Motopodsumowanie tygodnia #64 – sukcesy Nissana, elektryczna Astra wyceniona, Toyota gotowa na Dakar, ceny Omoda 5 i Fiata 600e,
Przed wami kolejne i chyba ostatnie w tym roku motopodsumowanie tygodnia, nowe modele, auta wchodzące do salonów, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
Nissan Ariya na biegunie południowym
W kwietniu informowałem was o wyprawie Pole to Pole elektrycznym Nissanem Ariyą. Powyższe zdjęcie pokazuje Chrisa i Julię Ramseyów, parę brytyjskich podróżników na biegunie południowym naszej planety.
We made it! After a tough and testing final leg of the expedition in Antarctica, we have finally finished. We arrived at the geographic & ceremonial South Poles on the 15th December 2023.
More updates to come 😀⚡️🚗#poletopoleev #nissanariya #nissan pic.twitter.com/qfh9pCaXjP
— Pole to Pole EV (@PoletoPoleEV) December 18, 2023
Nissan Townstar z podwójnym tytułem vana roku
Nissan Townstar odniósł podwójny sukces w konkursie What Van? Awards 2024 w Wielkiej Brytanii. Townstar został uznany za kompaktowego vana roku, natomiast jego wersja elektryczna otrzymała nagrodę „Electric Van of the Year” – elektrycznego vana roku. Wrażeniami na temat użytkowania wersji spalinowej miałem już okazję z Wami się podzielić w cyklu #Auto Tygodnia
Nowy Opel Astra Sports Tourer Electric wyceniony w leasingu
Auto elektryczne, więc zapewne drogie? Otóż nowy Opel Astra Sports Tourer (czyli kompaktowe kombi) Electric (tak, z napędem elektrycznym) stał się dostępny w Polsce w miesięcznej racie leasingowej wynoszącej 999 zł netto. Takie finansowanie proponuje Stellantis Financial Services. To oferta dla przedsiębiorców. Jakie warunki? Założenia przyjęte do kalkulacji: cena katalogowa brutto 202 500 zł, okres leasingu 24 miesięcy i roczny przebieg 15.000 km, wpłata początkowa 17,5%, miesięczna rata leasingowa netto: 999 zł. W przypadku leasingu oferowanego przez Stellantis Financial Services Polska sp. z o.o. możliwe jest uzyskanie dofinansowania z Programu NFOŚiGW „Mój Elektryk” w wysokości do 27 000 PLN.
Toyota GR DKR Hilux EVO T1U – Japończycy gotowi na Dakar
Toyota zaprezentowała ulepszony model GR DKR Hilux EVO T1U, który weźmie udział w Rajdzie Dakar 2024 oraz pełnym cyklu W2RC w przyszłym sezonie. W składzie zespołu TOYOTA GAZOO Racing na najtrudniejszy rajd terenowy świata jest aż pięć załóg, a dwa nowe duety będę bronić tytułu dla marki w W2RC. Wszyscy kierowcy do dyspozycji otrzymają udoskonalone auto, które w 2023 roku wygrało Rajd Dakar i zdobyło tytuł w W2RC – Toyotę GR DKR Hilux EVO T1U, której nazwa odzwierciedla nie tylko ulepszenia auta, ale także nową grupę Ultimate. Toyota GR DKR Hilux EVO T1U przeszła spore zmiany. Auto jest teraz m.in. szersze o 100 mm od swojego poprzednika, ma udoskonalone zawieszenie oraz wydajniejszy układ chłodzenia silnika. Poprawiono również system klimatyzacji, by zwiększyć komfort załogi w ekstremalnych upałach na pustyni. Moc zapewnia silnik Twin Turbo V6 V35A z Land Cruisera 300 (moc 362 KM i 600 Nm). Rajd Dakar 2024 wystartuje 5 stycznia w Arabii Saudyjskiej.
Ewa Swoboda ambasadorką marki Cupra
Ewa Swoboda to wielokrotna medalistka mistrzostw Polski i Europy w biegu na 100 i 60 metrów. Znaczy Pani Ewa jest bardzo szybka. Tak się składa, że samochody marki Cupra też do powolnych nie należą. Najszybsza Polka otrzymała kluczyki do modelu Cupra Leon Sportstourer VZ z 310-konnym silnikiem. Auta, które – jak sama podkreśliła – spełnia jej oczekiwania, nie tylko pod względem sportowego charakteru, ale i przestronności. Autorem powyższego zdjęcia, jednego z wielu powstałych podczas sesji fotograficznej jest Jakub Zajączkowski.
Volkswageny z najnowszą generacją systemu chroniącego przed niebezpieczeństwem podczas wysiadania z auta
Volkswagen wprowadził najnowszą generację systemu pomagającego uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas wysiadania z samochodu w miastach. Może on ostrzegać kierowcę i pasażerów o użytkownikach dróg zbliżających się z tyłu do zaparkowanego Volkswagena. Chodzi tu m.in. o rowerzystów, którzy są najbardziej narażeni na niebezpieczne sytuacje przy omijaniu zaparkowanych samochodów. System ostrzega zarówno przy otwarciu przednich, jak i tylnych drzwi. Nowy system należy do wyposażenia standardowego w takich Volkswagenach jak ID.7, Passat i Tiguan. Nieco inna odmiana tego systemu jest dostępna za dopłatą w Golfie, ID.4 i ID.5. W nowym ID.7 zastosowano najbardziej zaawansowaną odmianę systemu. Wykorzystuje on dwa skrajne czujniki w tylnym zderzaku do skanowania przestrzeni za samochodem i informuje pasażerów o wszelkich zagrożeniach jeszcze przed złapaniem za klamkę. Jeśli czujniki wykryją np. zbliżającego się rowerzystę, automatycznie zadziała pierwszy sygnał ostrzegawczy – zapali się dioda w lusterku zewnętrznym. Jeśli mimo to system wykryje działania któregoś z mechanizmów otwierania drzwi, zostaną one zablokowane na krótki czas, a gdy mimo to drzwi zostaną otwarte, rozlegnie się sygnał ostrzegawczy. Ponadto system wspomagania pozostaje aktywny przez trzy minuty po zaparkowaniu i wyłączeniu samochodu, aby umożliwić wszystkim pasażerom bezpieczne opuszczenie auta. Ostrzeżenie o wysiadaniu w nowym Passacie i nowym Tiguanie działa w bardzo podobny sposób do układu w ID.7. Jedyna różnica: ponieważ w odróżnieniu od ID.7 Passat i Tiguan są wyposażone w mechaniczne zamki drzwi, dodatkowa funkcja opóźnionego otwarcia nie jest dostępna. Za dopłatą rozwiązanie to można zamówić również w modelach ID.4 i ID.5. Działa on w niemal identyczny sposób jak w ID.7, z tą różnicą, że dioda w lusterku zewnętrznym zapala się tylko w przypadku zagrożenia, gdy kierowca lub pasażer użyją jednej z klamek drzwi. Pozostałe etapy ostrzegania – sygnał dźwiękowy w konkretnych drzwiach i elektroniczne opóźnienie otwarcia – działają tak samo jak w ID.7. Pierwszym Volkswagenem z systemem ostrzegania o wysiadaniu był aktualny Golf. W tym modelu system działa z sposób zbliżony do tego w ID.4 i ID.5, ale ze względu na fakt, że – podobnie jak modele Passat i Tiguan – Golf jest wyposażony w mechaniczne zamki drzwi, dodatkowe opóźnienie otwarcia nie jest dostępne.
OMODA ujawnia ceny modelu 5 ICE w Polsce
Omoda 5 ICE, czyli debiutujący w przyszłym roku w Polsce model chińskiej marki, o którym już wam wspominałem w poprzednich motopodsumowaniach został przez producenta wyceniony. Samochód z pełnym wyposażeniem będzie kosztował poniżej 130 tys. zł. Oprócz tego producent zamierza przygotować na nasz rynek jeszcze jedną odmianę wyposażeniową comfort, tańszą. Premiera samochodu zaplanowana jest na wiosnę 2024 r. Na początku dostępny będzie model spalinowy z turbodoładowanym silnikiem 1.6 TGDi o mocy 197 KM i 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Później do gamy dołączy model elektryczny, który ma zapewnić zasięg na poziomie 430 kilometrów. Spalinowa wersja OMODY 5 będzie w Polsce oferowana w dwóch wariantach – comfort oraz premium.
KIA i Hyundai opracowały „łańcuchy” śniegowe zintegrowane z oponą
Łańcuchy śniegowe to raczej obowiązkowe wyposażenie podczas zimowych wypraw na narty. Nie zmienia to faktu, że jest to akcesorium dość kłopotliwe w montażu i demontażu (tak, wiem, wszystko można wyćwiczyć). Hyundai Motor Group opracowało rozwiązanie polegające na zintegrowaniu elementów ułatwiających poruszanie się w śniegu w strukturze opony. Szczegóły wyjaśnia wideoklip przygotowany przez koreański koncern:
Można już zamawiać nowego Fiata 600e
Nie da się ukryć, że kultowy wręcz Fiat 500e to bardzo fajne autko, jednak dla wielu z nas, zbyt małe. Osoby, które chciałyby równie stylowe auto do miasta, na prąd, ale większe, mogą już zamawiać nowego Fiata 600e. Czyli „polskiego” elektryka (obok modelu Jeep Avenger elektrycznego i spalinowego, Fiat 600e powstaje w polskiej fabryce Stellantis w Tychach). Fiat 600e, dostępny jest w wersjach (RED) i La Prima. Obie wersje napędza elektryczna jednostka o mocy 115 kW. Bateria o pojemności 54 kWh ma pozwalać na przejechanie nawet ponad 400 km w cyklu WLTP. Maksymalna moc ładowania to 100 kW. Wersja (RED) startuje od kwoty 165 000 zł, a bogatsza La Prima, od 190 000 zł.
Opel otwiera zamówienia na Vivaro i Movano – spalinowe i elektryczne
W Polsce nowy Vivaro Electric jest oferowany jako lokalnie bezemisyjny, bezkompromisowy transporter w cenie od 183 900 zł netto. W bogato wyposażonej wersji furgon z wydajnym silnikiem Diesla, jest on dostępny w Polsce już od 123 400 zł. Również w Polsce Klienci mogą zamawiać nowego Movano – największy lekki samochód dostawczy Opla – w wersji furgon z ceną początkową na poziomie 128 413 zł netto. W pełni elektryczny Movano Electric, który również można już zamawiać w Polsce w cenie netto od 245 895 zł, może przewozić ładunki do 1500 kg. Silnik elektryczny o mocy 200 kW/270 KM i momencie obrotowym 400 Nm czerpie energię z akumulatora o pojemności 110 kWh.
Przejazd koncesjonowanym odcinkiem A1 Toruń-Gdańsk bezpłatny również w 2024 roku
Rada Ministrów 19 grudnia 2023 roku przyjęła na wniosek ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka uchwałę dotyczącą niepobierania opłat za przejazd samochodów osobowych i motocykli na odcinku A1 Toruń – Gdańsk w 2024 roku. W praktyce kierowcy uprawnionych do bezpłatnego przejazdu aut będą musieli na wjeździe do koncesjonowanego odcinka pobrać tzw. bilet zerowy, a przy zjeździe wręczyć pracownikowi koncesjonariusza na zjeździe. Wiadomość ucieszy zapewne kierowców aut osobowych i motocyklistów regularnie podróżujących tą trasą, ale muszę przypomnieć, że nie ma darmowych obiadów. Za „darmowe” przejazdy zapłacą wszyscy podatnicy. Również ci, którzy w ogóle nie mają samochodu.
Jeep Avenger MY24 już dostępny
Jeep Avenger roku modelowego 2024 trafił właśnie do sprzedaży w Polsce. Marka oferuje szeroki wybór układów napędowych: od w 100% elektrycznego po wprowadzoną ostatnio wersję e-Hybrid z automatyczną skrzynią biegów oraz wersję benzynową z manualną skrzynią biegów. W wersji z silnikiem benzynowym 1.2 Turbo 100 KM z 6-biegową skrzynią manualną auto kosztuje od 109 000 zł. W nowej wersji hybrydowej e-Hybrid, w której 100-konny silnik benzynowy wspomagany jest przez zintegrowany z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną 48-voltowy silnik elektryczny o mocy 28 KM, cena wynosi od 116 800 zł. W pełni elektryczny wariant napędzany 400-voltowym 156-konnym silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora o pojemności 54 kWh, kosztuje od 169 900 zł.
Mercedes-Benz Classic oferuje start Gullwingiem w 1000 Miglia 2024
Chcesz pojechać w rajdzie legendarnym Gullwingiem? Jeżeli masz wolne 150 tysięcy euro, to możesz. Mercedes-Benz Classic oferuje miłośnikom marki i historycznego motorsportu ekskluzywne miejsca startowe w rajdzie 1000 Miglia 2024 – nie w samochodzie pomocniczym, ale za kierownicą 300 SL Coupé (W 198) z kolekcji Mercedes-Benz Classic. Dostępne są trzy egzemplarze. Limitowana oferta obejmuje udział w wydarzeniu wspólnie z fabryczną ekipą Mercedes-Benz, w tym weekendową jazdę testową w Stuttgarcie, kierowcę wyścigowego w roli nawigatora na miejscu pasażera oraz kompleksową obsługę techniczną i wsparcie organizacyjne. Cena – w zależności od dokładnej konfiguracji pakietu – zaczyna się od 150 000 euro (obecnie ok. 645 000 zł) plus VAT. Wszyscy zainteresowani mogą już teraz zgłaszać się na jedno z trzech miejsc startowych (zgłoszenia są przyjmowanie do 31 stycznia 2024 r.). Jeżeli zapotrzebowanie przekroczy dostępność, decyzja o wyborze uczestników zostanie podjęta w drodze losowania.