Motopodsumowanie tygodnia #93 – producenci się chwalą wynikami, Volkswagen terawatogodzinami, a pasjonaci z Nissana zbudowali restomoda z legendy
Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie. Zapraszam.
Škoda Karoq Sportline w naszym cyklu #Auto tygodnia
Kolejny tydzień i kolejne auto, z którym miałem okazję się zapoznać i podzielić z wami wrażeniami z testu. Karoq Sportline z rocznika 2024, czyli najnowsze wydanie popularnego, czeskiego, kompaktowego SUV-a. W wersji Sportline łączy kompetencje rodzinne ze szczyptą zadziorności. Więcej szczegółów w poniższym materiale.
Mercedes-Benz Vans liderem rynku elektrycznych dostawczaków
Jak widać, klienci, którzy poszukują dostawczaka, gdy zdecydują się na model elektryczny, wychodzą jak widać z założenia, że skoro i tak elektryk jest droższy, to niech chociaż będzie marki premium. Zostawmy jednak moje bajanie, skupmy się na liczbach. Rok 2024 Mercedes-Benz Vans zamyka wzrostami sprzedaży we wszystkich segmentach modeli. W minionym roku łącznie zarejestrowane zostały 10 082 sztuki samochodów, czyli o 1384 pojazdy więcej niż w 2023. Udział w polskim rynku wyniósł natomiast 13,1 proc. Największą liczbę sprzedanych aut firma odnotowała w segmencie dużych samochodów dostawczych: do klientów trafiły łącznie 6502 Sprintery oraz eSprintery, co daje mocną trzecią pozycję na rynku. W segmencie pojazdów średniej wielkości z 2814 zarejestrowanymi sztukami Vito, Klasy V (także w wersjach elektrycznych) oraz Klasy V Marco Polo Mercedes-Benz Vans uplasował się na pozycji piątej. Z kolei w grupie małych pojazdów dostawczych zarejestrowano 766 sztuk Citana i Klasy T (w tym eCitany i EQT). Jednocześnie w kategorii elektrycznych pojazdów dostawczych i prywatnych vanów Mercedes-Benz Vans jest liderem rynkowym z łączną sprzedażą 633 sztuk samochodów.
Nowa Škoda Kodiaq RS już w polskim cenniku i konfiguratorze
Nowy Kodiaq RS wyróżnia się nie tylko osiągami, ale marka deklaruje, że także atrakcyjną ceną, która czyni go jednym z najciekawszych wyborów w swojej klasie. Wyposażony w benzynowy silnik 2.0 TSI EVO o mocy 195 kW (265 KM) oraz napęd na cztery koła, oferuje doskonałą dynamikę jazdy i pełnię sportowych emocji. Nowy Kodiaq RS jest dostępny już od 243 600 PLN. Co ciekawe, jak sprawdziłem w konfiguratorze, tylko widoczny na powyższym zdjęciu czerwony lakier wymaga dopłaty, inne barwy otrzymamy w cenie wersji RS. Nowy Kodiaq RS doposażony na maksa dobija do 290 tys. zł.
Toyota: w 2024 roku aż 82% klientów wybrało hybrydy
Toyota wprowadziła napęd hybrydowy do Polski w 2004 roku wraz Priusem drugiej generacji. W ciągu dwóch dekad, czyli do końca 2024 roku, marka sprzedała już 352 190 hybryd. Obecnie dla klientów Toyoty napęd hybrydowy jest najbardziej oczywistym wyborem. W 2024 roku sprzedaż hybryd Toyoty w Polsce osiągnęła rekordową liczbę 76 528 egzemplarzy (+4,7%), a udział tego napędu w całkowitej sprzedaży wyniósł aż 82%. Najpopularniejszym modelem hybrydowym Toyoty w Polsce jest dotychczasowy lider – Corolla Hybrid. W 2024 roku salony opuściło 22 386 egzemplarzy tego auta.
Nissan GT-R R32 w wersji elektrycznej
Podczas Tokyo Auto Salon 2025 Nissan zaprezentował unikalny projekt, który łączy klasykę motoryzacji z najnowszymi technologiami. Elektryczny R32 GT‑R, stworzony przez grupę pasjonatów z działu badawczo-rozwojowego Nissana, to wizja przyszłości jednego z najbardziej kultowych modeli w historii motoryzacji. Na pierwszy rzut oka elektryczny R32 GT-R wygląda jak standardowa wersja tego modelu. Samochód zachowuje wszystkie charakterystyczne elementy, które zdobyły uznanie fanów na całym świecie. Aby dorównać osiągom legendarnego 2,6-litrowego silnika RB26DETT z podwójnym turbodoładowaniem, w R32 EV zainstalowano dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 680 Nm. Akumulator o pojemności 62 kWh, pochodzący z modelu LEAF NISMO RC02, został umieszczony w miejscu tylnej kanapy. Dzięki temu układ napędowy zyskał odpowiedni balans, umożliwiając zachowanie odpowiedniej dynamiki jazdy. R32 EV jest o około 370 kg cięższy od samochodu bazowego ze względu na zespół akumulatorów i komponenty napędu elektrycznego, jednakże inżynierowie dostroili jego moc i moment obrotowy, aby odzwierciedlić stosunek momentu obrotowego do masy oryginalnego R32 GT‑R. Zła wiadomość? To wyłącznie eksperyment i owoc pasji, elektrycznego restomoda wskrzeszającego legendę Nissan nie wprowadzi do sprzedaży. Poniżej wideo:
Wspierane przez Volkswagena projekty dostarczyły w 2024 roku 1,1 TWh „zielonej” energii
Volkswagen przypomniał, że nie tylko część jego oferty stanowią samochody elektryczne, ale marka wspiera też liczne europejskie projekty z zakresu energii odnawialnej. Do największych projektów związanych z produkcją ekologicznej energii elektrycznej wspieranych przez Volkswagena należą farma solarna na północy Portugalii w pobliżu Vila Real o mocach produkcyjnych ponad 60 GWh rocznie oraz farma wiatrowa w Djupdal w Szwecji, która produkuje ponad 1 000 GWh energii rocznie. W tej ostatniej marka z Wolfsburga ma 70% udziałów. Firma promuje rozwój odnawialnych źródeł energii w całej Europie. Obecnie Volkswagen wspiera 18 farm fotowoltaicznych i 8 wiatrowych w Hiszpanii, Szwecji, Finlandii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Holandii i Polsce. Wsparcie udzielane jest długoterminowo, zwykle na okres 10 lat. Marka z Wolfsburga jest obecnie zaangażowana w 26 projektów związanych z zieloną energią elektryczną w dziewięciu krajach na naszym kontynencie. Od 2021 r. wspierane przez nią projekty związane z zieloną energią elektryczną dostarczyły łącznie ok. 3 TWh do europejskiej sieci energetycznej. Ta ilość odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię ok. 800 000 gospodarstw domowych. Dzięki temu Volkswagen wnosi istotny wkład w dekarbonizację. Z analizy cyklu życia samochodu wynika, że Volkswagen ID.4 zasilany wyłącznie energią elektryczną z ekologicznej sieci energetycznej w UE ma niższy ślad węglowy niż porównywalny model z silnikiem wysokoprężnym już po przejechaniu około 66 000 km.
Mercedes-Benz w 2024 sprzedał 2,4 miliona aut
Mercedes-Benz Group ma za sobą najlepszy kwartał ubiegłego roku pod względem sprzedaży – w okresie od października do grudnia dostarczono 625 800 samochodów osobowych i dostawczych. W całym 2024 roku, w wymagającym globalnym otoczeniu rynkowym, klientom przekazano 2 389 000 aut osobowych i dostawczych.
„W 2024 r. Mercedes-Benz po raz kolejny zademonstrował siłę naszej marki i atrakcyjność naszej szerokiej oferty produktów – czego zwieńczenie stanowi wysoka sprzedaż samochodów z segmentów Top-End i Core w czwartym kwartale. Niezmiennie konsekwentnie wzmacniamy nasze portfolio. Teraz, od zupełnie nowego CLA, rozpoczynamy największą ofensywę produktową w historii firmy” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Škoda Superb w nowej odmianie: liftback z wtyczką
Škoda wprowadza czwartą generację modelu Superb w nadwoziu liftback, teraz dostępnego z napędem hybrydowym plug-in. System napędowy łączy silnik 1.5 TSI z silnikiem elektrycznym, zapewniając łączną moc 150 kW (204 KM). Superb Liftback PHEV podczas jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym (mamy wówczas 85 kW i 330 Nm) oferuje zasięg do 120 kilometrów, a jego akumulator (25,7 kWh) można naładować od 10% do 80% na stacjach szybkiego ładowania DC w zaledwie 26 minut. Produkcja modelu rozpocznie się w drugim kwartale 2025 roku.
Hyundai z rekordem rejestracji w Polsce, Tucson najpopularniejszym modelem
Ubiegły rok Hyundai Motor Poland zamknął wynikiem 31 008 zarejestrowanych aut, czyli o 15% więcej niż w 2023. To najlepszy wynik osiągnięty od początku działalności marki Hyundai na polskim rynku. Po raz kolejny bestsellerem koreańskiego producenta okazał się model Tucson (13 129 egzemplarzy). Kolejne miejsca to i30 (5235; wybór flot), i20 (4336), Bayon (1422), Elantra (1076), i10 (869), Santa Fe (693), Ioniq 5 (174), Staria (58), Ioniq 6 (55 sztuk). Marka ogłosiła też, że w połowie 2025 roku w Polsce zadebiutuje IONIQ 9, czyli kawał elektrycznego SUV-a.
Grupa Renault z wynikami za 2024
W 2024 r. Grupa Renault sprzedała na całym świecie 2 264 815 samochodów (+1,3% w porównaniu z 2023 r.). Marka Renault: 1 577 351 sprzedanych samochodów (+1,8% w porównaniu z 2023 r.). Marka Dacia: 676 340 sprzedanych samochodów (+2,7% w porównaniu z 2023 r.). Marka Alpine: 4 585 sprzedanych samochodów (+5,9% w porównaniu z 2023 r.). Dzięki sprzedaży 1 599 051 sztuk w Europie Grupa Renault uplasowała się w pierwszej trójce producentów samochodów na Starym Kontynencie, a Dacia Sandero okazała się najlepiej sprzedającym się samochodem we wszystkich kanałach sprzedaży. Plany? W 2025 r. Grupa wprowadzi m.in.: Renault 4 E-Tech electric, Dacia Bigster, Alpine A390 i Mobilize Duo & Bento.
Grupa Renault otwiera w Polsce pierwsze renew Factory
Renault Polska we współpracy z autoryzowanym partnerem marki − KrubaGroup − otwiera pierwsze renew Factory, zakład dedykowany renowacji samochodów używanych Renault i Dacia oraz innych marek. Każdy pojazd odnowiony przez renew Factory jest „Refactory certified”, co oznacza, że cały proces odbył się zgodnie ze standardami i wymaganiami określonymi przez Grupę. Ten projekt jest częścią europejskiej strategii Grupy Renault mającej na celu promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz dostarczanie klientom wysokiej jakości w pełni odnowionych pojazdów.
Fabryka Stellantis w Tychach świętuje trzynastomilionowy samochód
Zakład Stellantis w Tychach świętuje imponujące osiągnięcie: licznik produkcyjny spółki odmierzył szczęśliwą liczbę trzynastu milionów samochodów wyprodukowanych w latach 1971-2025. Stanowi ono wyjątkową sygnaturę w działalności tyskiej fabryki, która dopisuje kolejne rozdziały do historii rozpoczętej przez spółkę FSM i kontynuowanej przez Fiat Auto Poland, a następnie FCA Poland. Trzynastomilionowy pojazd to Fiat 600 Hybrid, w kolorze pomarańczowym, jeden z trzech nowych modeli wdrożonych do produkcji w tyskim zakładzie w okresie dwóch ostatnich lat.
Trzy razy wyjątkowa Toyota GR Yaris na Tokyo Auto Salon 2025
W specjalnej strefie TOYOTA GAZOO Racing na Tokio Auto Salon 2025 zaprezentowano trzy wyjątkowe odsłony Toyoty GR Yaris – wersję wyścigową szykowaną do rywalizacji na torze Nürburgring, hot-hatcha z silnikiem montowanym centralnie oraz GR Yarisa ze specjalnym pakietem aerodynamicznym. Największe zainteresowanie wzbudził widoczny na powyższym zdjęciu GR Yaris z centralnie montowanym silnikiem.
Volkswagen ID.7 Pro S – 941 km na jednym ładowaniu
Volkswagen ID.7 Pro S podczas testu wydajności pokonał 941 km na jednym ładowaniu akumulatora. Volkswagen ustanowił rekord wydajności na torze Nardo w południowych Włoszech: standardowy, w żaden sposób niemodyfikowany egzemplarz ID.7 Pro S o mocy 286 KM i akumulatorem o pojemności użytecznej 86 kWh pokonał na jednym ładowaniu dystans 941 kilometrów. To znacznie więcej niż wynosi maksymalny zasięg modelu wg WLTP (w cyklu mieszanym), czyli do 709 kilometrów. Udało się przekroczyć go o 232 km, czyli 32,7 procent. Podczas liczącej 941 km podróży średnie zużycie energii wyniosło zaledwie 9,2 kWh/100 km – to wyjątkowo niski wynik. W przeliczeniu na olej napędowy odpowiada to około 1 litrowi na 100 km (nawet trochę mniej). Test wydajności Volkswagena ID.7 Pro S został przeprowadzony w grudniu przez profesjonalnych kierowców z Volkswagen Driving Experience na torze Nardo przy temperaturach zewnętrznych od 5 do 15 stopni Celsjusza. Nitka toru ma 12,5 km długości, co umożliwia precyzyjną symulację szerokiej gamy scenariuszy ruchu drogowego i testów długodystansowych. Średnia prędkość podczas testu wyniosła 29 km/h. Odpowiada to typowym prędkościom w godzinach szczytu w dużych miastach. Według najnowszego zestawienia firmy TomTom, prędkości te wahają się od 22 km/h (w Hamburgu) do 31 km/h (w Amsterdamie).
Oto najbezpieczniejszy model 2024 według Euro NCAP
Euro NCAP ogłosiło najlepsze w swojej klasie samochody – najbezpieczniejsze modele, które przetestowano w 2024 roku. W 2024 r. pięć samochodów z Chin, Czech/Niemiec i Japonii wyznaczyło standard bezpieczeństwa pojazdów. Zwycięzcami w kategorii „Najlepsi w swojej klasie” byli Škoda Superb i Volkswagen Passat (zwycięzcy wspólnie), Mazda CX-80 i ZEEKR X. Najbardziej wybitne osiągi osiągnął Mercedes-Benz Klasy E , który znalazł się na szczycie ogólnego wyniku bezpieczeństwa samochodów testowanych w zeszłym roku. Ja z klasą E w wersji All-Terrain miałem już do czynienia, wrażeniami podzieliłem się z wami na łamach iMagazine 09/2024.
Mazda podsumowuje rok 2024
Za Mazdą w Polsce udany, 2024 rok – zakończył się sprzedażą nowych samochodów na zakładanym wcześniej poziomie ponad 10 tys. szt. i utrzymaniem udziału w rynku zbliżonym do prognozowanych 2%. Licznik rejestracji zatrzymał się dokładnie na liczbie 10 960, przy czym nie wszystkie samochody trafiły do klientów. Kilkaset sztuk to pojazdy wstępnie zarejestrowane i oczekujące na nabywców w salonach na terenie całego kraju. To zabieg, który zapewnia dostępność modeli i wersji silnikowych wycofanych w ub. roku z europejskiej oferty Mazdy.
Podsumowanie roku od Volkswagena
Dostawy na świecie wyniosły 9,03 mln pojazdów, to o 2,3 procent mniej niż w 2023 r. (9,24 mln) – Wzrosty w Ameryce Północnej (+6 procent) i Ameryce Południowej (+15 procent) pozwoliły skompensować stabilny wynik w Europie (-0,1 procent) i spadek w Chinach (-10 procent).
Mitsubishi Colt z instalacją LPG już w Polsce
W polskich salonach Mitsubishi Motors zadebiutował miejski model Mitsubishi Colt z instalacją LPG. Dzięki nowej wersji w gamie Colta pojawi się ekonomiczna i ekologiczna opcja, trafiająca w przyzwyczajenia polskich klientów, którzy od lat chętnie kupują samochody napędzane gazem płynnym. Z danych GUS wynika, że ok 14% zarejestrowanych w Polsce pojazdów zasilanych jest gazem LPG. Cenione są zwłaszcza modele z fabryczną instalacją gazową, dającą właścicielowi pewność bezawaryjnej eksploatacji i ochrony serwisowej przez lata (oferta Mitsubishi zakłada 5-letnią ochronę gwarancyjną zarówno na samochód, jak i instalację gazową). W przypadku modelu Mitsubishi Colt dysponujemy dwoma zbiornikami: 32-litrowym zbiornikiem gazu oraz 39-litrowym – benzyny. Przy założeniu, że obydwa są pełne, jadąc w dobrych warunkach możemy uzyskać zasięg do 450 km z włączoną instalacją gazową (spalanie 6,9 l/100 km) plus do 750 km na benzynie (spalanie 5,2 l/100 km), czyli łącznie jesteśmy w stanie pokonać do 1200 km. Ile kosztuje? Cena wersji Invite z silnikiem 1,0 l. 100 KM z instalacją LPG i manualną przekładnią 6‑biegową – 89 450 zł. Finansowanie w kredycie „niska rata” już od 907 zł w miesięcznej racie.
Polskie wyniki BMW Group
BMW z wynikiem 27 117 zarejestrowanych pojazdów i 16,8% wzrostem r/r i osiąga najlepszy wynik w historii obecności marki w Polsce. Wśród najczęściej wybieranych modeli znalazły się BMW serii 3 (3 778 rejestracji, 30,4% udziału w segmencie), BMW X5 (wybrany przez 3 505 klientów, 28%) oraz BMW serii 5 (z 3 263 rejestracjami, 30%). Po raz kolejny modele BMW M High Performance osiągnęły znaczny, ponad 14% wzrost, i kończą rok z 1 425 nowymi pojazdami na drogach. MINI zamyka rok z 2 473 rejestracjami; MINI Cooper i MINI Countryman bestsellerami z łączną liczbą 2 177 nowych, zadowolonych klientów. BMW Motorrad liderem segmentu powyżej 500 m3 i Sport. Rekordowa liczba 3 298 rejestracji. Rok 2024 to także wiele ważnych premier dla BMW Group – m.in. pierwsze hybrydowe BMW M5, nowe generacje BMW X3 i BMW serii 1, czy zupełnie nowy, w pełni elektryczny MINI Aceman.
Wyniki marek Seat i Cupra
Na polskie ulice wyjechało ponad 11 500 nowych samochodów marki CUPRA i 4500 marki SEAT. Dla obu marek oznacza to wzrost rejestracji – dla SEAT-a o 2,4%, a dla CUPRA aż o 31,6%. Globalnie siła marek CUPRA i SEAT pozwoliła firmie dostarczyć w ubiegłym roku 558 100 nowych samochodów. CUPRA bije kolejne rekordy dostarczając 248 100 pojazdów w 2024 roku. Oznacza to wzrost o 7,5% w porównaniu do poprzedniego roku.