Motopodsumowanie tygodnia #27 – automatyczne parkowanie na lotnisku, Volkswagen Poznań idzie w panele, AI w Audi projektuje felgi, nowe koncepty Toyoty i Lexusa
Mercedes pochwalił się zgodą władz na komercyjne uruchomienie systemu automatycznego parkowania, Audi z kolei ruszyło z produkcją elektrycznych Q8 e-tron i pochwaliło się AI projektującą felgi, Japończycy z Toyoty i Lexusa zaprezentowali nowe pojazdy koncepcyjne, Renault wprowadziło nawigację Waze, a Opel Mokka elektryczny otrzymał mocniejszy silnik, większą baterię i dłuższy zasięg. Zapraszam na kolejne motopodsumowanie.
Nowy komercyjny system parkowania bez kierowcy stał się legalny w Niemczech
Zaznaczam, nie chodzi o asystentów parkowania (dostępnych już m.in. w Tesli czy BMW) umożliwiających zaparkowanie auta smartfonem bez obecności w kabinie, lecz system parkowania Automated Valet Parking, w którym rolę parkingowego przejmują algorytmy. Mercedes-Benz poinformował o wydanej przez niemiecki Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego zgodzie na uruchomienie komercyjnego systemu autonomicznego parkowania (autonomia poziomu 4. wg SAE). System jest gotowy w hali parkingowej P6 firmy APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Za pomocą mobilnej platformy APCOA FLOW kierowcy wybranych wariantów klasy S i EQS-a (auto musi być wyposażone w funkcję Intelligent Park Pilot) będą mogli skorzystać z tego rozwiązania. Obsługa? Zamyka się w jednym zdaniu: podjedź do wjazdu na parking, wysiądź z samochodu i za pomocą aplikacji wyślij do na wcześniej zarezerwowane (również przez aplikację) miejsca. Auto samodzielnie trafi na właściwe miejsce, a po powrocie z podróży, wezwane, autonomicznie przyjedzie po swojego właściciela.
Ruszyła produkcja nowego Audi Q8 e-tron
W fabryce Audi w Brukseli ruszyła linia produkcyjna nowego Audi Q8 e-tron, czyli topowego SUV-a niemieckiej marki w wersji z zeroemisyjnym napędem elektrycznym. Audi chwali się też tym, że produkcja w brukselskiej fabryce jest na tyle zrównoważona, że produkowane tu egzemplarze nowego Audi Q8 e-tron będą dostarczane klientom z certyfikatem neutralności węglowej netto. Cała fabryka w Brukseli jest zakładem, który ma zbilansowane emisje już od 2018 roku. Energii tej fabryce dostarcza m.in. farma fotowoltaiczna o powierzchni 107 tysięcy metrów kwadratowych, generująca 9 GWh rocznie. Dostarczane tu ogniwa elektryczne do akumulatorów elektrycznych Audi mają pochodzić wyłącznie od dostawców wykorzystujących do produkcji odnawialne źródła energii.
Toyota C-HR Prologue, nowy japoński koncept
Koncepcyjny model Toyota C-HR Prologue zaprezentowany w Brukseli to zapowiedź auta o jeszcze bardziej bezkompromisowej stylistyce i z nową gamą zelektryfikowanych napędów. Toyota C-HR Prologue to model reprezentujący największy i najbardziej konkurencyjny w Europie segment C-SUV. Nowa generacja Toyoty C-HR ma otrzymać wydajny napęd hybrydowy oraz nowy układ Dual DNA Plug in Hybrid.
Volkswagen buduje farmę fotowoltaiczną na terenie polskiej fabryki we Wrześni
Fabryki Volkswagen Poznań we Wrześni już dziś korzystają w 100 proc. z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale pochodzi ona od zewnętrznych dostawców. Niemiecka marka w swoim polskim zakładzie wytwarzającym modele Caddy i Crafter podjęła decyzję o inwestycji w farmę fotowoltaiczną o powierzchni 20 ha. Instalacja ma oferować moc do 15 MW. Inwestycję podzielono na dwa etapy. W pierwszym panele ustawione zostaną na powierzchni ok. 3,8 ha. Stąd pozyskiwana będzie energia elektryczna o mocy 2 MW. Drugi etap to kolejnych 16 ha paneli, które ustawione będą w kolejnych miesiącach, i które dostarczą 13 MW energii. Łącznie instalacja obejmie teren odpowiadający powierzchni 28 boisk piłkarskich i dostarczy energię, która wystarczyłaby dla blisko 4000 domów jednorodzinnych przez rok. Zakończenie pierwszego etapu inwestycji planowane jest na przełom stycznia i lutego 2023 r, a całość osiągnie pełne moce wytwarzania na początku roku 2024.
Opel Mokka Electric z większym zasięgiem
Zacznijmy od tego, że auto bezemisyjne dotychczas znane pod nazwą Opel Mokka-e, zostało przemianowane na Mokka Electric. Jednak potencjalnych nabywców znacznie bardziej zainteresuje inna zmiana. Auto otrzyma mocniejszy silnik elektryczny o mocy 115 kW (156 KM) i 260 Nm momentu obrotowego oraz nowy, pojemniejszy akumulator 54 kWh (dotychczas 50 kWh). Zdaniem producenta ma to wystarczyć na pokonanie bezemisyjnie dystansu nawet do 406 km (zgodnie z procedurami WLTP; dotychczas było to 338 km). Nowa wersja elektrycznej Mokki akceptuje moc ładowania do 100 kW, a naładowanie do 80 proc. ma zająć na szybkiej ładowarce ok. pół godziny.
Mercedes-Maybach S 680 Haute Voiture
Nowa, limitowana edycja superluksusowej klasy S ze znaczkiem Maybacha w odmianie nazwanej Haute Voiture trafi na rynek w liczbie zaledwie 150 egzemplarzy. Samochody te mają stanowić połączenie mistrzowskiego kunsztu wykonania, najwyższej próby materiałów i szlachetnych detali. Producent obiecuje dzieło sztuki, którym można się poruszać.
Każdy egzemplarz otrzyma plakietkę na konsoli środkowej, na której będzie widniał jego indywidualny numer w ramach unikatowej serii 150 sztuk. Wprowadzeniu limuzyny towarzyszy kolekcja toreb, których sprzedaż rozpocznie się na początku 2023 r. w stacjonarnych i internetowych sklepach Maybach Icons of Luxury.
FelGAN – sztuczna inteligencja w Audi Design pomaga projektować felgi
Nazwa “FelGAN” powstała z połączenia niemieckiego słowa oznaczającego obręcz koła – Felge, od którego pochodzi również polski wyraz „felga”, i wyrazu „GAN”, czyli akronimu od angielskiego terminu Generative Adversarial Networks (pol. generatywne sieci współzawodniczące). Istotą sieci GAN jest to, że w wypracowywaniu wyniku sieci GAN współzawodniczą ze sobą. Działa to następująco: Jeden z dwóch algorytmów, „generator”, tworzy sztuczne obrazy o określonym motywie – w przypadku FelGAN jest to felga pojazdu. Dyskryminator – którego możemy tu nazwać konkurentem – widzi pulę obrazów do wyboru, składającą się z prawdziwych zdjęć kół i obrazów z generatora. Teraz dyskryminator decyduje, czy każdy z obrazów jest dziełem generatora, czy prawdziwym zdjęciem. Proces ten jest powtarzany wielokrotnie, aż do zakończenia treningu. Oba algorytmy zostały zaprojektowane tak, by uczyć się na własnych błędach i stale się doskonalić. Po odpowiedniej ilości uruchomień, wytwory generatora są tak zwodniczo prawdziwe, że nawet ludzkie oko nie jest w stanie, lub jest w stanie ledwo, odróżnić je od prawdziwych zdjęć. Algorytmy, oprócz zdjęć istniejących projektów mogą być również zasilane pomysłami projektantów.
Lexus Electrified Sport – bardzo szybki koncept japońskiej marki
Lexus Electrified Sport przedstawia wizję supersamochodu przyszłości z napędem elektrycznym. Marka chce tworzyć auta, w których najważniejszą rolę odegrają osiągi. Niesamowite kształty prototypu są dopasowane do jego mocy. Auto ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w około dwie sekundy. Czy powstanie i będzie oferowane na rynku? To pozostaje tajemnicą włodarzy japońskiej marki premium.
Renault pierwszą marką z wbudowaną nawigacją Waze
Najnowsze modele Renault, Renault Megane E-Tech electric oraz Renault Austral mają systemy multimedialne OpenR Link oparte na Android Automotive OS, w których kierowcy będą mogli korzystać z wszystkich funkcji popularnej aplikacji nawigacyjnej Waze bezpośrednio na ekranie wbudowanym w auto, bez konieczności parowania smartfonu z pojazdem. Aplikację Waze można pobrać ze sklepu Google Play bezpośrednio z poziomu systemu multimedialnego wspomnianych dwóch modeli Renault. Oczywiście możliwość korzystania z Waze nie wyklucza obecności Map Google na stałe wbudowanych w każdy pokładowy system bazujący na Android Automotive OS.