Meta, Microsoft, X i Match dołączają do Epic Games w ramach protestu przeciwko Apple
Meta, Microsoft, X i Match dołączyły dziś do Epic Games, aby wyrazić sprzeciw wobec sposobu, w jaki Apple zastosowało się do ostatniego orzeczenia sądu. Podczas przyjacielskiego spotkania wspierającym Epic Games (jak podał The Wall Street Journal) cztery firmy stwierdziły, że opłaty pobierane przez Apple są zbyt wysokie i że istnieje zbyt wiele ograniczeń dotyczących sposobu, w jaki programiści łączą się z ich witrynami internetowymi.
„Plan Apple nie jest zgodny ani z literą, ani z duchem mandatu Trybunału” – czytamy w briefingu.
Ze względu na kontekst, nakazano Apple zmianę zasad App Store w 2021 r. w ramach decyzji w sprawie Epic Games. Sędzia nie zgodził się z wytycznymi dotyczącymi zapobiegania sterowaniu, które uniemożliwiały aplikacjom kierowanie konsumentów do niższych cen dostępnych poza App Store. Apple zwlekał z wprowadzeniem zmian, próbując odwołać się od wyroku, ale odwołanie nie przyniosło skutku i Apple musiało zaktualizować swoje zasady w styczniu.
Programiści mogą teraz umieścić w swojej aplikacji pojedynczy link prowadzący do strony internetowej, na której klienci mogą dokonać zakupu bez korzystania z systemu zakupów w aplikacji. Apple w dalszym ciągu pobiera prowizję za zakupy dokonane w ten sposób, wymagając od deweloperów zapłaty od 12 do 27% (o trzy procent mniej niż standardowa opłata 15/30).
W zeszłym tygodniu Epic Games oświadczyło sądowi, że Apple nie zastosowało się do nakazu i że spółkę z Cupertino należy potraktować jako obrazę sądu. Firma Epic Games stwierdziła, że wdrożenie Apple sprawia, że linki stają się „bezużyteczne komercyjnie” ze względu na opłatę i „towarzyszącą jej sieć ograniczeń”.
Microsoft, Meta, X i Match dalej skarżą się, że Apple nie zezwala aplikacjom na zawieranie „nawet najbardziej podstawowych informacji” o alternatywnych opcjach zakupu. Apple nie zezwala aplikacjom na informowanie klientów o tym, jak otrzymać zniżkę, na przykład dokonując zakupów bezpośrednio w witrynie internetowej.
Meta stwierdziła, że powinna mieć możliwość kierowania użytkowników do Internetu w celu płacenia za promowane posty, aby uniknąć opłat naliczanych przez Apple, a Microsoft skarżył się, że zasady Apple ograniczają możliwości zapewniania subskrypcji i zniżek. X/Twitter stwierdził, że 27% opłata pobierana przez Apple eliminuje zachęty do umieszczania łącza zewnętrznego, natomiast Match, że zasady uniemożliwiają konkurencję cenową w przypadku transakcji cyfrowych.
W styczniu Apple oświadczyło, że całkowicie zastosowało się do nakazu i umożliwiło programistom informowanie klientów o alternatywnych mechanizmach zakupów zarówno w ich aplikacjach, jak i poza nimi.