Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #65 – motoryzacyjny atak Chin, Kia z rekordem, problemy Daihatsu, specjalna edycja Audi Q8

Motopodsumowanie tygodnia #65 – motoryzacyjny atak Chin, Kia z rekordem, problemy Daihatsu, specjalna edycja Audi Q8

0
Dodane: 12 miesięcy temu

Szczęśliwego Nowego Roku 2024! Przed wami pierwsze tegoroczne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.

Kia z nowym rocznym rekordem sprzedaży

Globalna sprzedaż Kia w 2023 roku osiągnęła niemal 3,1 miliona sztuk (dokładnie: 3 085 771 pojazdów). To nowy roczny rekord sprzedaży południowokoreańskiej marki na całym świecie. Jednak Koreańczycy w tym roku stawiają sobie jeszcze ambitniejsze cele i planują sprzedaż na poziomie 3,2 miliona egzemplarzy. Wynik za rok 2023 jest o 6,3% lepszy od rezultatu uzyskanego w 2022.

Renault Clio TCe 100 LPG w wersji Techno (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Renault Clio TCe 100 LPG w wersji Techno (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Renault Clio TCe 100 z LPG w naszym cyklu tygodnia

Co tydzień, oprócz modeli prezentowanych na łamach naszego miesięcznika, staram się Wam przybliżyć aktualnie dostępne na rynku modele. Pierwszym tegorocznym Autem tygodnia został francuski miejski hatchback, poliftingowe Renault Clio TCe 100 z dwupaliwowym (benzyna i LPG) napędem w wersji wyposażeniowej Techno. Szczegóły jakie udało mi się wyłuskać z tego modelu znajdziecie w poniższej recenzji:

Auto tygodnia #30 – Renault Clio TCe 100 LPG w wersji Techno

Zeekr 007

Zeekr 007 to cenowy atak na motoryzację Starego Świata

Duże, mocne, elektryczne auto o osiągach godnych Tesli Model S czy Porsche Taycana zostało zaprezentowane pod koniec ub. roku na rynku chińskim. Tam model ten jest oferowany za cenę od 209 900 juanów, co stanowi równowartość nieco ponad 115 tys. zł. Oczywiście na naszym rynku ten model tak tani już by nie był (cła UE). Więcej o tym modelu we wcześniejszym materiale poniżej:

Chiński Zeekr 007, duży mocny samochód elektryczny segmentu D za cenę nieco ponad 100 tys. zł? Nie, to nie jest absurd

Aito M9

Huawei Aito M9 – kolejny chiński model segmentu premium

Zeekr 007 to nie jedyny przykład rynkowej inwazji chińskich modeli. Pod koniec 2023 roku w Chinach zaprezentowano również luksusowego SUV-a z napędem wyłącznie elektrycznym lub elektrycznym wspomaganym silnikiem spalinowym w roli generatora prądu. Sześciomiejscowy, trzyrzędowy SUV Auito M9 to projekt będący wynikiem współpracy marek Seres i Huawei. Tą drugą doskonale znamy z urządzeń mobilnych, laptopów czy elektroniki ubieralnej. Huawei odpowiada w tym modelu za pokładową elektronikę, oprogramowanie sensoryki pojazdu, funkcje asysty kierowcy i częściowo autonomicznej jazdy. Więcej o tym modelu już opowiadałem, szczegóły poniżej:

Luksusowy SUV Aito M9 – wspólne dzieło Huawei i Seres

Czy Daihatsu się jeszcze podniesie?

Daihatsu, japońska marka specjalizująca się w produkcji małych i bardzo małych samochodów ma kłopoty, po tym jak jej prezes publicznie przyznał się do manipulowania wynikami testów mających gwarantować przyznanie składanym przez należącą dziś do Toyoty markę certyfikatów bezpieczeństwa. Póki co właściciel marki, Toyota właśnie, zamknęła wszystkie cztery fabryki Daihatsu w Japonii. Więcej o temacie poniżej:

Daihatsu, japońska marka należąca do Toyoty, fałszowała wyniki testów bezpieczeństwa; latami

Xiaomi SU7

Xiaomi SU7 oficjalnie pokazany

I mamy kolejny chiński pokaz możliwości przemysłu motoryzacyjnego, tym razem do głosu dochodzi również znana, choć z innych produktów, marka Xiaomi. Xiaomi SU7 w ostatnim tygodniu starego roku został oficjalnie zaprezentowany w Chinach. Przedstawiciele marki stawiają ten model na równi z takimi modelami jak Porsche Taycan. Więcej o tym samochodzie we wcześniejszej relacji:

Xiaomi SU7 oficjalnie zaprezentowany

motopodsumowanie

Stellantis liderem produkcji aut elektrycznych w Polsce

Podczas gdy wieloaktowa opera mydlana pod tytułem „polski samochód elektryczny Izera” wciąż nie wyszła poza fazę preludium, jest firma, która w Polsce produkuje najwięcej samochodów elektrycznych ze wszystkich koncernów, które dysponują zakładami produkcyjnymi w naszym kraju: Stellantis. 2024 rok jest dla Stellantis w Polsce rokiem otwierającym nowy etap w działalności firmy, która staje się największym w Polsce i jedynym seryjnym producentem pojazdów zarówno osobowych, jak i dostawczych z napędem w pełni elektrycznym. Fabryka dużych pojazdów dostawczych w Gliwicach, eksportująca 90% swojej rocznej produkcji, dołączyła właśnie do grona producentów modeli w pełni elektrycznych, uruchamiając produkcję dużych samochodów dostawczych BEV. Fabryka samochodów osobowych Stellantis w Tychach, realizuje inwestycję o łącznej wartości 755 milionów złotych. Dzięki niej możliwe było, m.in. technologiczne przystosowanie fabryki do uruchomienia produkcji modeli w pełni elektrycznych. Pierwszym z modeli wdrożonych do produkcji w Tychach, w lutym 2023 roku, jest w pełni elektryczny Jeep® Avenger. W Tychach powstaje również w pełni elektryczny Fiat 600.

Podsumowanie roku 2023 na polskim rynku motoryzacyjnym

IBRM Samar podesłał wstępne statystyki podsumowujące ubiegły rok w motoryzacji na naszym rynku. Co wiemy? Polski rynek nowych samochodów osobowych wzrósł w roku ubiegłym o ponad 13%. Jak pisze Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar: „Pierwsze trzy pozycje należą do Toyoty, Skody i Kii. Dalej na liście 10 najpopularniejszych marek widzimy VW, Hyundai’a, Audi, BMW, Mercedesa, Renault i Dacię. Jak widać w pierwszej dziesiątce wciąż mamy 3 marki premium. Skąd tak dobry wynik? Z jednej strony to efekt realizacji zamówień złożonych jeszcze w roku 2022. Z drugiej zaś stabilizacja dostaw i zwiększona dostępność poszczególnych modeli. Poprawa sytuacji w gospodarce znajduje odzwierciedlenie w zwiększonych zakupach przedsiębiorców, gdyż to właśnie oni najczęściej decydowali się na zakup aut. Liczba klientów indywidualnych choć zwiększyła się o niemal 10% nie była w stanie „zrobić” wyniku. Wzrost liczby rejestrowanych aut przez klientów indywidualnych był niemal dwukrotnie niższy niż w przypadku flot” – kończy Drzewiecki.

SEAT i Cupra - motopodsumowanie

Marki SEAT i Cupra podsumowują rok 2023

Dane SEAT S.A. od stycznia do września pokazują rekordowe wyniki finansowe, z zyskiem operacyjnym w wysokości 501 milionów euro. CUPRA dostarczyła do klientów na całym świecie 170 100 samochodów w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku. Firma w podsumowaniu roku podkreśla rolę 14 000 pracowników, dzięki którym możliwa będzie transformacja zakładu w Martorell i przejście na produkcję BEV od 2025 roku. 2023 był rokiem pod znakiem CUPRY i Exponential Impulse. Podczas wydarzenia w Berlinie odbyła się oficjalna prezentacja modelu Tavascan, pierwszego elektrycznego SUV-a marki, który będzie dostępny w 2024 roku. Ekspansja hiszpańskiego producenta była widoczna również w liczbie nowych otwarć autorskich showroomów marki. Bilans roku to ponad 660 nowych punktów sprzedaży oraz dwa CUPRA City Garage w Berlinie i Paryżu. W Polsce w ubiegłym roku otwarto 12 salonów CUPRA Studio. Dzięki 170 100 samochodom dostarczonym w pierwszych trzech kwartałach roku sprzedaż CUPRY zwiększyła rentowność firmy, osiągając zysk operacyjny na poziomie 501 mln euro do września 2023 roku, o 512 mln euro więcej niż w tym samym okresie w 2022 roku.

Należąca do Grupy Volkswagena sieć ładowania Elli ma już ponad 600 tys. punktów

Spółka Elli (Volkswagen Group Charging) wciąż powiększa swoją sieć ładowania i oferuje zwolennikom elektromobilności dostęp do ponad 600 tysięcy punktów ładowania w 27 krajach Europy. „Rozpoczynamy rok z niesamowitą wiadomością: nasza ogólnoeuropejska sieć stacji ładowania liczy już ponad 600 000 punktów. To znaczące osiągnięcie dla Volkswagen Group Charging. Jednak nasze zaangażowanie wykracza poza liczby; chodzi o zapewnienie jak najlepszych doświadczeń związanych z ładowaniem, co pomoże rozwijać elektromobilność i redukować emisję dwutlenku węgla” – powiedział Giovanni Palazzo, prezes Elli.

motopodsumowanie - Audi Q8 e-tron edition Dakar

Audi Q8 e-tron edition Dakar

Audi wprowadza do oferty auto inspirowane najważniejszym pustynnym rajdem na świecie: Audi Q8 e-tron edition Dakar. Z zewnątrz ta specjalna edycja zwraca uwagę podwyższonym podwoziem i opcjonalnymi naklejkami, nawiązującymi do RS Q e-tron – zaprojektowanego na Rajd Dakar pojazdu z elektrycznym układem napędowym i konwerterem energii. Offroadowe możliwości ekskluzywnego SUV-a w połączeniu z wysokim, natychmiast dostępnym momentem obrotowym są idealne dla osób żądnych przygód, które chcą korzystać z napędu elektrycznego także poza utartymi szlakami. Q8 e-tron edition Dakar będzie można zamówić w pierwszym kwartale 2024 roku. W Niemczech jego ceny zaczynają się od około 120 000 euro. Model ten bazuje na Q8 advanced 55 e-tron quattro. Pojemność akumulatora netto to 106 kWh (brutto: 114 kWh), a zespół napędowy quattro z dwoma silnikami w trybie boost generuje moc 300 kW (408 KM) oraz moment obrotowy 664 Nm. Ze standardowym ogumieniem samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s, a z terenowymi oponami General Grabber AT3 – w 5,9 s. Zasięg według WLTP wynosi do 487 km. Prędkość maksymalna została ograniczona do 200 km/h.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .