Trzy chłodnice z przodu zastąpiono jedną, co oznacza brak bagażnika pod przednią maską. Tam też znaleziono miejsce na aktywną klapę regulującą przepływ powietrza, zwiększającą docisk, która porusza się z zakresie aż 80°. W sumie otrzymujemy 409 kg docisku przy 200 km/h – to dwa razy więcej niż u poprzednika i trzy razy więcej niż w obecnym 992 GT3. Przy 285 km/h docisk wynosi 860 kg. Wspomniany DRS pełni również drugą funkcję – skrzydło staje dęba podczas awaryjnego hamowania, aby zwiększyć opór i jak najszybciej spowolnić samochód. Tylne skrzydło zresztą teraz składa się z dwóch elementów, gdzie górny płat jest hydraulicznie ustawiany. Nowością jest też fakt, że skrzydło wystaje ponad poziom dachu. Nie wiem jak Porsche obeszło tutaj unijne przepisy, ale nie wątpię, że było sporo negocjacji w tym temacie. Warto jeszcze zwrócić uwagę na niesamowite zmiany, jakie poczyniono w karoserii przy przednich i tylnych kołach, co ma służyć sprawniejszemu uwalnianiu powietrza spod błotników.

Kolejną fantastyczną nowością jest zawieszenie regulowane prosto z kierownicy. W trybie Track można indywidualnie zmieniać ustawienia dobicia i odbicia (compressionrebound) w kilku poziomach. Dodatkowo możemy regulować zachowanie tylnego dyferencjału, a ustawienie TC2 ma teraz 7 nastawów do wyboru. DRS oraz PASM również sterujemy prosto z kierownicy – do dyspozycji kierowcy oddano w sumie cztery pokrętła z przyciskami.

4-litrowy 6-cylindrowy wolnossący bokser wytwarza teraz 525 KM, a moc przekazuje dzięki 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej, zwanej PDK3. W jego wnętrzu poczyniono wiele mechanicznych zmian względem jednostki w 992 GT3, aby silnik był stanie wytrzymać zwiększone przeciążenia, które serwuje nowa aerodynamika. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 3,2 s, a 992 GT3 RS osiąga Vmax wynoszący 296 km/h na siódmym biegu.

Klienci GT3 RS będą mieli możliwość zamówienia i skonfigurowania sobie customowego zegarka 911 GT3 RS Chronograph, z kopertą wykonaną z tytanu, w której wnętrzu pracuje WERK 01.200 (certyfikowany przez COSC).

Porsche 911 992 GT3 RS można zamawiać od dzisiaj i kosztuje od 229,517 EUR brutto w Niemczech i 1 232 000 PLN brutto w Polsce. Ciekawskim podpowiem, że „moja” konfiguracja wyniosła „jedynie” 1 305 543 PLN.

Galeria

  1. Drag reduction system.
  2. Traction Control – kontrola trakcji.
  3. Porsche-Doppelkupplungsgetriebe.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .