BYD Sealion 7 debiutuje na europejskim rynku, niebawem będzie w Polsce
Chińska marka BYD wprowadza na rynek europejski nowy usportowiony, w pełni elektryczny SUV: BYD Sealion 7.
Marka BYD zaprezentowała europejskim klientom nowy model BYD Sealion 7. Zdaniem producenta nowe auto łączy w sobie sportowe osiągi, stylowy wygląd SUV-a, najnowocześniejszą technologię EV, elegancko wykończoną, przestronną kabinę, inteligentny interfejs oraz bezpieczeństwo na długich dystansach dzięki prędkości ładowania do 230 kW.
Sealion 7 jest siódmym w pełni elektrycznym samochodem wprowadzonym przez BYD na rynek europejski i czwartym modelem z serii Ocean, po dostępnych również w Polsce modelach: Dolphin, Seal i Seal U. Przy całkowitej długości 4 830 mm i rozstawie osi wynoszącym 2 930 mm, model ten oferuje zasięg do 502 km (WLTP) oraz imponujące osiągi – maksymalną prędkość 215 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy (w najmocniejszej wersji).
„Zauważyliśmy zapotrzebowanie na tego typu pojazdy w Europie i z wielką przyjemnością wprowadzamy model SEALION 7. Jesteśmy przekonani, że połączenie stylistyki i designu SUV-a, baterii Blade, zasięgu, wysokich osiągów i bogatej specyfikacji przypadnie do gustu wielu klientom w całej Europie. SEALION 7 pokazuje, jak BYD reaguje na popyt i gusta klientów w regionie oraz poszerza naszą linię produktów, aby zapewnić jak najlepsze pokrycie kluczowych segmentów pojazdów. Będzie to kluczowy czynnik, który pozwoli nam kontynuować nasz rozwój w Europie” – powiedziała Stella Li, Wiceprezes BYD.
Sealion 7 to projekt stworzony pod kierunkiem Wolfganga Eggera, globalnego dyrektora ds. projektowania BYD, wykorzystuje język designu serii Ocean, widoczny w modelach takich jak hatchback Dolphin i sedan Seal.
Przód modelu Sealion 7 zdobi motyw „X face”, znany z innych modeli serii Ocean, co zapewnia spójność stylistyczną z całą gamą marki BYD na rynku europejskim. Całość wieńczy sygnatura świetlna na pełnej szerokości tylnej klapy, która obejmuje najnowszą wersję świateł awaryjnych „kropli wody” z serii Ocean.
Marka BYD wchodzi do Polski – Chińczycy zaskakują nie tylko ceną
Sealion 7 jest oparty na najnowocześniejszej architekturze e-Platformy 3.0. Zaprojektowana wyłącznie dla pojazdów elektrycznych, e-Platforma 3.0 zawiera rewolucyjną, zdaniem producenta, baterię BYD Blade. Bateria Blade wykorzystuje fosforan litowo-żelazowy (LFP) jako materiał katody. LFP oferuje wyższy poziom bezpieczeństwa i trwałości w porównaniu z konwencjonalnymi bateriami litowo-jonowymi, a jednocześnie jest w 100% wolny od kobaltu, materiału, który budzi obawy natury etycznej i środowiskowej w przemyśle wydobywczym. Akumulatory LFP są również bardziej odporne na ekstremalne temperatury, mniej wrażliwe na jej wahania i są w stanie wytrzymać więcej cykli ładowania i rozładowania.
Tylny silnik modelu Sealion 7 może pracować z prędkością do 23 000 obr/min, co czyni go najszybszym na świecie silnikiem elektrycznym w produkcji masowej. Marka BYD podkreśla, że ta technologia, która umożliwia modelowi Sealion 7 zarówno mocne przyspieszenie, jak i wysoką prędkość maksymalną, przy jednoczesnym wykorzystaniu jednobiegowej przekładni, zazwyczaj byłaby dostępna tylko w luksusowych modelach kosztujących dwa razy więcej. Mimo to Sealion 7 choć jest pozycjonowany przez producenta jako pojazd premium, ma być samochodem atrakcyjnym cenowo.
Silnik generuje 230 kW i 380 Nm momentu obrotowego i odgrywa kluczową rolę w obu konfiguracjach napędu. Jest to pojedynczy silnik w tylnonapędowej wersji Comfort SEALION 7, która osiąga 0-100 km/h w 6,7 sekundy i prędkość maksymalną 215 km/h.
Z kolei w wersjach Design AWD i Excellence AWD do tego silnika dochodzi kolejna jednostka o mocy 160 kW na przedniej osi, zapewniając napęd na wszystkie koła i łączną moc 390 kW oraz 690 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna tych samochodów również wynosi 215 km/h, ale dodatkowa moc pozwala uzyskać przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy.
Nowy Sealion 7 będzie oferowany z dwoma pojemnościami akumulatorów. Modele Comfort z napędem na tylną oś i Design AWD z napędem na wszystkie koła są wyposażone w akumulator Blade o pojemności 82,5 kWh. W wersji jednosilnikowej wystarcza to do uzyskania łącznego zasięgu WLTP na poziomie 482 km, podczas gdy dwusilnikowy Design AWD osiąga wynik 456 km według standardu WLTP.
Najwyższy model Excellence AWD otrzymał większą baterię o pojemności 91,3 kWh. Oznacza to, że oprócz lepszych osiągów od Design AWD, wersja Excellence AWD ma najdłuższy zasięg spośród wszystkich wersji SEALION 7, wynoszący 502 km (wg WLTP).
Wszystkie warianty Sealion 7 są standardowo ładowane trójfazowym prądem przemiennym o mocy 11 kW, a ponadto dostępne są różne szybkości szybkiego ładowania prądem stałym. Wersje Comfort i Design mogą być ładowane z mocą do 150 kW, co pozwala na naładowanie baterii od 10% do 80% w 32 minuty. Excellence AWD z większym akumulatorem może osiągnąć moc ładowania 230 kW po podłączeniu do stacji ultraszybkiego ładowania DC. Dzięki takiemu potencjałowi większy akumulator Excellence AWD można naładować od 10% do 80% jego pojemności w 24 minuty.
Standardem w całej gamie jest wydajna pompa ciepła, która wykorzystuje ciepło pochodzące z elektrycznego układu napędowego, aby zmaksymalizować zasięg, szczególnie w niskich temperaturach.
Kierownica posiada czterokierunkową regulację, a fotel kierowcy jest regulowany elektrycznie w ośmiu kierunkach i oferuje czterokierunkową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Przednie fotele są również standardowo wyposażone w wentylację i podgrzewanie. Z tyłu oparcia i wyściółka zostały zoptymalizowane, wraz z kątem nachylenia oparcia, aby ograniczać zmęczenie podczas długich podróży.
Kabina została zaprojektowana tak, aby odizolować pasażerów od hałasu, dzięki zastosowaniu dwuwarstwowego szkła laminowanego w przednich drzwiach oraz szkła chroniącego prywatność w tylnych drzwiach. Dzięki panoramicznemu szyberdachowi do kabiny wpada dużo naturalnego światła, a elektryczna roleta zapewnia cień i komfort w cieplejsze dni.
Pojemność bagażnika Sealion 7 wynosi 520 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach, a po ich opuszczeniu przestrzeń wzrasta do 1 789 litrów. Dostępny jest także 58-litrowy przedni bagażnik, który nadaje się do przechowywania kabli do ładowania lub małej torby podróżnej. W samej kabinie znajduje się ponad 20 schowków do przechowywania mniejszych przedmiotów, w tym miejsce na smartfony u podstawy deski rozdzielczej z bezprzewodową ładowarką. Osoby podróżujące z przodu mają dostęp do schowka w środkowym podłokietniku, a także do półotwartej przestrzeni pod dolnym pasem przednim.
Na środku deski rozdzielczej nowego modelu znajduje się 15,6-calowy ekran, który zgodnie z charakterystycznym rozwiązaniem BYD, może obracać się między orientacją pionową i poziomą.
Wyposażony jest w najnowsze oprogramowanie BYD, które wprowadza nowy interfejs z możliwością wyświetlenia pełnego trójwymiarowego modelu samochodu. To z kolei pozwala użytkownikom działać na podstawie wizualnych wskazówek, aby aktywować elementy, takie jak kliknięcie na okna lub drzwi, zamiast przeszukiwania listy funkcji.
Zmiany obejmują również lepszą obsługę zarówno Android Auto, jak i Apple CarPlay; są one teraz w pełni zintegrowane z własnym systemem i interfejsem BYD, dzięki czemu użytkownicy mogą uzyskać dostęp do przesyłania muzyki ze smartfona bezpośrednio z menu BYD, a treści takie jak wskazówki nawigacji i informacje o utworach mogą być wyświetlane na 10,25-calowym wyświetlaczu kierowcy, a także na wyświetlaczu Head-Up Display, który jest dostępny w wersjach Excellence AWD.
HUD może również wyświetlać prędkość, ograniczenie prędkości, dane adaptacyjnego tempomatu i ostrzeżenia dotyczące funkcji wspomagających, takich jak system monitorowania pasa ruchu i martwego pola.
Każdy Sealion 7 jest wyposażony w przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę 360 stopni, adaptacyjny tempomat, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentną kontrolę ograniczenia prędkości, ostrzeganie przed kolizją z przodu i z tyłu, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu oraz hamowanie w ruchu poprzecznym, ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, inteligentną kontrolę świateł drogowych, wykrywanie martwego pola, automatyczne hamowanie awaryjne, system monitorowania zmęczenia kierowcy, ostrzeganie przed otwarciem drzwi, kontrolę wyśrodkowania pasa ruchu i ostrzeżenie o rozproszeniu kierowcy.
BYD Seal U DM-i – pierwsze jazdy dobrze wycenionym, hybrydowym SUV-em z Chin
Funkcje bezpieczeństwa w kabinie obejmują 9 poduszek powietrznych, a także mocowania ISOFIX na zewnętrznych tylnych siedzeniach i przednim siedzeniu pasażera, wykrywanie obecności dzieci, napinane i regulowane na wysokość przednie pasy bezpieczeństwa, napinane tylne pasy bezpieczeństwa, elektroniczną blokadę bezpieczeństwa dzieci i system połączeń alarmowych e-call.
Najbardziej przystępny Sealion 7 Comfort, jest wyposażony w podgrzewane i wentylowane przednie fotele, podgrzewane tylne fotele, bezkluczykowy dostęp i uruchamianie, dwustrefową klimatyzację, obrotowy ekran dotykowy BYD o przekątnej 15,6 cala, 10,25-calową tablicę przyrządów, bezprzewodowe ładowanie smartfonów, parę portów USB dla pasażerów z przodu i z tyłu oraz technologię Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia zasilanie przedmiotów codziennego użytku (do 3,3 kW), takich jak mała lodówka, lampki, a nawet ekspres do kawy.
Główna różnica między wersjami Comfort i Design polega na tym, że modele Comfort mają 19-calowe felgi aluminiowe, podczas gdy modele Design są wyposażone w 20-calowe obręcze. Wyróżniającymi się cechami Excellence w porównaniu z pozostałymi dwiema wersjami są fotele ze skóry Nappa zamiast skóry wegańskiej oraz wyświetlacz head-up.
Oferowane będą cztery kolory nadwozia: Atlantis Grey, Indigo Grey, Polar White i Space Black wraz z dwoma kolorami wnętrza, czarnym i niebieskim.
BYD Sealion 7 trafi do sprzedaży w wybranych krajach europejskich w najbliższych tygodniach, a ceny zostaną potwierdzone indywidualnie na każdym rynku. Pierwsze dostawy do klientów planowane są przed końcem tego roku. Polska premiera tego modelu jest zaplanowana na styczeń 2025. Wszystkie wersje BYD Sealion 7 są objęte atrakcyjnymi warunkami gwarancyjnymi: sześcioletnią gwarancją producenta i ośmioletnią gwarancją na baterię i silnik elektryczny.
BYD Seal U i BYD Seal – pierwsze wrażenia z jazd testowych chińskimi elektrykami