Grupa Renault wprowadza Mobilize Share – na czym polega nowa usługa mobilności?
Na zorganizowanym dziś spotkaniu prasowym przedstawiciele marek Renault i Dacia zaprezentowali startującą w Polsce właśnie teraz, tj. 5 grudnia 2024 roku nową usługę mobilności: Mobilize Share. Wyjaśniam na czym to polega. I nie, to nie jest klasyczny carsharing, a przynajmniej nie na początku.
Uruchamiana dziś (5.12.2024) w Polsce usługa Mobilize Share to usługa wynajmu samochodów zastępczych. Jednak w istocie chodzi o coś więcej. Należąca do Grupy Renault marka Mobilize w rzeczywistości przygotowała cyfrowy ekosystem, którego przyszłościowe zastosowanie znacząco wybiera poza ułatwienie wynajmowania samochodów zastępczych klientom serwisów Grupy Renault w Polsce.
Zacznijmy jednak od tego, co rusza już teraz. Mobilize Share w aktualnym kształcie to usługa wynajmu, oparta na aplikacji mobilnej i formule „station based”. Pozwoli na wygodne wypożyczanie samochodów zastępczych Renault i Dacia klientom serwisów, w różnych wariantach. Później w planach jest wynajem komercyjny dostępny w całej sieci dealerskiej, ale do tego jeszcze wrócę. Tymczasem jeszcze podpowiem, że infografiki zamieszczane w materiale (przygotowane przez Renault Polska) wyjaśniają dodatkowo, jak działa Mobilize Share.
Generalnie usługa ma ułatwić, zarówno serwisom jak i klientom, korzystanie z aut zastępczych użyczanych klientom serwisów, którzy np. przyprowadzają do punktu serwisowego swoje auto. Mobilize Share umożliwi wynajem samochodów zastępczych Renault i Dacia na godziny, doby, a także na dłuższe okresy. Początkowo okres ten jest warunkowany czasem obecności auta klienta serwisowanego w danym punkcie serwisowym.
Od 5 grudnia 2024 roku Mobilize Share startuje w całej sieci Renault PRO+ (czyli tej części sieci dealerskiej, którą skrojono na potrzeby biznesowe) oferując samochody zastępcze dla klientów serwisów poprzez specjalną aplikację mobilną Mobilize Share (jest dostępna i na Androida i w AppStore).
Oczywiście jeżeli auto wstawiane do serwisu nie jest naprawiane w ramach gwarancji, za użyczony pojazd zastępczy trzeba zapłacić, ceny zależą od wybranego modelu, na początek marki grupy oferują w 25 punktach sieci Renault PRO+ 250 aut, wśród których znajdują się również auta dostawcze (głównie Renault Master i Renault Kangoo, w mniejszym stopniu Renault Traffic) stanowiące ok. 30% aktualnej floty w ramach Mobilize Share, dostępne są również auta elektryczne (ok. 5% aktualnej floty).
Jak informowali na spotkaniu przedstawiciele Renault Polska, w 2025 roku usługa ta będzie sukcesywnie wprowadzana u wszystkich dealerów Renault i Dacia w Polsce (nie tylko w sieci Renault PRO+), z dostępem do pełnej gamy pojazdów, w tym pojazdów elektrycznych, hybrydowych oraz dostawczych.
Formuła „station based” w jakiej działa uruchomiona usługa oznacza, że odbiór i zwrot pojazdu odbywa się w tym samym miejscu (w punkcie dealerskim, serwisowym, w którym klient zostawia swój pojazd, dla którego potrzebuje zamiennika). Nie są to – jak w przypadku klasycznego carsharingu – auta stojące na ulicach. Zdaniem przedstawicieli marki pozwala to utrzymać odpowiednio wysoki standard usługi (auta będą zadbane, czyste, co trudno zapewnić w przypadku pojazdów stojących na ulicach).
Ponadto aplikacja mobilna Mobilize Share pełni nie tylko rolę cyfrowego klucza użyczanego pojazdu, ale również pozwala klientom na bieżąco, w czasie rzeczywistym zgłaszać wszelkie nieprawidłowości z użyczanym pojazdem (zabrudzenie, zarysowanie, stłuczka, cokolwiek), w ramach aplikacji można zrobić np. zdjęcie uszkodzenia/szkody. Poza użyczeniami opiekę nad flotą sprawują dealerzy, a nie importer.
Ponadto aplikacja Mobilize Share służy nie tylko do odbioru i zwrotu auta, ale pozwala również dopiąć wszelkie wymagane formalności: zawarcie umowy, rozliczenie kosztów wynajmu, wymagane zgody. Wszystkie dokumenty, np. prawo jazdy czy płatności, są zintegrowane w aplikacji.
Jak wspomniałem, wypożyczenia mogą być płatne albo bezpłatne. Bezpłatne np. w przypadku napraw gwarancyjnych, mogą być wówczas refundowane przez producenta. Jeżeli naprawiamy auto uszkodzone w wyniku kolizji, za którą ktoś inny ponosi winę, albo my, ale mieliśmy AC, wówczas rozliczenie kosztów użyczenia jest możliwe również przez firmę ubezpieczeniową. Dostępne będą również rozwiązania pozwalające zatankować pojazd (karty paliwowe) lub naładować samochód elektryczny (karty charge pass). Przy czym nie ma możliwości dodania karty paliwowej klienta, są to zawsze karty (paliwowe/ładowania) należące do właściciela użyczanego pojazdu, czyli dealera.
Auto tygodnia #14 – Renault Trafic Furgon Pack Clim L2H1 2.0 dCi EDC
Najciekawiej prezentuje się jednak kolejny, planowany etap wdrożenia Mobilize Share w Polsce. Wspomniałem od dwóch, pierwszy to auta zastępcze w ramach Renault PRO+, drugi to w zasadzie to samo, ale rozszerzenie na całą sieć dealerską Renault i Dacia, a trzeci?
No właśnie. Mobilize Share chce być dostarczycielem inteligentnej platformy carsharingowej, ale występować w niej nie w roli operatora (choć taki scenariusz nie jest wykluczony) lecz dostawcy samego rozwiązania. Operatorami mogą być różne firmy, np. duże podmioty o rozbudowanej własnej flocie, czy nawet np… wspólnoty mieszkańców, którzy chcieliby mieć kilka aut w modelu carpoolingu przeznaczonego dla mieszkańców jakiejś nieruchomości czy osiedla. Tak, takie pomysły już się pojawiały, ale brakowało wewnętrznego „silnika”, czy też ekosystemu. I w tym momencie pojawia się Mobilize Share w zasadzie z gotowym rozwiązaniem.
To pierwszy tego typu program współdzielenia mobilności jaki uruchomiła jakakolwiek marka w Polsce. Mobilize Share jest też już wdrożony (również na początkowym etapie) we Francji, Hiszpanii oraz we Włoszech. Ciekaw jestem jak będzie wyglądał etap, w którym za pomocą Mobilize Share będą możliwe samodzielne rezerwacje samochodów na potrzeby wynajmu komercyjnego za pośrednictwem specjalnej platformy online.
Mobilize Share to rozwiązanie umożliwiające korzystanie w dowolnym czasie z elastycznego wynajmu samochodów, dopasowanego do indywidualnych potrzeb klientów. Program jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na zróżnicowane formy mobilności, takie jak wynajem krótko- i długoterminowy, wynajem komercyjny, carpooling, czyli usługi dla pracowników firm – mówi Tomasz Mróz, Dyrektor Wykonawczy Grupy Renault na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Podsumowując, przedstawione na spotkaniu prasowym etapy programu:
- etap 1: start usługi w sieci Renault PRO+ od 5 grudnia 2024 roku,
- etap 2: drugi kwartał 2025 – dostępność usługi rozszerzona na wszystkich dealerów,
- etap 3: trzeci kwartał 2025 – pełna oferta wynajmu z samodzielnymi rezerwacjami przez klientów, w tym samochody demonstracyjne oraz wynajem komercyjny, a w dalszej perspektywie również carpooling dla różnych podmiotów oparty na technologii Mobilize.