Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Marka BYD wchodzi do Polski – Chińczycy zaskakują nie tylko ceną

Marka BYD wchodzi do Polski – Chińczycy zaskakują nie tylko ceną

0
Dodane: 1 miesiąc temu

Kolejna premiera, która miała miejsce przy okazji odbywającego się w piątek i sobotę (24-25 maja br.) pikniku elektromobilnego EV Experience 2024 dotyczyła wejścia na polski rynek marki BYD (przedstawiciele marki wymawiali jej nazwę z angielskiego: bi-łaj-di. Gdybyście jej nie znali, to tylko powiem, że to największy producent aut elektrycznych świata. Z Chin.

BYD Dolphin

BYD Dolphin

W twierdzeniu „największy” nie ma absolutnie grama przesady. Żadnego koloryzowania, twarde dane. Według zaprezentowanych na premierowej konferencji BYD danych (źródło: EV-Volumes) chińska marka w ubiegłym, 2023 roku sprzedała globalnie 3,013 mln aut, na drugim miejscu jest Tesla z wynikiem 1,811 mln aut, podium zamyka grupa VW z wynikiem 995 tysięcy samochodów elektrycznych.

Na rynku europejskim (ale jeszcze nie w Polsce) marka BYD zadebiutowała w 2022 roku wprowadzając trzy modele: sedana segmentu E BYD Han, siedmiomiejscowego SUV-a segmentu E BYD Tang oraz kompaktowego SUV-a BYD Atto 3. W 2023 roku debiutują kolejne dwa modele: kompaktowy hatchback BYD Dolphin oraz sedan segmentu D BYD Seal. W tym roku do puli modeli oferowanych przez BYD dołączają modele BYD Seal U (SUV segmentu D) oraz BYD Seal U DM-i (podobny model, ale nie elektryczny, lecz z napędem typu hybryda plug-in).

BYD Seal U

BYD Seal U

Podczas prezentacji przedstawiciele marki podkreślali również zaawansowanie technologiczne swoich aut i korzyści z nowej platformy konstrukcyjnej e-Platform 3.0 obejmującej autorską technologię produkcji baterii (nazywają to Blade Battery). Ogniwa w tych akumulatorach nie są zintegrowane w modułach, a to dziś najczęściej stosowane rozwiązanie. Dla Chińczyków z BYD ta technologia jest nie o jedną, a o dwie generacje starsza od obecnej. W 2020 roku BYD przeszedł z technologii Cell-Module-Pack (ogniwa zorganizowane w wiele modułów stanowiących akumulator), do Cell-to-Pack, a dwa lata później opracowano technologię Cell-to-Body, której efektem są właśnie akumulatory Blade Battery.

To co je wyróżnia to nie tylko Większa gęstość energii przy tej samej objętości (w stosunku do konstrukcji modułowych), ale też ponadprzeciętna wytrzymałość. Na prezentacji demonstrowano przejazd 50-tonowej ciężarówki po baterii Blade Battery i… nic. Pokazano również nagranie z testu przebicia akumulatora Blade Battery wraz z klasycznym akumulatorem NMC. Ten drugi po przebiciu błyskawicznie uzyskał temperaturę 600°C, w przypadku Blade Battery do żadnego zapłonu nie doszło. Były też nagrania z testów zderzeniowych modelu BYD Seal, które również nie skutkowały żadnymi problemami termicznymi z akumulatorem, a dodatkowo pokazywały wysoki poziom bezpieczeństwa tego modelu. Zresztą poziom ten potwierdzają również niezależne testy przeprowadzone w 2023 roku przez Euro NCAP, model BYD Seal uzyskał w nich maksymalną notę 5 gwiazdek, podobnie zresztą jak pozostałe modele chińskiej marki (BYD Seal U,  BYD Dolphin, BYD Atto czy BYD Tang – każdy z nich oceniono na 5 gwiazdek).

BYD Dolphin

Co z gamy marki BYD trafia oficjalnie na rynek polski? Sprzedaż (dokładniej: przedsprzedaż) rusza w naszym kraju 10 czerwca br. W ofercie będą trzy modele: hatchback BYD Dolphin, SUV BYD Seal U oraz sedan BYD Seal.

BYD Dolphin

 

Zacznijmy od najmniejszego modelu – BYD Dolphin. Auto ma wymiary 4290/1770/1570 mm, rozstaw osi to 2700 mm, masa 1658 kg. Dostarczane będzie z felgami 17″. Pojemność bagażnika 345 l (po rozłożeniu kanapy do maks. 1310 l), Pojemność akumulatora trakcyjnego wynosi 60,4 kWh (brutto), co według cyklu WLTP ma wystarczyć na przejechanie 427 km. Maksymalna moc ładowania 88 kW (DC), pokładowa ładowarka AC przyjmie do 11 kW. Deklarowany czas ładowania od 30 do 80% (w takich widełkach podaje producent) to 29 minut. Napęd elektryczny dysponuje mocą 150 kW (204 KM) przenoszoną na przednią oś, co ma zapewniać przyspieszenia 0-100 km/h w czaie 7 sekund. Prędkość maksymalna to 160 km/h.

BYD Dolphin

W Polsce oferowane będą dwie wersje wyposażenia modelu BYD Dolphin: Comfort oraz Design. Wersja Design (wyższa) to m.in. panoramiczny dach w standardzie, dwukolorowe nadwozie, bezprzewodowa ładowarka smartfona i trzykolorowy wzór 17-calowych obręczy ze stopów lekkich. Sugerowana cena detaliczna wersji BYD Dolphin Comfort to 141 000 zł, natomiast bogatsza odmiana Desing kosztuje 150 000 zł. Pompa ciepła w standardzie obu wersji.

BYD Seal U

Kolejny model to SUV BYD Seal U. To spory SUV, mierzy 4785/1890/1668 mm, rozstaw osi 2765 mm, masa 2020 kg. Bagażnik 552/1440 litrów, napęd elektryczny o mocy 160 kW (ok. 218 KM) napędza przednią oś, prędkość maksymalna to 175 km/h.

BYD Seal U

Również w tym przypadku chińska marka proponuje dwie wersje wyposażenia: Comfort i Design, przy czym różnice sprowadzają się nie tylko do samego wyposażenia, ale też pojemności baterii i dynamiki. Tańsza wersja Comfort otrzymuje baterię BYD Blade Battery (ogniwa typu LFP) o pojemności 71,8 kWh, co ma zapewniać zasięg do 420 km (WLTP cykl mieszany) i przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,3 sekundy, natomiast odmiana Design ma akumulator o pojemności 87 kWh i zasięg w cyklu mieszanym WLTP do 500 km, a przyspieszenie 0-100 km/h wynosi tu 9,6 s. Obydwa warianty mają mieć niemal identyczny czas ładowania od 30 do 80% wynoszący odpowiednio 27 i 28 minut. Wynika to z różnych mocy jakie obie wersje są w stanie przyjąć. BYD Seal U Comfort z ładowarek DC przyjmie maksymalnie 115 kW, natomiast wersja Design – do 140 kW. Ładowanie AC w obu przypadkach to 11 kW. Również tu pompa ciepła jest standardowym wyposażeniem każdej odmiany.

BYD Seal U

W wersji Comfort można liczyć na elektronicznie regulowane fotele pokryte skórą ekologiczną, kamery 360°, panoramiczny, otwierany dach czy 12,8-calowy, obracany elektrycznie (do trybu portretowego) ekran multimediów. W wersji Design dodatkowo otrzymujemy m.in. wyświetlacz HUD, większy i również obracany ekran 15,6″, 10-głośnikowe audio Infinity oraz dwie tacki indukcyjne do ładowania telefonów. W obu wersjach mamy podobnie zrealizowane zawieszenie: na przedniej osi MacPherson, na tylnej architektura Multi-Link (zawieszenie wielowahaczowe).

BYD Seal U

Na ile wyceniono w Polsce tego sporego, elektrycznego SUV-a? Wersja Comfort kosztuje 190 000 zł, natomiast wersja Design z bogatszym wyposażeniem, większym akumulatorem i zasięgiem, choć z nieco gorszą dynamiką kosztuje 203 000 zł.

BYD Seal

Wreszcie mamy trzeci model, najwyżej pozycjonowanego, bogato wyposażonego sedana segmentu D, BYD Seal. Pojazd mierzy 4800/1875/1460 mm, rozstaw osi to aż 2920 mm, masa od 2055 kg (zależnie od wersji wyposażenia). Bagażnik mieści 400 litrów (kanapa nie jest rozkładana), oprócz tego jest jeszcze przedni, spory, 53-litrowy schowek na kable pod maską.

EV Experience 2024 – jeżeli choć trochę interesuje was elektromobilność to warto

Także i w tym, topowym w polskiej gamie marki BYD, modelu mamy oferowane dwie wersje wyposażenia: Design oraz Excellence AWD. W obu przypadkach akumulator trakcyjny (Blade Battery) ma taką samą pojemność 82,5 kWh i taką samą, maksymalną moc ładowania (150 kW DC, 11 kW AC). Deklarowany czas ładowania to 26 minut (od 30 do 80%). Pompa ciepła w standardzie, jak w każdym z pozostałych modeli. Różnice pomiędzy wersjami są w napędzie i wyposażeniu.

BYD Seal

Wersja Desing ma elektryczną jednostkę napędzającą tylną oś, maksymalna moc to 230 kW (ok. 313 KM), przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje tej odmianie 5,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Z kolei model BYD Seal Excellence AWD dysponuje – co sugeruje nazwa wersji – dwusilnikowym napędem na obie osie. Moc aż 390 kW (530 KM), a 100 km/h ze startu zatrzymanego ta odmiana uzyskuje po 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna bez zmian: 180 km/h.

BYD Seal

Jeżeli chodzi o wyposażenie, wersja Design to m.in. 15,6-calowy, obracany elektrycznie ekran multimediów, skórzane, elektrycznie regulowane siedzenia sportowe, 19-calowe, dwukolorowe alufelgi i autonomia poziomu 2. W Excellence AWD dodatkowo, oprócz napędu na obie osie, o czym już wspomniałem, mamy półaktywne zawieszenie ze zmienną częstotliwością tłumienia czy ekran HUD. Ceny? BYD Seal startuje od 207 000 zł za odmianę z napędem na tylną oś, za wersję Excellence AWD trzeba zapłacić 234 000 zł. Handlowymi partnerami marki BYD w Polsce będą: Grupa Cichy-Zasada, Grupa Krotoski oraz Grupa Plichta. Auta w przedsprzedaży 10 czerwca br. mają być dostępne do zamówienia w czterech polskich miastach: Warszawie, Gdyni, Poznaniu i Bydgoszczy.

Elektromobilność? Silniki spalinowe będą z nami jeszcze długo

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .