Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Nowe Audi A6 Avant – tak, spalinowe, pomimo parzystej cyfry w nazwie

Nowe Audi A6 Avant – tak, spalinowe, pomimo parzystej cyfry w nazwie

0
Dodane: 7 dni temu

Dopiero co dostaliśmy następcę Audi A4 w nowym nazewnictwie, czyli spalinowe Audi A5, gdzie auta elektryczne miały mieć parzyste cyfry w nazwie, a spalinowe nieparzyste, a tymczasem Audi właśnie zaprezentowało nową odsłonę Audi A6 Avant.

Pod blachą nowego A6 Avant znajdziemy platformę PPC – Premium Platforum Combustion – stworzoną z myślą najwyższego możliwego komfortu i jakości, jednocześnie wprowadzając na rynek najważniejsze nowości technologiczne.

To wydanie A6 Avant dostępne jest w dwóch wersjach – zwykłej oraz S line – oraz jedenastu lakierach, niektóre zarezerwowane dla wariantu usportowionego. Są to biały Arkona, biały Glacier, czarny Mythos, szary Chronos, czerwony Grenadine, srebrny Florett, niebieski Firmament, brązowy Madeira, zielony Midnight, niebieski Ascaris i szary Daytona. Edition One, w ofercie przez najbliższy rok, jest oferowany tylko w brązowym Madeira i stoi na 21-calowych felgach. W ofercie reszty modeli można decydować się na koła w rozmiarze od 18” do 21”, w tym są 21-calowe kute felgi w wariancie trzykolorowym.

W chwili debiutu auto będzie oferowane z trzema silnikami. Pierwszy to 4-cylindrowy benzynowy 2.0 TFSI o mocy 204 KM, wyposażony w turbosprężarkę  z VTG (zmienną geometrią turbiny), zespolony wyłącznie z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów S-tronic, z napędem wyłącznie na przednią oś. Drugi to również 4-cylindrowy silnik, ale wysokoprężny 2.0 TDI również o mocy 204 KM, ale oferowany z napędem na przednią oś lub z napędem na wszystkie koła quattro ultra, gdzie oba warianty połączono ze wspomnianą skrzynią S-tronic. Diesla połączono również z technologią MHEV plus z 48 W układem elektrycznym. Na deser zostaje 6-cylindrowy benzynowy 3.0 TFSI o mocy 367 KM i 550 Nm, wyposażony w VTG, MHEV plus oraz napęd quattro ultra. MHEV plus ma akumulator o poj. 1,7 kWh, który dostarcza do 24 KM mocy i dodatkowy moment obr. wynoszący 230 Nm. 48-woltowy system napędza również elektryczną sprężarkę klimatyzacji, która działa nawet przy wyłączonym silniku.

A6 Avant 2.0 TFSI 2.0 TDI 3.0 TFSI
Silnik 4-cyl. I4 4-cyl. I4 6-cyl. V6
Napęd przedni przedni quattro quattro
Moc maks. 204 przy 4300-6000 rpm 204 przy 3800-4200 rpm 367 przy 5550-6300 rpm
Moment maks. 340 przy 2000-4000 rpm 400 przy 1750-3250 rpm 550 przy 1700-4000 rpm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,9 s 7,0 s 4,7 s
Vmax 240 km/h 241 km/h 238 km/h 250 km/h

A6 Avant będzie dostępny w trzema zawieszeniami – standardowym, bardziej komfortowym niż poprzednika, sportowym, obniżonym o 20 mm (standard z S line) oraz z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym, z elektronicznie sterowanym tłumieniem, poziomujące pojazd i oferujący szeroki zakres pracy, od komfortu po sportowe wrażenia.

Quattro ultra, znane z innych modeli Audi, może rozłączać napęd na tylną oś, gdy dodatkowa trakcja nie jest potrzebna, lub przenosić do 70% mocy na nią, gdy zajdzie taka potrzeba. Opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy na tylnej osi dostępny jest tylko z silnikiem V6 TFSI i w odróżnieniu od typowych LSD, może on przyspieszać zew. koło przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów.

Nowością w A6 jest zintegrowany system kontroli hamulców (iBRS), który opiera się o technologię brake-by-wire oddzieloną od systemu hydraulicznego hamulców. W wariantach z MHEV plus system płynnie łączy hamowanie rekuperacyjne z wykorzystaniem klocków i tarcz hamulcowych, w sposób przezroczysty dla kierowcy.

We wnętrz znajdziemy Android Automotive znane z innych nowych modeli Audi, wyposażone w ChatGPT (dostarczanym przez Microsoft Azure OpenAI Service) oraz aktualizujące się OTA. Mamy oczywiście dostęp do aplikacji, tj. Spotify, YouTube i wiele innych oraz do CarPlay i Android Auto, jeśli chcemy podłączyć smartfona bezpośrednio do systemu MMI. Sam system składa się z 11,9-calowego ekranu dla Audi virtual cockpit, 14,5-calowego ekranu MMI, 10,9-calowego ekranu dla pasażera oraz opcjonalnie HUD-a dla kierowcy.

Mamy też wybór w temacie audio, aż po najwyższy system nagłośnienia Bang & Olufsena, które oferuje do 20 głośników i subwoofer o mocy do 810 W.

Jeśli chodzi o systemy pomagające kierowcy, to jest ich sporo. Mamy adaptacyjny
tempomat, ogranicznik prędkości reagujący na znaki drogowe, rozpoznawanie znaków drogowych, kamerę cofania, asystenta parkowania plus z wyświetlaczem odległości, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, asystenta ruchu poprzecznego, asystenta skrętu, asystenta skrętu przedniego i asystenta hamowania awaryjnego w standardzie.

W ofercie jest oczywiście dach panoramiczny, w którym możemy dynamicznie zmieniać przezroczystość szkła (ma 9 segmentów) oraz unikalne oświetlenie zewnętrzne, dostępne w 7 różnych sygnaturach świetlnych – to już wizytówka Audi. Z tyłu mamy też nowe reflektory OLED 2.0 z funkcją komunikowania ostrzeżeń innym samochodom.

Nowe A6 Avant, dłuższe o 60 mm od poprzednika, oferujące aż 4,99 m długości, wyposażono w bagażnik o pojemności do 503 l (zależnie od silnika). Po złożeniu oparć foteli, przestrzeń wzrasta do 1534 l.

Zamówienia od A6 Avant można składać od połowy marca 2025, a ceny zaczynają się od 58 000 EUR za 2.0 TFSI i 61 700 EUR za TDI.

Galeria

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .