Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #47 – Nowe Renault Rafale, Mercedes E Kombi, zapowiedź nowego Tiguana, AI, stały elektrolit i sporo techniki

Motopodsumowanie tygodnia #47 – Nowe Renault Rafale, Mercedes E Kombi, zapowiedź nowego Tiguana, AI, stały elektrolit i sporo techniki

0
Dodane: 1 rok temu

Niby wakacje za pasem, a działo się naprawdę sporo, choć nie tyle w gamie modelowej (choć jest kilka nowości, m.in. zupełnie nowe Renault Rafale), co w technologiach pracujących w ukryciu przed użytkownikiem, będzie trochę o AI, akumulatorach ze stałym elektrolitem, rabatach, wynikach badań czy wydarzeniach. Zapraszam.

motopodsumowanie

Oto nowe Renault Rafale

Francuzi pokazali swój najnowszy model, dużego SUV-a coupé segmentu D, który ma stać się najbardziej prestiżowym modelem w gamie modeli Renault. Model Rafale bazuje technicznie na dobrze przyjętym przez rynek mniejszym modelu Renault Austral. Rafale korzysta z tej samej platformy do Austral i większy Espace.

motopodsumowanie

Auto ma ponad 4,7 m długości, Rafale oferowany będzie wyłącznie w wersji 5-osobowej, ma cztery skrętne koła, pod maską albo 200-konna hybryda E-Tech nie wymagająca ładowania, później do gamy ma dołączyć 300-konna hybryda plug-in. Pierwsze egzemplarze mają pojawić się w salonach Renault wiosną 2023 roku.

Nowe wyniki Green NCAP

Ogranizacja Green NCAP badająca wpływ różnych modeli nowych aut na środowisko opublikowała wyniki badań pięciu nowych modeli: VW ID.5 Pro Performance, BMW 220d, Dacia Sandero Stepway TCe 90, Mercedes C180 oraz Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost. Oczywiście najbardziej ekologicznym autem w tym gronie okazał się elektryczny VW ID.5, który uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek, z aut spalinowych najlepiej wypadło BMW 220D, czyli tylnonapędowy… diesel (otrzymał 3 gwiazdki), co pokazuje, że nowoczesny silnik wysokoprężny może być bardziej ekologiczny od jednostek benzynowych (pozostałe z pięciu nowych, przetestowanych modeli). Najsłabiej w tym gronie wypadł Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost, który wyróżniono tylko dwiema gwiazdkami. Szczegóły ocen znajdziecie na Green NCAP.

motopodsumowanie

Toyota C-HR z rabatem

Japońska marka poinformowała o promocji na popularnego crossovera: Toyotę C-HR w wersji z mocniejszym napędem hybrydowym z silnikiem 2.0. Auto potaniało i jest dostępne za katalogową cenę wersji z hybrydą 1.8. Japońska marka zaznacza, że liczba aut objętych promocją jest ograniczona. Według importera rabaty i korzyści przy zakupie wersji C-HR 2.0 sięgają 11,5 tys. zł.  Toyota C-HR 2.0 w wersji Style kosztuje od 139 700 zł, bogatsza wersja Executive z tym samym napędem startuje od 145 600 zł, natomiast topowa wersja Toyota C-HR GR Sport 2.0 startuje od 151 500 zł.

motopodsumowanie

Opel stawia na elektromobilność i prezentuje Opla Rocks e-Xtreme

Niemiecka marka już od przyszłego roku zamierza oferować każdy model w swoim portfolio również z napędem elektrycznym. Ponadto Opel zaprezentował unikatowy, wyprodukowany tylko w jednym egzemplarzu samochód Opel Rocks e-Xtreme. Ten nietypowy pojazd to zamieniona w rzeczywistość koncepcyjna wizja Lukasa Wenzhőfera, zwycięzcy konkursu . Cóż, trzeba przyznać, że ten koncept wygląda bardziej bojowo niż seryjny Opel Rocks Electric, będący technicznym kuzynem Citroëna Ami (oba modele nie są oferowane w Polsce).

motopodsumowanie

Volkswagen zapowiada nowego Tiguana

Volkswagen zakończył testy drogowe nowego VW Tiguana, który poruszał się po drogach publicznych w zakamuflowanej postaci. Marka zdradziła nieco szczegółów na temat przyszłej (premiera jesienią 2023 r.) odsłony modelu Tiguan. Tiguan nr 3 będzie dostępny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi funkcjami, takimi jak reflektory matrycowe HD LED Matrix.

motopodsumowanie

Samochód powstał na nowej generacji platformy MQB evo. W wersji z napędem hybrydowym plug-in, nowy Tiguan wg producenta osiągnie zasięg do około 100 kilometrów na samym akumulatorze. Oprócz tego w gamie wciąż pozostaną silniki spalinowe, benzynowe, wysokoprężne i spalinowe z układami mild hybrid. Nowy Tiguan ma być nieznacznie dłuższy od aktualnej generacji (o 3 cm), wzrosła też pojemność bagażnika (o 33 l) do 648 litrów (mierzone do wysokości oparć tylnej kanapy).

motopodsumowanie

Mercedes-Benz AG i H2 Green Steel z umową na dostawy niskoemisyjnej stali

Niemiecka marka się dekarbonizuje. Szwedzki start-up H2 Green Steel będzie dostarczał ok. 50 tys. ton stali powstającej z bardzo niską emisją CO2. Stal ta posłuży na potrzeby produkcji różnych modeli Mercedes-Benz. Niskoemisyjna stal trafiać będzie do europejskich tłoczni w zakładach niemieckiej marki. Szwedzki start-up, którego Mercedes-Benz AG jest udziałowcem od 2021 roku, planuje rozpocząć produkcję stali w niskoemisyjnym procesie w 2025 roku.

motopodsumowanie

Wodorowa Toyota GR H2 Racing Concept

Zespół TOYOTA GAZOO Racing zaprezentował prototyp hybrydowego samochodu wyścigowego z wodorowym silnikiem spalinowym, który w przyszłości mógłby brać udział w wyścigach długodystansowych, w tym w legendarnym Le Mans 24h. Prototyp zespołu TOYOTA GAZOO Racing o nazwie GR H2 Racing Concept mierzy 5100 mm długości i ma 2050 mm szerokości. Pod lekkim nadwoziem skrywa się nowoczesna technologia hybrydowa, która wykorzystuje wodorowy silnik spalinowy. Po co Toyocie hipersportowy wóz z silnikiem spalającym wodór? Wyjaśnia to Akio Toyoda, prezes japońskiego giganta motoryzacyjnego: „Moim celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w motorsporcie bez konieczności rezygnacji z osiągów czy emocji. Nasz prototypowy GR H2 Concept ma wszystko to, co fani wyścigów kochają najbardziej, czyli dźwięk, moc i dynamikę. W ten sposób tworzymy wyścigowy samochód na nowo i bezemisjnie”.

motopodsumowanie

Nissan zaprezentował system unikania kolizji na skrzyżowaniach wykorzystujący lidar

Nissan przeprowadził kolejną prezentację opracowanej przez siebie, zaawansowanej technologii wspomagania prowadzenia, która umożliwi unikanie kolizji na skrzyżowaniach. To oparte na lidarze rozwiązanie jest obecnie w fazie rozwojowej. Podczas wydarzenia, zorganizowanego w zakładzie Nissana w Jokohamie, zaprezentowano zdolność tej technologii do wykonywania pewnych zautomatyzowanych manewrów, których celem jest uniknięcie kolizji w bardziej złożonych warunkach drogowych. Jest szansa że nowy system unikania kolizji pojawi się w autach japońskiej marki od ok. 2025 roku, oczywiście pod warunkiem, że dany model będzie wyposażony w lidar.

motopodsumowanie

Toyota chce nadgonić elektromobilność obiecując ogniwa ze stałym elektrolitem

Akumulator z ogniwami ze stałym elektrolitem to święty Graal elektromobilności. Toyota ogłosiła, że pracuje obecnie nad wprowadzeniem tego typu akumulatorów do samochodów hybrydowych, a w przyszłości tego typu zespoły mają trafić również do aut wyłącznie elektrycznych. Czemu jest to taki game changer? Wystarczą dwa parametry: zasięg i czas ładowania. Japończycy już teraz deklarują, że akumulator ze stałym elektrolitem zapewni zasięg na poziomie 1200 km, a czas ładowania ma wynosić zaledwie 10 minut. Ponadto Toyota pochwaliła się, że pracuje nad innymi specyfikacjami zapewniającymi przejechanie nawet 1500 km bez doładowywania samochodu elektrycznego. Mam tylko jedną wątpliwość. Fizyki nie oszukamy, jakiej mocy musiałaby być ładowarka, zdolna do dostarczenia tak dużej porcji energii w 10 minut? Policzmy. Zakładając, że auto elektryczne zadowoli się 20 kWh / 100 km, przy 1500 km oznacza to zasób energii wynoszący 300 kWh! Nawet zakładając 10 minut ładowania do 80% nominalnej pojemności takiego hipotetycznego akumulatora (czyli 240 kWh), stawia to ładowarkom spore wymagania: moce przesyłane w trakcie tak krótkiego, 10-minutowego ładowania musiałyby przekraczać 1,4 MW (tak, megawata!). Nic zatem dziwnego, że Toyota mówi ostrożnie o debiucie akumulatorów ze stałym elektrolitem w latach 2027-2028.

motopodsumowanie

Mercedes otrzymał kalifornijską certyfikację na zautomatyzowaną jazdę i wprowadza ChatGPT do systemu MBUX

Mercedes-Benz ogłosił, że Drive Pilot, system warunkowo zautomatyzowanej jazdy na poziomie 3 SAE, otrzymał certyfikację od władz stanu Kalifornia. Tym samym Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów, który uzyskał zezwolenie na wprowadzenie takiego systemu w standardowym pojeździe dopuszczonym do użytku na publicznych drogach wielopasmowych w najbardziej zaludnionym stanie USA. Nowy system będzie dostępny na tamtejszym rynku jako opcja dla nabywców Klasy S i EQS-a z roku modelowego 2024. Pierwsze egzemplarze z tym wyposażeniem zostaną dostarczone klientom pod koniec 2023 r.

motopodsumowanie

Ponadto Mercedes-Benz ogłosił, że wprowadza ChatGPT do samochodów z systemem MBUX, niestety, tylko tych użytkowanych przez klientów ze Stanów Zjednoczonych. Program beta już ruszył 16 czerwca. Mercedes skorzystał z usługi Microsoft Azure OpenAI Service.

motopodsumowanie

Nissan Yokohama Lab zatrudnił sztuczną inteligencję

Yokohama Lab to ośrodek badawczy położony w prefekturze Kanagawa w Japonii, w którym prowadzone są badania nad możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji w produkcji samochodów. Nowoczesna sztuczna inteligencja, oparta na dużych zbiorach danych, doskonale radzi sobie z analizą i przetwarzaniem informacji w cyberprzestrzeni. Trzeba jednak pamiętać, że finalne produkty, czyli samochody, istnieją i funkcjonują w świecie rzeczywistym. Zatem celem, jaki stawiają przed sobą specjaliści z Yokohama Lab, jest wyjście poza świat wirtualny poprzez wykorzystanie wyników uzyskanych dzięki sztucznej inteligencji do zastosowań w świecie realnym. Co już udało się osiągnąć? Sztuczna inteligencja była w stanie radykalnie skrócić czas trwania symulacji aerodynamicznych – uczyła się związku między linią nadwozia samochodu a jego osiągami aerodynamicznymi na podstawie dużej ilości danych. Z pomocą tej technologii projektanci i inżynierowie mogą istotnie skrócić cykl badań nad nowymi projektami. Coś, co w przeszłości zajmowało co najmniej kilka dni, czyli przewidywanie osiągów aerodynamicznych nowego samochodu na podstawie jego projektu, można teraz wykonać w ciągu zaledwie kilku sekund.

motopodsumowanie

Outdoorowe spotkania z Dacią

Od 25 czerwca Dacia zaprasza na Dacia Extreme Tour, cykl wydarzeń, podczas których będzie można poznać i przetestować nową outdoorową gamę samochodów Dacii w wersji Extreme. Wydarzenia odbędą się w 11 miejscowościach w różnych częściach Polski. Będą to kolejno: Poznań, Wrocław, Olsztyn, Bielawa, Szczecin, Szklarska Poręba, Narewka, Bielsko-Biała, Zakopane, Płock i Strzelce Dolne. Strefa Dacii Extreme dołącza do różnych imprez biegowych, maratonów rowerowych i innych wydarzeń outdoorowych zaplanowanych w tych miastach. Podczas Dacia Extreme Tour będzie można poznać i przetestować modele z gamy Dacii w outdoorowej wersji Extreme. Wszystkie samochody przeznaczone do testów: Sandero Stepway, Duster oraz 7-miejscowy rodzinny Jogger, będą dostępne w wersji z dwupaliwowym silnikiem ECO-G 100. Cykl potrwa do 3 września br. Zapisy na jazdy testowe przyjmowane są na witrynie Dacia Extreme Tour.

motopodsumowanie

Stellantis i Hon Hai (Foxconn) zakładają spółkę SiliconAuto

SiliconAuto, to nowa spółka joint venture z udziałami firm założycielskich (Stellantis i Foxconn) w stosunku 50/50, która od 2026 roku będzie zajmować się projektowaniem i sprzedażą gamy półprzewodników dla branży przemysłu motoryzacyjnego, w tym dla Stellantis. SiliconAuto zapewni swoim klientom półprzewodniki zaprojektowane specjalnie dla sektora motoryzacyjnego, potrzebne do obsługi rosnącej liczby sterowanych komputerowo modułów i funkcji, które są szczególnie ważne w pojazdach elektrycznych. Spółka SiliconAuto swoją główną siedzibę będzie mieć w Holandii. To kolejny element odtwarzania europejskiego potencjału w zakresie produkcji półprzewodników, po niedawnej decyzji Intela dotyczącej fabryki w Polsce.

Intel wybuduje w Polsce fabrykę półprzewodników

motopodsumowanie

BMW Group otworzyło największy w Europie salon dealerski. W Polsce.

W Katowicach otwarto największy w Europie salon dealerski Grupy BMW. Inwestycja wpisuje się w globalną strategię BMW Group oferującą klientom nowe doświadczenia zakupowe. To największy salon BMW w Europie i jeden z pierwszych na świecie zaprojektowany zgodnie z koncepcją Retail.Next. Budynek o powierzchni 9 870 m2 powstał w miejscu byłej kopalni Kleofas i znajduje się w odległości zaledwie 3 km od dworca głównego w Katowicach. Inwestycja została zrealizowana przez Gazda Group, wieloletniego partnera BMW Group w Polsce. Jest to już trzecia lokalizacja dealera na terenie Śląska (po salonie w Gliwicach i punkcie serwisowym w Dąbrowie Górniczej) i jednocześnie pierwsza w stolicy województwa. Poza najnowszą ofertą modeli BMW, na początku 2024 roku obiekt zostanie powiększony o dział sprzedaży samochodów MINI oraz BMW Motorrad. Dealer zapewni także atrakcyjne usługi finansowania w ramach BMW i MINI Financial Services, umożliwi zakup używanych samochodów MINI i zaoferuje kompleksowe usługi serwisowe. Ponadto, klienci salonu będą mogli korzystać ze stacji ładowania samochodów elektrycznych – do ich dyspozycji jest 30 punktów.

motopodsumowanie

Mercedes i nowa klasa E Kombi

W porównaniu z poprzedniczką nowa Klasa E Kombi jest o 28 mm szersza. Dzięki temu pasażerowie z tyłu mają nieco więcej miejsca: przestrzeń na wysokości łokci wzrosła tam do 1519 mm. Rozstaw osi zwiększył się o 22 mm, do 2961 mm. W rezultacie osoby podróżujące w drugim rzędzie siedzeń mają więcej miejsca na nogi. Bagażnik można powiększyć z 615 do 1830 l. W hybrydach plug-in jego pojemność wynosi od 460 do 1675 l.

motopodsumowanie

Mercedes zachwala nową, znacznie ucyfrowioną deskę rozdzielczą. Jeśli Klasa E Kombi jest wyposażona w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, duża szklana powierzchnia superekranu MBUX Superscreen sięga do centralnego wyświetlacza. Wizualnie odseparowany pozostaje natomiast ekran wskaźników o wysokiej rozdzielczości. Główne ikony na środkowym i opcjonalnym prawym ekranie mają teraz bardziej intuicyjną formę i dodatkowo są oznaczone kolorami, na wzór menu smartfona. Architektura elektroniczna najnowszej Klasy E bardziej bazuje na oprogramowaniu, a mniej na sprzęcie. Za funkcje obliczeniowe domen, które wcześniej były realizowane osobno, odpowiada teraz jeden procesor. Ekrany i system informacyjno-rozrywkowy MBUX współdzielą nowy, bardzo mocny centralny komputer pokładowy. Dla użytkowników sprzętu Apple mam też jeszcze jedną wiadomość: cyfrowy klucz do nowej klasy E Kombi jest dostępny na iPhone’a i Apple Watcha. Początek sprzedaży nowej klasy E Kombi zaplanowano jesienią br.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .