Motopodsumowanie tygodnia #58 – elektryczny Maybach, nowe ceny Arkany, zmiany w Skodzie Enyaq, nowa Toyota na wodór i pierwszy minivan Volvo
Zapraszam na kolejne motopodsumowanie tygodnia, nowe modele, auta wchodzące do salonów, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
Ruszyła produkcja nowej Toyoty C-HR, baterie też powstają w Europie
Toyota Motor Europe (TME) rozpoczęła produkcję nowej Toyoty C-HR w zakładach Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) w miejscowości Sakarya w Turcji. To pierwsza fabryka koncernu w Europie, w której montowane będą pojazdy hybrydowe typu plug-in oraz baterie. Wartość inwestycji w fabryce wyniosła 308 milionów euro. W zakładach oprócz Corolli Sedan oraz nowej Toyoty C-HR PHEV montowane będą także po raz pierwszy w Europie baterie do hybryd plug-in. Łączna zdolność produkcyjna baterii wynosi 75 tys. zespołów akumulatorów rocznie.
Mercedes-Maybach EQS SUV – elektryczne rokoko
Mercedes-Maybach wkracza w nową erę, przedstawiając swój pierwszy seryjny model z napędem w 100% elektrycznym – Mercedes-Maybach EQS 680 SUV. Marka chwali się „holistycznym komfortem z efektem kokonu” i „konsekwentną interpretacją wyrafinowanego luksusu”. W USA pierwsze egzemplarze będą dostępne u dealerów w nadchodzących tygodniach. Wprowadzenie na rynek w Chinach rozpocznie się wiosną 2024 r., a następnie odbędzie się w Europie. Ten rozpasany, elektryczny luksus na kołach napędzają dwa silniki PSM (z magnesami trwałymi). Łączna moc 484 kW i 950 Nm momentu obrotowego. Maksymalna moc ładowania to 200 kW. Pojemności akumulatora producent nie zdradził, deklarując jedynie wstępny zasięg ok. 600 km.
Renault opublikowało ceny odświeżonego Renault Arkana
Renault otworzyło zamówienia na nowe Renault Arkana. Gama nowej Arkany obejmuje trzy wersje z bogatszym wyposażeniem: evolution, techno i esprit Alpine. Wersja evolution zawiera w standardzie nawigację wbudowaną w system multimedialny Renault EASY LINK, który posiada funkcję bezprzewodowego połączenia ze smartfonami z systemem Android Auto i Apple CarPlay. Cyfrowy, kolorowy 7-calowy ekran wirtualnych zegarów jest większy niż dotychczas. Nową Arkanę w wersji evolution można zamawiać już od 119 900 zł. W wersji techno nowe Renault Arkana dostępne jest od 130 900 zł. Wersja ta wyróżnia się m.in. listwą F1 w kolorze nadwozia, obręczami kół montowanymi poprzednio w wersjach R.S. Line i E-Tech Engineered i wirtualnymi zegarami o przekątnej 10,25 cala. Topowa wersja esprit Alpine dostępna jest od 146 900 zł. W tej odmianie mamy m.in. nowe, ażurowe 19-calowe felgi, czarne elementy nadwozia. Płaty drzwi i kierownica ozdobione są niebiesko-biało-czerwonymi przeszyciami. Aerodynamikę tylnej klapy dodatkowo może poprawić nowy spojler dostępny w ofercie akcesoryjnej, którego podwójne wycięcie przypomina przetłoczenia dachu. W kabinie fotele posiadają skórę ECO TEP, składającą się w 10% z surowców naturalnych, a także ekologiczną Alcantarę. Nowa Arkana w wersji esprit Alpine posiada elektroniczną dźwignię zmiany biegów typu „e-shifter”. Nowe Renault Arkana wchodzi do sprzedaży z ofertą 3 lat dodatkowej ochrony pogwarancyjnej za 999 zł oraz ubezpieczeniem za 1,9%. Samochody będą dostępne w salonach w połowie grudnia tego roku.
Porsche wprowadza usługę „Track You Dream”
Porsche wprowadza w Polsce usługę Track Your Dream (ang. Śledź swoje marzenie). Dzięki niej klienci, którzy zamówili nowy samochód, mogą na bieżąco sprawdzać, jaki jest status jego produkcji – w tym oglądać zdjęcia z linii produkcyjnej w fabryce. Do tej pory podobna usługa – Picture and Production – była dostępna wyłącznie dla przyszłych właścicieli modeli 911. Z Track Your Dream mogą już natomiast skorzystać klienci oczekujący na dowolny model samochodu ze Stuttgartu-Zuffenhausen. TYD można włączyć samodzielnie w portalu i aplikacji My Porsche, ale każdy nowy klient dostanie też zaproszenie do usługi drogą mailową. Następnie pozostaje już tylko śledzić status produkcyjny wymarzonego auta, od „Twoje marzenie właśnie do nas dotarło” do „Twoje Porsche właśnie dotarło do Porsche Centrum”. Kiedy akurat trwa proces samego wytwarzania samochodu, można obejrzeć sobie jego zdjęcia z linii produkcyjnej. Właściciel dostaje też informację o tym, że jego transport jego auta wyruszył z fabryki.
Zmiany w gamie Toyoty Aygo X z roku modelowego 2024
Toyota Aygo X z roku modelowego 2024 doczekała się kilku usprawnień. W gamie Aygo X debiutują nowe lakiery, nowe wykończenia tylnych klamek oraz deski rozdzielczej, a także ciemna podsufitka. Nie zmienia się napęd. Aygo X wciąż napędzane jest 3-cylidrowym silnikiem 1.0 VVT-i o mocy 72 KM z systemem Start&Stop i z manualną skrzynią. Samochód może mieć też przekładnię CVT. Kolejna zmiana to większe ekrany (od 9-cali w wersji podstawowej) i bezprzewodowy Android Auto w standardzie. Gamę Toyoty Aygo X z roku modelowego 2024 otwiera wersja Comfort (od 70 900 zł). W standardzie mamy 9-calowy ekran systemu Toyota Touch 3 z bezprzewodowym Android Auto, port UBS C z przodu, kamerę cofania czy 17-calowe koła. Standardem jest też inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC), czy automatyczne światła drogowe (AHB). W wersji Style (od 74 900 zł) klient zyskuje 17-calowe felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne, przyciemniane szyby tylne, dwukolorowe malowanie nadwozia, elementy dekoracyjne wnętrza w kolorze nadwozia, a także możliwość rozszerzenia wyposażenia o pakiety Tech, Vision oraz Design. W wersji Executive (od 84 900 zł) standardem są 18-calowe felgi aluminiowe, system multimedialny Toyota Smart Connect z nowym, 10,5-calowym ekranem, automatyczna klimatyzacja, światła główne w technologii LED, przednie i tylne czujniki parkowania, podgrzewane fotele przednie oraz kierownica, a także tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej ze wzorami ozdobnymi w kolorze nadwozia oraz osłona przedniego i tylnego zderzaka.
Audi uruchomiło produkcję silników elektrycznych dla platformy PPE w fabryce w Győr
W węgierskim Győr rozpoczyna się nowy rozdział w produkcji napędów w Audi. To tam będą produkowane silniki elektryczne dla nowej platformy Premium Platform Electric (PPE). Po raz pierwszy wykorzystane zostaną w modelu Q6 e-tron, którego produkcja ma rozpocząć się pod koniec tego roku i będzie oparty właśnie na tej platformie. Przygotowując się do tego, firma stworzyła między innymi własny zakład montażu akumulatorów w Ingolstadt. Z kolei w Győr na Węgrzech, Audi Hungaria produkuje stojany i podzespoły skrzyni biegów w całkowicie nowym kompleksie produkcyjnym o powierzchni 15 tysięcy metrów kwadratowych. Składane są tu również osie, które będą wykorzystane w samochodach zbudowanych na platformie PPE.
Zmiany w Škodzie Enyaq – więcej mocy i zasięgu
Ulepszone wersje zostaną wyposażone w nowe funkcje, np. automatycznie blokujący drzwi system Walk Away Locking. Nowy model Enyaq będzie dostępny również w luksusowej wersji Laurin & Klement. Produkcja pojazdów rozpocznie się już na początku listopada br. Zamiast aut Enyaq 80 i Enyaq 80x, pojawiły się odpowiednio nowe modele Enyaq 85 i Enyaq 85x – dostępne także w wersji Coupé. Škoda Enyaq 85 będzie mogła pokonać do 561 kilometrów na jednym ładowaniu w cyklu WLTP. Ładowanie akumulatora od 10% do 80% pojemności zajmie jedynie 28 minut. Ulepszona wersja Coupé będzie dysponować zasięgiem do 570 kilometrów oraz silnikiem na tylnej osi z maksymalną mocą wyjściową do 210 kW (285 KM) (do 150 kW i 204 KM w poprzedniej wersji). Škoda Enyaq 85 będzie przyspieszać od zera do 100 km/h w 6,7 sekundy. Model Enyaq 85x z napędem na cztery koła również ma nową moc wyjściową 210 kW (285 KM) i osiąga 100 km/h w 6,6 sekundy. Ponadto Škoda Enyaq 85x będzie mogła przejechać do 535 kilometrów na jednym ładowaniu, a wersja Coupé – aż 542 km. Szczytowa moc ładowania osiągnie do 175 kW, co oznacza skrócenie trwania tego procesu (z 10% do 80%) do zaledwie 28 minut. Škoda Enyaq RS również otrzymuje sporo zmian. W przypadku tego usportowionego wariantu kierowcy będą mieć do dyspozycji 250 kW (340 KM), a przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmie zaledwie 5,5 sekundy w obu wariantach nadwozia. Zasięg modelu wzrośnie do 540 kilometrów oraz 547 kilometrów w wariancie Coupé. Poniżej ceny odświeżonej gamy Enyaq na rok 2024:
Opel przedstawia nowego Opla Combo
To, co najbardziej wyróżnia nowego Combo, to element stylistyczny znany już z innych nowych modeli tej marki (nowej Mokki, Astry, Grandlanda, czy Crosslanda), czyli nowy pas przedni nazwany przez producenta Opel Vizor. Nowy Combo wprowadza matrycowe reflektory LED Intelli-Lux do gamy samochodów dostawczych Opla. Dostępne będą wersje spalinowe i elektryczne. Elektryczna ma zwiększony zasięg o 50 km (do 330 km w cyklu mieszanym wg WLTP), akumulator 50 kWh. Nowością jest w elektryku pompa ciepła. Moc elektrycznego napędu to 136 KM (100 kW). Maksymalna moc ładowania to 100 kW, ładowarka pokładowa AC ma moc 7,4 kW w standardzie i 11 kW w opcji. Oprócz tego nowe Combo będzie dostępne również z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Diesla będzie można wybrać nie tylko z manualem, ale i automatyczną skrzynią biegów.
Toyota Crown Sedan – 820 km na wodór
O Toyocie Mirai, pierwszym osobowym samochodzie japońskiej marki z napędem elektrycznym wykorzystującym wodorowe ogniwa paliwowe wspominałem Wam w ubiegłym motopodsumowaniu. Toyota się nie zatrzymuje i w Japonii zaprezentowała właśnie drugi, większy model na wodór: Toyota Crown Sedan. Crown został wyposażony w trzy zbiorniki pozwalające na przejechanie około 820 km, a tankowanie wodoru trwa około trzech minut. W opublikowanej przez producenta informacji zabrakło parametrów samego napędu, marka zdradziła jedynie, że oprócz wersji z napędem wodorowym, na rynku (choć raczej nie w Polsce) pojawi się również wersja hybrydowa z 2.5-litrowym silnikiem wolnossącym.
Jeep Avenger w nowej wersji e-Hybrid
Jeep wprowadza na rynek nowego Avengera e-Hybrid. Auto napędza silnik 1.2T MHEV zestawiony z najnowszą automatyczną 6-biegową dwusprzęgłową, skrzynią biegów e-DCS6, z którą zintegrowano silnik elektryczny. Dzięki akumulatorowi, który ładuje się na różnych etapach jazdy, ta hybrydowa technologia zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich prędkościach Producent deklaruje redukcję zużycia paliwa o 15%. Podczas jazdy w gęstym miejskim ruchu nowy Avenger e-Hybrid przez ponad 50% czasu jeździ w trybie w 100% elektrycznym. Składanie zamówień na nowego Jeepa Avengera e-Hybrid będzie możliwe pod koniec listopada 2023 roku.
Volvo EM90 – luksusowy minivan na prąd
Tydzień zamyka premiera luksusowego minivana. Volvo i minivan? Marka nigdy wcześniej nie oferowała nadwozia w formie MPV, ale widać postanowiono to zmienić. Efektem jest luksusowy, sześciomiejscowy, trzyrzędowy wóz. Ważący niemal 2,8 tony przestronny i komfortowy pojazd z napędem elektrycznym i dużym akumulatorem. Niestety nie wiadomo, czy pojawi się w ogóle w Europie. Więcej szczegółów o nowym Volvo EM90 w odrębnym materiale.
Volvo EM90 – światowa premiera w pełni elektrycznego minivana premium