Euro NCAP z ostatnią rundą wyników testów bezpieczeństwa w 2023 roku
Euro NCAP opublikowało ostatnie, zaplanowane w tym roku wyniki testów bezpieczeństwa nowych modeli aut. Aż 11 modeli! Czy są zaskoczenia? Owszem, wciąż nie wszystkie modele otrzymały maksymalną, pięciogwiazdkową notę.
Nie jest też zaskoczeniem, że w najnowszych wynikach znaczny odsetek dotyczy modeli elektrycznych. Sporo jest też marek z Chin. Oto modele, które wyróżniono maksymalną notą:
- VW ID.7
- BMW serii 5
- Mercedes-EQ EQE SUV
- BYD Tang
- Kia EV9
- Xpeng G9
- Smart #3
- BYD Seal-U
Nieco niższą ocenę, 4-gwiazdkową uzyskały w najnowszej puli wyników trzy modele:
- Hyundai Kona
- Honda ZR-V
- VinFast VF8
Gdy przejrzałem wszystkie tegoroczne wyniki (nie było ich wiele, raptem 17 modeli; Euro NCAP raczej nie testuje w danym roku modeli, które były testowane wcześniej i wciąż są oferowane na rynku), wnioski nasuwają się same: Chińczycy nauczyli się robić bezpieczne samochody. Najwyżej oceniane auto spośród tych, które Euro NCAP oceniło w 2023 roku to NIO ET5. Na drugim miejscu jest VW ID.7, podium „debeściaków” zamyka ponownie chińskie auto: smart #3.
Nie warto też porównywać wyników z ubiegłego roku (2022) z aktualnymi (z 2023), bo w 2023 roku Euro NCAP zmieniło sposób analizy i oceny pozderzeniowej. Natomiast wyniki z 2022 roku można porównywać łącznie z tymi z 2021 i 2020 roku. Przez te trzy lata procedury się nie zmieniły. Ciekawi? Zajrzyjcie na witrynę Euro NCAP. Poniżej dla atencji wideo z testów VW ID.7, o którym już Wam pisałem po statycznej prezentacji modelu w Polsce.