Motopodsumowanie tygodnia #77 – unowocześniona klasa S, cudeńka z Little Car Company, nowe Škody z wtyczką, nowe Cupry, rynek w Polsce
Kolejne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
Mercedes-Benz nie podzieli się z Apple danymi
O co chodzi? Niemiecka marka rezygnuje z obsługi Apple CarPlay nowej generacji w przyszłych modelach. Tym samym niemiecka marka potwierdziła, że nie zamierza dzielić się gromadzonymi przez swoje pojazdy danymi z Apple. Ruch ten będzie mieć konsekwencje dla klientów, którzy liczyli na znacznie większą integrację ekosystemu Apple z pokładowymi i tak już mocno rozbudowanymi dziś systemami Mercedes-Benz. Jednak jak zwraca uwagę Krzysztof w swoim materiale, sprawa niekoniecznie jest przesądzona, bo Apple wciąż komunikuje Mercedes-Benz jako swojego partnera. Więcej w poniższym materiale:
Mercedes-Benz rezygnuje z obsługi CarPlay nowej generacji aut
Kolejne #Auto tygodnia, tym Mitsubishi ASX, czyli Renault Captur w przebraniu
W naszym cotygodniowym cyklu testowym gościliśmy auto japońskiej marki, choć w rzeczy samej, mało japońskie by być dokładnym. W najnowszej generacji modelu ASX, marka Mitsubishi skorzystała z know-how marki Renault. Nie jest to pierwszy przypadek współdzielenia tego samego modelu przez różne marki, przypomnę choćby Suzuki Swace i Toyotę Corollę kombi. Zainteresowanych nowym Mitsubishi ASX odsyłam do materiału Pawła Hacia.
Auta w Chinach są tańsze, ale to wcale nie znaczy, że opłaca się je sprowadzać
Czy opłaca się sprowadzić nowy samochód z Chin? Taki temat rozważają osoby, które zastanawiają się nad zakupem auta elektrycznego. Faktycznie chińskie, czy po prostu produkowane w Chinach samochody elektryczne są tańsze, ale ile to wyjdzie finalnie? Policzono to, szczegóły w poniższym materiale.
Zaktualizowana klasa S
Mercedes-Benz Klasy S rozpoczyna nowy rok modelowy w gruntownie zmodernizowanym wydaniu. Najnowsze warianty można już zamawiać. Nowością jest funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu (dostępna na autostradach i drogach o podobnej infrastrukturze), zoptymalizowano też system MBUX rozszerzając obsługę treści streamingowych o usługę Ridevu od Sony Pictures Entertainment. Aktualizacji doczekała się również wersja opancerzona tej luksusowej limuzyny – S 680 GUARD 4MATIC. Klasa ochrony VPAM VR10 dla całego samochodu sprawia, że spełnia on najwyższy poziom testów balistycznych dla pojazdów cywilnych, a ponadto cechuje się wyjątkową odpornością w razie eksplozji.
Renault zaprezentowało model Symbioz
Francuska marka powiększyła portfolio kompaktowych SUV-ów o zupełnie nowy model: Renault Symbioz. To auto nieco mniejsze od innych modeli oferowanych przez tę markę w tym samym segmencie: Renault Austral, czy Renault Arkana. Szczegóły we wcześniejszym materiale powstałym przy okazji premiery Renault Symbioz.
Rynek aut osobowych w Polsce – kwiecień 2024
IBRM Samar podzielił się najnowszymi danymi z polskiego rynku motoryzacyjnego za miesiąc kwiecień. Zarejestrowano 44 386 aut (+25,1%). Najpopularniejszą marką w Polsce wciąż jest Toyota i jej pozycja z 8269 rejestracji tylko w kwietniu br. jest niezagrożona, drugie i trzecie miejsce to odpowiednio: Škoda i Volkswagen. Najpopularniejszy model w naszym kraju w kwietniu to Toyota Corolla, na podium są jeszcze Škoda Octavia i Toyota Yaris. Wśród marek premium aktualnym liderem w Polsce jest Mercedes, ale gdy spojrzymy na konkretne modele to sytuacja nie zmienia się od blisko 15 lat: Volvo XC60 nie chce zejść z piedestału.
Nowa Škoda Superb i Kodiaq w ofercie z napędem hybrydowym typu plug-in
Škoda wprowadza technologię plug-in do kolejnych modeli, wcześniej niedostępnych w wersji hybrydowej. Od teraz nowa Škoda Kodiaq oferuje zasięg do 120 kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym, a nowa Škoda Superb Combi – do 130 kilometrów. Ceny obu modeli z wtyczką startują od 208 300 zł (Kodiaq PHEV) i 208 700 zł (Superb Combi PHEV w wersji Selection). Fakt obecności akumulatora trakcyjnego nie niweluje przestronności i funkcjonalności bagażnika. Kodiaq PHEV oferuje pojemność 745 litrów, a Superb Combi: 510 litrów. Obie hybrydy wyposażono w pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW (3 fazy/16 A), można je również ładować ze stacji DC z mocą do 50 kW. Moc jednostki hybrydowej w obu modelach to 204 KM.
Little Car Company – słyszeliście o tej firmie?
Marzysz o Astonie Martinie niczym z filmów z Jamesem Bondem? A może chcesz pięknego klasyka Ferrari 250 Testa Rossa, albo Bentleya Blowera? I to za ułamek kwoty oryginału, na dodatek z napędem elektrycznym? W czym tkwi haczyk? Little Car Company specjalizuje się w produkcji zminiaturyzowanych (85% wielkości oryginału w przypadku Bentleya Blowera, 75% w przypadku Ferrari Testa Rossa) aut wiernie odpowiadających oryginalnym klasykom. Oczywiście to w pełni licencjonowana produkcja, a Little Car Company ma zgody producentów oryginalnych modeli na wytwarzanie tych jakże cudnych, zminiaturyzowanych replik.
Nowa Cupra Leon i odświeżony Formentor
Hiszpańska marka zaprezentowała nowe modele: Cupra Leon to stylistyczne oderwanie się tego modelu od Seata Leona, natomiast hiszpański bestseller, Cupra Formentor, doczekał się odświeżenia. Nowa Cupra Leon zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer, przyjmuje stylistykę z charakterystycznym przodem oraz opcjonalnymi przednimi reflektorami Matrix LED z podświetlanymi trójkątami oraz charakterystycznym logo CUPRA znajdującym się w centralnej części listwy łączącej tylne lampy. Cupra Leon Sportstourer zyskuje nowy, najmocniejszy w gamie silnik TSI o mocy 333 KM, do oferty dołączy również wariant PHEV o mocy 272 KM i ponad 100 km zasięgiem na prądzie.
Wspomniane jednostki TSI 333 KM i PHEV 272 KM pojawią się również w odświeżonym modelu Cupra Formentor. Tutaj również mamy trójkątne motywy nowych matrycowych świateł, zmienioną stylistykę i unowocześnione wnętrze. Więcej o obu modelach Wam opowiem, gdy trafią do nas na testy.
Lakier samochodowy zmieniający kolor – nowy patent Toyoty
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła i ciepła. Technika ta pozwoliłaby zmodyfikować kolor auta o wiele taniej i prościej niż obecnie. W marcu 2024 roku Urząd Patentowy i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) opublikował wniosek patentowy Toyoty z 2022 roku dotyczący lakieru, którego kolor można zmienić szybko i kompleksowo. Z rozwiązania mogliby skorzystać m.in. dealerzy, by sprzedawać auta dokładnie w takich kolorach, jakich oczekują klienci. Jak zachodzi zmiana barw? Samochód należy wprowadzić do specjalnego tunelu zbudowanego z elementów grzewczych, które otaczają auto z wszystkich stron. Kiedy powierzchnia lakieru jest podgrzewana, przesuwany jest nad nią panel emitujący światło zwany modulatorem kolorów, aby dokonać pełnej transformacji. Uzyskanie wybranego koloru wymaga zastosowania światła o określonej częstotliwości oraz utrzymania lakieru w ustalonej temperaturze przez odpowiedni czas. Efekt ma być tańszy i trwalszy niż np. oklejanie auta folią, nie mówiąc o klasycznym lakierowaniu na inny kolor.