Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Stacje ładowania co 60 km, moc przynajmniej 400 kW na drogach sieci TEN-T – także w Polsce

Stacje ładowania co 60 km, moc przynajmniej 400 kW na drogach sieci TEN-T – także w Polsce

0
Dodane: 10 miesięcy temu

Z pewnością znacie już unijne regulacje dotyczące zakazu sprzedaży aut spalinowych (i jakichkolwiek innych emitujących spaliny, hybrydy wszelkiej maści też się w to łapią) po 2035 roku. Jednak znacznie wcześniej czeka nas coś innego: Parlament Europejski przegłosował wymóg rozbudowy infrastruktury ładowania aut elektrycznych na sieci TEN-T.

Przyjęte przez parlament UE przepisy zobowiązują wszystkie państwa wspólnoty, by do 2026 roku posiadały one na drogach wchodzących w skład paneuropejskiej sieci TEN-T ściśle określoną, minimalną liczbę stacji ładowania. Gęstość i moc wymaganej nowymi przepisami infrastruktury ładowania została ściśle określona. Jak to wygląda?

W przypadku samochodów osobowych, stacje ładowania aut elektrycznych, jakie muszą powstać na sieci TEN-T do 2026 roku, mają oferować moc nie mniejszą niż 400 kW i muszą być rozmieszczone nie rzadziej niż co 60 km. Co więcej, moc wyjściowa stacji ładowania ma do 2028 roku wzrosnąć do minimalnego poziomu 600 kW.

Nowe przepisy regulują również wymogi infrastruktury przeznaczonej dla pojazdów ciężarowych i autobusów. W tym przypadku stacje ładowania muszą być rozmieszczone nie rzadziej niż co 120 km na połowie głównych dróg UE (zatem nie tylko na sieci TEN-T) a ich moc ma wynosić co najmniej 1400 kW, ale w przypadku niektórych tras ma to być nawet do 2800 kW. Wymóg ten należy spełnić do 2028 roku.

To nie wszystko. Nowe przepisy regulują też kwestie związane ze stacjami tankowania wodoru, wymuszając ich instalacje wzdłuż dróg na sieci TEN-T nie rzadziej niż co 200 km do roku 2031.

TEN-T TENTec

Unijni urzędnicy przegłosowali też ułatwienia w zakresie uiszczania opłat za ładowanie. Zgodnie z nowymi przepisami, elektromobilni mają mieć możliwość łatwego opłacania kwot za pobraną energię, bez konieczności rejestrowania jakichkolwiek abonamentów. Płatność ma być realizowana m.in. kartami płatniczymi lub urządzeniami zbliżeniowymi (smartfon, smartwatch). Cena pobranej energii dla pojazdów nie emitujących ani grama spalin ma być prezentowana w formie prostego przeliczenia na kWh/kg lub na minutę/sesję ładowania, nie ma mowy o żadnych dodatkowych opłatach np. za rozpoczęcie ładowania.

O jakich drogach mowa? Połączenia drogowe (obecne i planowane) w ramach sieci TEN-T, zarówno w Polsce jak i w innych krajach UE, możecie łatwo sprawdzić na interaktywnej mapie TENtec udostępnionej na witrynie Komisji Europejskiej.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .