Europejska Organizacja Konsumencka o łamaniu DMA przez big techy
Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) opublikowała analizę wskazującą na sposoby, w jakie Apple oraz inne firmy technologiczne, takie jak Google, Amazon, Meta, ByteDance i Microsoft, nie spełniają wymogów unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA).
BEUC szczególnie zwróciła uwagę na kilka aspektów, w których Apple nie spełnia standardów DMA, mimo że firma zapowiedziała aktualizacje w celu poprawy zgodności.
Oto kluczowe zarzuty wobec Apple:
- Utrudnienia przy korzystaniu z alternatywnych sklepów z aplikacjami: Firma tworzy niepotrzebne kroki, aby zniechęcić użytkowników do przechodzenia na alternatywne sklepy z aplikacjami lub pobierania aplikacji spoza App Store.
- Zmiana domyślnych ustawień: Apple nie ułatwia konsumentom zmiany domyślnych ustawień aplikacji.
- Wybór przeglądarki: Ekran wyboru przeglądarki jest skomplikowany i mylący, co utrudnia konsumentom podjęcie świadomej decyzji.
- Ostrzeżenia przed alternatywnymi płatnościami: Apple używa języka, który może odstraszać konsumentów od korzystania z alternatywnych metod płatności.
- Usuwanie aplikacji: Apple nie pozwala użytkownikom łatwo odinstalować aplikacji pierwszej strony (tj. wbudowanych aplikacji Apple), mimo że DMA wymaga tej funkcji.
- Opóźnienia w dostarczaniu raportów zgodności: Apple nie dostarcza odpowiednich raportów zgodności do Komisji Europejskiej i opóźnia wdrażanie niektórych środków wymaganych przez DMA.
Pomimo tych zarzutów, BEUC zauważyła, że Apple zapowiedziało zmiany, które mają zostać wprowadzone do końca 2024 roku, z niektórymi funkcjami wdrażanymi do wiosny 2025 roku. Obejmują one m.in. możliwość ustawienia domyślnych aplikacji, usuwania aplikacji takich jak Safari czy App Store, oraz ulepszenie ekranu wyboru przeglądarki.
Komisja Europejska prawdopodobnie weźmie pod uwagę zalecenia BEUC przy dalszych działaniach dotyczących zgodności firm technologicznych z DMA. Raport BEUC nie jest jednak wyczerpującą oceną zgodności z każdym przepisem DMA, lecz koncentruje się na kwestiach istotnych dla konsumentów.
Pełna analizę znajdziecie tutaj.