Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu IAA Mobility 2023 – zupełnie nowy Renault Scenic E-Tech to rodzinny, elektryczny crossover

IAA Mobility 2023 – zupełnie nowy Renault Scenic E-Tech to rodzinny, elektryczny crossover

0
Dodane: 1 rok temu

Na rozpoczynających się oficjalnie dziś, 5 września, targach motoryzacyjnych IAA Mobility 2023 w Monachium Renault pokazuje swoje najnowsze dzieło: w pełni elektrycznego, rodzinnego crossovera. Oto Renault Scenic E-Tech.

Renault Scenic E-Tech

Historia modelu Scenic trwa od 27 lat. Gdy został wprowadzony w 1996 roku (czyli pięć lat po prezentacji concept caru o takiej samej nazwie w 1991 roku), zrewolucjonizował rynek. Był pierwszym kompaktowym vanem w Europie. Nazwa Scenic to skrót od „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car”. Wówczas tłumaczono to jako „koncepcję bezpieczeństwa wyrażoną w nowym, innowacyjnym samochodzie”.

Renault Scenic E-Tech

Z upływem lat zmieniały się zarówno rodziny, styl podróżowania, jak i znaczenie ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Nie zmieniało się jedno, wysoka popularność modelu, który na całym świecie trafił do ok. 5 mln odbiorców.

Renault Scenic E-Tech

Teraz Scenic się zmienił. I to mocno. Stał się rodzinnym, kompaktowym (segment C) crossoverem), wyposażonym wyłącznie w elektryczny układ napędowy. Tak, spalinowego Scenica V generacji nie mamy się co spodziewać. Jednocześnie, choć nowy Scenic nie jest pierwszym samochodem elektrycznym francuskiej marki (wystarczy wymienić Renault Zoe czy elektryczne Megane E-Tech), to producent deklaruje, że nowy Scenic E-Tech jest pierwszym samochodem zaprojektowanym w zrównoważony sposób. Dbający nie tylko o komfort pasażerów, ale też o otaczający ich świat.

Renault Scenic E-Tech

Auto zbudowano na platformie CMF-EV, tej samej, z której korzystają już Renault Megane E-Tech oraz Nissan Ariya. Auto ma typowo kompaktowe wymiary nadwozia, którego długość to 4470 mm, a wysokość aż 1864 mm. Ponieważ to pojazd zaprojektowany od podstaw jako elektryczny, ma imponujący rozstaw osi: 2785 mm. To przekłada się na znaczną przestrzeń w środku, dużą ilość miejsca w drugim rzędzie, nie ma też kompromisów w kwestii pakowności bagażnika, który mieści 545 litrów.

Renault Scenic E-Tech

Marka chwali się też kompaktowym akumulatorem trakcyjnym, ale o solidnej (do 87 kWh) pojemności. Dostarcza on energii do elektrycznego zespołu napędowego o mocy 160 kW (220 KM). Oprócz wspomnianej pojemności akumulatora nowy Scenic będzie dostępny również z mniejszą baterią 60 kWh, a także ze słabszym silnikiem 125 kW (170 KM).

Renault Scenic E-Tech

W przypadku wariantu z większym akumulatorem producent deklaruje nawet 610 km zasięgu (zgodnie z procedurą WLTP). Biorąc pod uwagę to jak efektywne energetycznie okazało się nowe Renault Megane E-Tech, które już wam prezentowałem jestem skłonny uwierzyć w naprawdę dobry zasięg nowego Scenica.

Auto tygodnia #17 – Renault Megane E-Tech Electric Techno EV60

Wewnątrz mamy oczywiście system multimedialny OpenR Link z ponad 50 aplikacjami. To kod wykorzystujący system Android Automotive OS, co oznacza, że jeżeli macie konto Google, połączenie z autem jest banalnie proste, a doskonale znane usługi Google (Asystent, Mapy Google itp.) czekają na kierowcę na pokładzie, Android Auto traci rację bytu w tym aucie, bo wszystko już jest na miejscu. Apple CarPlay, już jak kto woli.

Renault Scenic E-Tech

Producent chwali się też dźwiękami emitowanymi przez samochód – zostały opracowane w ramach wyjątkowej współpracy z Jeanem-Michelem Jarre’em. Renault podkreśla też, że 24 proc. samochodu jest wykonane z materiałów z recyklingu, a cały pojazd w 90 proc. będzie nadawać się do ponownego przetworzenia.

Renault Scenic E-Tech

Nowy Scenic E-Tech electric będzie pierwszym modelem elektrycznym w gamie Renault oferowanym w sportowej wersji (wizualnie sportowej, nie oznacza to hipermocnego napędu) esprit Alpine. Samochód, który od pierwszej generacji jest produkowany w zakładzie w Douai (obecnie kompleks ElectriCity), zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .