Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #26 – najmocniejszy Mercedes S klasa w historii i najmocniejszy elektryczny Volkswagen, Renault z tytułem, Audi z większą mocą

Motopodsumowanie tygodnia #26 – najmocniejszy Mercedes S klasa w historii i najmocniejszy elektryczny Volkswagen, Renault z tytułem, Audi z większą mocą

0
Dodane: 2 lata temu

Kolejna, cotygodniowa porcja nowości, najmocniejsze AMG w S klasie w historii, nowy VW ID.3 zapowiedziany, pokazany ciekawy koncept ID. Xtreme, Audi podrasowuje RS6 i RS7, Renault cieszy się z tytułu Car of  The Year Polska, a Tesla zaczęła wreszcie dostarczać elektryczne ciężarówki. A my? My już zbieramy nowości na kolejny tydzień. Zapraszam.

motopodsumowanie - mercedes AMG A klasa

Odświeżone Mercedesy Klasy A i B już w sprzedaży

W polskich salonach Mercedes-Benz można zamawiać już nowe wydania kompaktowych modeli Mercedes-Benz: Klasy A z nadwoziami Hatchback i Limuzyna oraz rodzinnej Klasy B. Odświeżone wersje wyposażono  m.in. w najnowszą generację systemu multimedialnego MBUX. W ofercie bogata paleta silników, w tym wersje z napędem obu osi 4MATIC oraz odmiany AMG. Bazowa Klasa A 180 Hatchback z benzynowym, zelektryfikowanym silnikiem o mocy 136 + 14 KM (układ miękkiej hybrydy) i automatyczną przekładnią 7G-DCT kosztuje od 154 000 zł. Ceny Klasy B rozpoczynają się od 171 400 zł za wariant B 200 z benzynową jednostką (163 + 14 KM) i skrzynią automatyczną 7G-DCT. Najdroższa klasa A to 421-konny Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ kosztujący od 289 900 zł. Tańsza jest topowa w aktualnej gamie klasa B, czyli Mercedes B250 4Matic (224 + 14 KM) za 189 000 zł.

motopodsumowanie - Audi RS 6 Avant

Audi podrasowuje podrasowane, czyli wzmocnione RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance

Co nowego? Krótko wymieniam. Czterolitrowy silnik V8 biturbo TFSI ma teraz moc 463 kW (630 KM) i maksymalny moment obrotowy 850 Nm (o 30 KM i 50 Nm więcej niż przed zmianami). Większe turbosprężarki, wzrost ciśnienia doładowania z 2,4 do 2,6 bara. Oba wyczynowe modele po zmianach od 0 do 100 km/h rozpędzają się teraz w 3,4 sekundy – o 0,2 sekundy szybciej niż bazowe wersje RS 6 / RS 7. Do tego zredukowana izolacja pomiędzy komorą silnika i wnętrzem (w efekcie V8 biturbo TFSI słychać lepiej).

motopodsumowanie - Audi RS 7 Sportback performance

Co jeszcze? Audi dołożyło do wersji performance obu modeli nowy, lżejszy, samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy (rozdział mocy 40:60, większość na tył). W przypadku wystąpienia poślizgu, większy moment napędowy jest automatycznie przekazywany na oś o lepszej trakcji – do 70 procent może przepływać na oś przednią, a do 85 procent na oś tylną. Moc na wszystkie koła (quattro), trafia za pośrednictwem automatycznej skrzyni tiptronic o skróconym czasie przełożeń. Standardem w nowych wydaniach obu modeli jest pakiet RS Dynamic, zwiększający prędkość maks. do 280 km/h. Opcjonalnie klienci mogą zamówić pakiet RS Dynamics plus, podnoszący V. max do 305 km/h i zawierający ceramiczny układ hamulcowy.

motopodsumowanie - nowy VW ID.3

Volkswagen zapowiada nową generację modelu VW ID.3

Volkswagen wiosną przyszłego roku zaprezentuje nową generację modelu ID.3. W nowym ID.3 będzie stosowane oprogramowanie najnowszej generacji, które może być aktualizowane zdalnie (OTA). Wyposażenie standardowe będzie bogatsze – w standardzie znajdą m.in. ekran systemu infotainment o przekątnej 12 cali, podwójna podłoga bagażnika oraz konsola środkowa z dwoma uchwytami na napoje.

motopodsumowanie - nowy VW ID.3

Marka zapowiada również takie funkcje jak Plug&Charge (automatyczne rozliczanie za energię na ładowarkach publicznych) oraz inteligentne planowanie trasy, uwzględniające stacje ładowania. W nowym ID.3 ma też pojawić się najnowsza generacja systemów wspomagających kierowcę, m.in. dostępny opcjonalnie system Travel Assist z danymi inteligencji zbiorowej oraz Park Assist Plus z funkcją pamięci manewru.

motopodsumowanie - Tesla Semi

Tesla Semi – pierwsze elektryczne ciężarówki dostarczone marce Pepsi

Producent napojów m.in. Pepsi to pierwsza firma, która w swojej flocie ma najnowsze, w pełni elektryczne ciężarówki Tesla Semi, spóźnione o kilka lat pojazdy wreszcie są dostarczane. Tesla zapewnia imponującą moc ładowania sięgającą nawet 1 MW (tak, megawata!), co było możliwe, dzięki zastosowaniu pokładowej instalacji pracującej z napięciem 1000 V. Tesla Semi wyposażona jest w trzy silniki elektryczne, z których jeden odpowiada za maksymalnie ekonomiczną, płynną jazdę, dwa pozostałe decydują o przyśpieszeniu.

Deklarowany przez producenta zasięg na jednym ładowaniu to imponujące 500 mil (800 km). Ładowność? Nieznana, wiadomo jedynie o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej). Tesla Semi to ciężarówka wg klasyfikacji amerykańskiej 8. klasy, co oznacza auto do dmc do ok. 34 ton. Ponoć test zasięgu (500 mil) wykonano z pełnym obciążeniem – zestaw ważył 82 tys. funtów. Moc? Nie wiadomo, pojemność akumulatorów? Również nieznana. Cena? Tak samo. Kiedy masowa produkcja? Tutaj podobna odpowiedź.

Statystyki nowych rejestracji w listopadzie 2022

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 719 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 4,67% (+1 773 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 7,36% (+2 722 szt.) więcej niż w październiku 2022 roku. Dane skumulowane (439 382 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88% (-37 571 szt.). Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Mercedes – o 6,70%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Volkswagen, o 11,39%. Najpopularniejszym nowym modelem w listopadzie, jak i w całym dotychczasowym okresie 2022 roku pozostaje Toyota Corolla, wyprzedzająca model tej samej marki (Toyota Yaris Cross) oraz Skodę Octavia. W segmencie samochodów osobowych premium najpopularniejszym modelem od… ponad dekady pozostaje Volvo XC60.

motopodsumowanie - Renault Megane E-tech electric

Renault Megane E-Tech Electric z tytułem Car of The Year Polska 2023

W pełni elektryczny Renault Megane E-Tech Electric, czyli piąta generacja popularnego kompaktu otrzymał tytuł Car of The Year Polska 2023. W finale francuski elektryk pokonał m.in. Nissana Ariyę, Dacię Jogger, Mazdę CX60 i Peugeota 308. Co do zasady w corocznym, dziennikarskim konkursie uczestniczą auta, które w danym roku (tu w 2022) debiutują na rynku polskim. Nie dziwi mnie ten werdykt, miałem okazję jeździć elektrycznym Megane, wrażeniami z tej jazdy podzieliłem się z Wami w numerze iMagazine 9/2022. Samochód zaimponował nie tylko elastycznym i efektywnym energetycznie napędem i przemyślanym wnętrzem, ale też dobrze wdrożoną implementacją systemu Android Automotive OS na pokładzie. Zresztą francuska marka nie ogranicza się do rozwijania własnych produktów, ale też wspiera inne inicjatywy związane z elektromobilnością, energią odnawialną czy zrównoważonym podejściem do środowiska. Przykład? Renault Polska użyczyło firmie Revolt Energy Megane E-Tech electric w celu przetestowania nowego produktu, wiat fotowoltaicznych dla samochodów elektrycznych.

motopodsumowanie - VW ID. Xtreme

Volkswagen pokazał w Polsce pojazd koncepcyjny ID. Xtreme

W warszawskim salonie Volkswagen Home przy ul. Karolkowej można było zobaczyć koncept VW ID. Xtreme. Podstawą do budowy ID. XTREME był jeden z testowych egzemplarzy modelu ID.4, w samochodzie wykorzystano także nieco zmodyfikowany akumulator o pojemności 77 kWh netto, który był już wcześniej używany. Inżynierowie zwiększyli moc ID. XTREME o 88 KM – do 387 KM dzięki modyfikacji oprogramowania w sterowniku silnika. Wzrost mocy o prawie 30 procent sprawia, że terenowy koncept jest obecnie najmocniejszy w rodzinie modeli ID. Dzięki dużej mocy ID. XTREME przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy.

motopodsumowanie - VW ID. Xtreme

By auto miało lepsze własności terenowe, zwiększono prześwit o 30 mm, wykorzystano przy tym rozwiązania z pojazdów wyczynowych. Większy – o 40 mm – jest także rozstaw kół, co poprawia stabilność na nierównej nawierzchni. 18-calowe koła z terenowymi oponami mieszczą się z nadkolach dzięki poszerzeniom, które wykonano metodą druku 3D. Poszerzają one błotniki o 50 mm i sprawiają, że ID. XTREME wygląda bardziej agresywnie. Podwozie jest osłonięte płytami wykonanymi z aluminium i chroni m.in. akumulator, umieszczony między osiami. Do jazdy z terenie dostosowano także przedni zderzak.

motopodsumowanie - Mercedes-AMG S 63 E PERFORMANCE

Mercedes prezentuje najmocniejszą klasę S w historii – Mercedes-AMG S 63 E Performance

Jak połączyć technikę prosto z Formuły 1 z superluksusową limuzyną? Mercedes chce udowodnić, że to możliwe, a dowodem na to ma być najmocniejsza w historii klasa S, czyli Mercedes-AMG S 63 E Performance. Literka “E” w nazwie, zdradza, że mamy do czynienia z hybrydą, w tym przypadku plug-in, ale nie byle jaką. Napęd tego wozu to połączenie 4,0-litrowego silnika AMG V8 biturbo ze specyficznym dla AMG hybrydowym zespołem napędowym i nowym etapem rozbudowy wysokowydajnego akumulatora AMG (HPB). Wariant HPB 150 bazuje na bezpośrednio chłodzonych ogniwach znanego modelu HPB 80. Pojemność baterii wzrosła z 6,1 w HPB 80 do 13,1 kWh w HPB 150. Pozwoliło to zwiększyć zasięg w trybie całkowicie elektrycznym do 33 km. Jednak umówmy się, to nie zasięg na prądzie będzie mieć w tym modelu znaczenie, lecz osiągi.

Dzięki mocy systemowej 590 kW (802 KM) i systemowemu momentowi obrotowemu 1430 Nm (!) nowa limuzyna wyznacza standardy nieznane wcześniej w tym segmencie. Przyspieszenie do 100 km/h w 3,3 sekundy i opcjonalną prędkość maksymalną 290 km/h (w standardzie ograniczona do 250 km/h) uzupełniają dynamiczne właściwości jezdne. Standardowo montowane układy, takie jak aktywne zawieszenie AMG Ride Control+ z aktywną stabilizacją przechyłów i skrętną tylną osią mają zapewnić bardzo szeroką rozpiętość pomiędzy dynamiką a komfortem jazdy. Opcjonalnie będzie można zamówić również ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy.

 

 

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .