Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #29 – ostatnie motopodsumowanie w 2022 roku

Motopodsumowanie tygodnia #29 – ostatnie motopodsumowanie w 2022 roku

0
Dodane: 1 rok temu

Jak ten czas leci. Przed wami ostatnie motopodsumowanie 2022 roku. Nie będzie tu jeszcze podsumowań mijającego roku, na te przyjdzie czas na początku 2023, kiedy to wielu zacznie chwalić się swoimi statystykami. Ostatni tydzień 2022 roku jest raczej spokojny, choć kilku nowinek i ciekawostek nie zabrakło.

motopodsumowanie

Toytoa Gazoo Racing gotowi na Dakar 2023

Pasjonaci motorsportu nie mają wątpliwości jaka jest najważniejsza impreza otwierająca każdy nowy rok. To oczywiście rajd Dakar, uznawany za jeden z najtrudniejszych rajdów terenowych świata, ostateczna próba dla ludzi i technologii. Wcześniej wspominałem wam o przygotowywanym na najbliższy rajd Dakar 2023 modelu Audi z serii e-tron, tym razem gotowość do walki ogłosił zespół Toyota Gazoo Racing. Ekipa ta rzuci do walki trzy Toyoty GR DKR Hilux T1+. Liderami zespołu będą ubiegłoroczni triumfatorzy Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel. Katarski kierowca ma już cztery dakarowe zwycięstwa, z czego połowę osiągnął za kierownicą samochodów rajdowych Toyoty. Ważnymi postaciami będą także 20-krotny uczestnik Rajdu Dakar Giniel de Villiers z pilotem Dennisem Murphym. Reprezentant RPA wygrał rajd w 2009 roku, siedmiokrotnie był na podium, a tylko raz ukończył imprezę poza czołową dziesiątką. W trzeciej Toyocie GR DKR Hilux T1+ zobaczymy duet Henk Lategan – Brett Cummings, dla których będzie to trzeci start w Rajdzie Dakar, którego najbliższe wydanie, podobnie jak ostatnie, odbędzie się na piaszczystych szlakach Półwyspu Arabskiego.

Nissan od 2023 roku zacznie korzystać z niskoemisyjnej stali

Zwykle rozmawiając o emisyjności aut skupiamy się na napędzie, jednak producenci starają się niwelować emisje CO2 w całym łańcuchu wytwórczym. Kolejny krok w tym kierunku wykonał japoński producent. Firmy Nissan Motor Co. Ltd. (Nissan) i Kobe Steel, Ltd. (Kobe Steel) ogłosiły plany wykorzystania stali Kobenable1 w modelach Nissana produkowanych od stycznia 2023 r. Stal Kobenable, wprowadzona na rynek przez Kobe Steel, znacząco zmniejsza emisję CO2 w procesie wielkopiecowym. W ramach współpracy z Nissanem zostanie ona po raz pierwszy wykorzystana w masowej produkcji pojazdów. Kobe Steel będzie również dostarczać Nissanowi blachy aluminiowe wyprodukowane z pozyskiwanego ekologicznie surowca. Około 60% masy pojazdu stanowią części stalowe, a części aluminiowe – około 10%. Zastosowanie ekologicznej „zielonej” stali i „zielonego” aluminium jest skutecznym sposobem ograniczenia emisji CO2 w procesie produkcji części, będącego elementem cyklu życia pojazdu.

Seat wzbogaca gamę miejskiej mobilności o model Seat MÓ 50

Już wcześniej hiszpańska marka działająca w strukturach grupy Volkswagen AG, oferowała dwa modele skuterów elektrycznych: Seat MÓ 125 oraz Seat MÓ 125 Performance. Teraz gama tych pojazdów została wzbogacona o nowy model: Seat MÓ 50. Najnowszy pojazd powstał z myślą o młodych użytkownikach dróg, w zależności od kraju i przepisów mogą z niego korzystać 14 i 15-latkowie. Całkowicie elektryczny skuter wykorzystuje najlepszy w tym segmencie silnik elektryczny o mocy 4 kW oraz akumulator litowo-jonowy 5,6 kWh, który zapewnia zasięg do 172 km na jednym ładowaniu. Kierowcy będą mieli do wyboru trzy tryby jazdy: City, Sport i Eco. Dostępny będzie również bieg wsteczny, ułatwiający manewrowanie. Skuter na drodze rozwija prędkość maksymalną 45 km/h, a w trybie Sport osiąga ją w jedynie 3,8 sekundy. Seat MÓ 50 będzie dostępny w dwóch opcjach kolorystycznych – Barcelona Grey i Tarifa Blue. Ładowanie akumulatora odbywa się w bardzo łatwy sposób. Można go ładować zarówno w pojeździe, jak również wyjąć i podłączyć do gniazdka elektrycznego. Takie ładowanie potrwa 6-8 godzin. Przygotowano też aplikację mobilną, która w oparciu o dostarczone informacje o pozycji pojazdu oraz aktualizacje statusu umożliwi dokładne monitorowanie skutera. Produkcja najnowszego modelu ma rozpocząć się w styczniu 2023 roku, a jego premiera planowana jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

Audi RS 3 LMS #33 (Comtoyou DHL Team Audi Sport), Tom Coronel

Audi RS 3 LMS to TCR Model of The Year

Audi RS 3 LMS to podstawowy model ze stajni Audi Sport customer racing. Pojazd może pochwalić się imponującym rekordem sezonu. Ten kompaktowy samochód wyścigowy w tym roku wystartował 1080 razy w 302 zawodach na całym świecie, odniósł 89 zwycięstw i 236 razy zapewnił swym kierowcom miejsce na podium. Co więcej, w ocenie porównawczej wszystkich samochodów wyścigowych stworzonej przez organizację WSC – twórcę i licencjodawcę kategorii TCR, Audi RS 3 LMS po raz kolejny znalazło się na pierwszym miejscu rankingu.

7 na 10 nowych samochodów jest w Polsce kupowanych na firmę. Przedsiębiorcy kupują też inaczej

Grudzień to miesiąc, w którym z powodów podatkowych zainteresowanie przedsiębiorców zakupem czy wymianą pojazdu rośnie. W grudniu 2021 r. na firmę zarejestrowano 23 tys. pojazdów osobowych, czyli o 13% więcej niż w listopadzie ub.r. Przedsiębiorcy, którzy w danym roku wypracowali znaczne zyski, inwestują w ten sposób nadwyżki budżetowe. Oczywiście samochód służbowy bardzo często używany jest przez pracowników w celach prywatnych. W takiej sytuacji mniejszy jest poziom odliczenia podatku, jednak to nadal bardzo wygodna opcja, szczególnie w małych firmach. W tym roku przedsiębiorcy najchętniej wybierali Toyoty, a w drugiej kolejności Skody oraz Volkswageny (dane PZPM). To nieco inaczej niż klienci indywidualni, w przypadku których pierwsza trójka to kolejno Toyota, KIA i Skoda. Przedsiębiorcy kupują samochody inaczej niż indywidualni konsumenci. Różnice dotyczą sposobu finansowania – popularny jest wynajem długoterminowy, który nie ogranicza płynności finansowej firmy. W przypadku wynajmu prawie co trzecia firma wybiera auto on-line, a 66% zamawia dostawę pod wskazany adres.

Toyota wprowadzi wodorową flotę w prefekturze Fukuoka

Toyota i Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) zawarły z władzami prefektury Fukuoka nową umowę na rozbudowę transportu wodorowego. Współpraca zakłada wprowadzenie do użytku elektrycznych pojazdów na ogniwa paliwowe do branży logistycznej, transportu publicznego i oficjalnych flot instytucji rządowych. Jeszcze w tym roku finansowym zostaną wprowadzone do użytku w regionie lekkie auta dostawcze typu FCEV, które będą służyły do dystrybucji żywności i towarów codziennego użytku. Dalsze plany obejmują wprowadzenie do użytku wodorowych śmieciarek i karetek, a także autobusów w transporcie regionalnym i niewielkich busów obsługujących linie autobusowe na mało zaludnionych terenach. Ostatnim etapem będzie wdrożenie dużych ciężarówek do przewozu towarów na długich dystansach. Czemu Fukuoka? Bo ten region administracyjny Japonii wiele inwestuje w niskoemisyjną produkcję wodoru. W prefekturze już produkowany jest niskoemisyjny wodór z odpadów komunalnych.

Nowy Hyundai Kona

Hyundai zaprezentował nawiązujący do samochodów elektrycznych, futurystyczny design nowego subkompaktowego SUV-a KONA. Nowy model będzie dostępny w czterech wariantach, w tym w pełni elektrycznym (EV), hybrydowym (HEV), spalinowym (ICE) i sportowym N Line. Ciekawostką jest, że to wersja elektryczna stanowi fundament nowej generacji. Auto najpierw zostało zaprojektowane jako elektryczne. Nowy model urósł, osiągając 4355 mm długości, czyli o 150 mm więcej niż poprzednia generacja, w odniesieniu do wariantu elektrycznego. KONA zyskała również 25 mm szerokości i 60 mm długości rozstawu osi w porównaniu z poprzednim modelem. Na razie marka pochwaliła się w zasadzie nieszablonowym wyglądem tego miejskiego SUV-a, szczegóły techniczne, dokładne warianty wyposażenia i inne detale związane z tym modelem poznamy w kolejnych miesiącach.

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .