Amazon przejął podcastowy startup Wondery
Po kilku miesiącach walki pomiędzy Apple i Amazonem, to ten drugi oficjalnie ogłosił, że kupił Wondery.
W komunikacie prasowym Amazon podaje, że Wondery podpisał umowę o dołączeniu do Amazon Music, wprowadzając popularne podcasty, takie jak „Dirty John” i „Dr. Death”, do istniejącej oferty podcastów w serwisie streamingowym:
Z przyjemnością informujemy, że Wondery podpisał umowę, w ramach której dołączy do Amazon Music. To innowacyjny wydawca podcastów z doświadczeniem w tworzeniu i produkcji najwyżej ocenianych podcastów, które zapewniają rozrywkę i edukację słuchaczy, w tym „Dirty John”, „Dr. Death”, „Business Wars” i „The Shrink Next Door”. Wondery już teraz zachwyca słuchaczy swoją kolekcją wciągających podcastów, a firma potrafiła przekształcić podcasty rozrywkowe, w prawdziwie nowe i ekscytujące doświadczenie.
Zakup Wondery miał zapewnić Apple bibliotekę oryginalnych treści wraz ze źródłem pomysłów w postaci kapitalnego zespołu ludzi, którym dysponuje Wondery, a w przyszłości firma Tima Cooka mogłaby przekształcić te treści w programy telewizyjne. Wondery zresztą pracuje obecnie nad takowymi. Do jednego z nich Apple nabyło już prawa. Mowa oczywiście o „WeWork”, serii która będzie miała swoją premierę na platformie Apple TV+.
Jak pisałem w ubiegłym roku, mówiono, że Wondery szuka od 300 do 400 milionów dolarów i możliwe, że ta cena była zbyt wysoka dla Apple. Niezależnie od tego, przejęcie startupu przez Amazona sprawi, że stanie się on kolejnym poważnym konkurentem w przestrzeni podcastów, obok Spotify i oczywiście protoplasty całego medium, czyli Apple. To ostatnie nie ma obecnie oryginalnego pomysłu na to, jak dogonić pędzący na zabój rynek podcastingu. Ale spokojnie, to może zmienić się w tym roku. Nawet musi, drogie Apple.
Firma Tima Cooka kupiła już firmy zajmujące się podcastami. W 2017 roku był to Pop Up Archive, który pomógł usprawnić wyszukiwanie, a na początku 2020 roku kupili usługę podcastów Scout FM, która zamienia podcasty w stacje radiowe. Ewolucja zatem trwa.
Amazon twierdzi, że kiedy umowa zostanie sfinalizowana, nic się nie zmieni dla słuchaczy podcastów Wondery, ponieważ te będą nadal dostępne u różnych dostawców, co odróżnia tę umowę od innych niedawnych przejęć (w tym od Spotify). Wydaje się to być dobrą strategią, natomiast spodziewam się, że to podejście zmieni się w ciągu maksymalnie 2 lat. Rynek mknie. Jeśli jeszcze nie znacie medium, jakim są podcasty, koniecznie nadróbcie zaległości i wskakujcie do tego pociągu! Bo czemu nie?