Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Porsche Cayenne Electric z ładowaniem 400 kW. Nowa platforma PPE i bateria 113 kWh

Porsche Cayenne Electric z ładowaniem 400 kW. Nowa platforma PPE i bateria 113 kWh

0
Dodane: 9 godzin temu

Porsche ujawniło szczegóły techniczne dotyczące układu wysokiego napięcia w nadchodzącym, w pełni elektrycznym modelu Cayenne Electric, którego premiera zaplanowana jest na najbliższe tygodnie.

Porsche Cayenne Electric bateria

Samochód bazuje na ewolucyjnej wersji platformy Premium Platform Electric (PPE) z architekturą 800 V, co ma przekładać się na wysoki zasięg, szybkie ładowanie i efektywność energetyczną.

Porsche Cayenne Electric bateria

Fundamentem całego układu jest nowa, funkcjonalnie zintegrowana bateria o pojemności brutto 113 kWh. Akumulator jest bezpośrednio wkomponowany w strukturę nośną pojazdu, pełniąc rolę elementu konstrukcyjnego. Ma to poprawiać sztywność nadwozia, obniżać środek ciężkości i optymalizować wykorzystanie przestrzeni – stosunek objętości ogniw do obudowy poprawiono o 12% względem baterii w Taycanie drugiej generacji. Ogniwa litowo-jonowe (192 sztuki) wykorzystują nową chemię NMCA (nikiel-mangan-kobalt-aluminium) z anodą grafitowo-krzemową i wysoką (86%) zawartością niklu, co ma zwiększać gęstość energii i możliwości szybkiego ładowania.

Porsche Cayenne Electric bateria

Kluczowym elementem systemu jest innowacyjny, dwustronny układ chłodzenia cieczą, który reguluje temperaturę baterii zarówno od góry, jak i od dołu. Ma to zapewnić stabilną pracę w optymalnym zakresie temperatur, niezależnie od obciążenia czy warunków zewnętrznych. System ten współpracuje z nowym, predykcyjnym zarządzaniem temperaturą, które analizuje dane z nawigacji, profil jazdy i warunki drogowe, aby proaktywnie przygotować akumulator do optymalnego ładowania lub oddawania energii.

Porsche Cayenne Electric bateria

Dzięki architekturze 800 V, Cayenne Electric ma obsługiwać ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 400 kW. Pozwoli to na uzupełnienie energii od 10 do 80% w czasie poniżej 16 minut, a 10-minutowe ładowanie ma dodawać ponad 300 km zasięgu. Co istotne, wysoka moc ładowania (350-400 kW) ma być utrzymywana do około 50% stanu naładowania, a optymalna krzywa ładowania dostępna już od temperatury baterii 15°C. Przełącznik wysokiego napięcia umożliwia też efektywne ładowanie na stacjach 400 V z mocą do 200 kW, bez dodatkowego boostera.

Porsche Cayenne Electric bateria

Porsche deklaruje, że zasięg Cayenne Electric w cyklu mieszanym WLTP przekroczy 600 kilometrów. Potwierdzeniem możliwości auta mają być niedawne testy przeprowadzone przez amerykańskich dziennikarzy, którzy prototypami zbliżonymi do produkcyjnych pokonali ponad 563 km na jednym ładowaniu, jadąc autostradą z maksymalną dozwoloną prędkością 113 km/h. Dodatkowo, od 2026 roku Porsche zaoferuje opcjonalny system bezprzewodowego ładowania indukcyjnego o mocy 11 kW.

Porsche Taycan i Cayenne Black Edition w Polsce. Więcej zasięgu i bogate wyposażenie w standardzie [galeria]

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .