Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Kierowcy elektryków mogą odetchnąć. Jazda buspasami legalna do końca 2027 roku

Kierowcy elektryków mogą odetchnąć. Jazda buspasami legalna do końca 2027 roku

0
Dodane: 8 godzin temu

Widmo stania w korkach zostało oddalone. Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która przedłuża jeden z najważniejszych przywilejów dla posiadaczy samochodów elektrycznych.

Możliwość legalnego poruszania się po buspasach, która miała wygasnąć z końcem tego roku, została utrzymana na kolejne dwa lata.

Decyzja ta kończy legislacyjny rollercoaster, jaki obserwowaliśmy w ostatnich tygodniach. Pierwotnie przywilej ten miał obowiązywać do 1 stycznia 2026 roku. Choć w parlamencie procedowano ustawę wydłużającą ten termin aż do 2028 roku, została ona zawetowana przez prezydenta ze względu na kontrowersyjne, „wrzucone” do niej poprawki dotyczące finansowania przewozów autobusowych.

Nowa, „czysta” ustawa (druk nr 1677), podpisana właśnie przez głowę państwa, ustala ostateczną datę obowiązywania przywileju na 31 grudnia 2027 roku.

Kto skorzysta, a kto nie?

Warto przypomnieć, że przepisy są precyzyjne. Z buspasów mogą korzystać wyłącznie:

  • Pojazdy całkowicie elektryczne (BEV).
  • Pojazdy napędzane wodorem zasilającym ogniwa paliwowe (FCEV).

Przywilej ten nie dotyczy hybryd, nawet tych typu plug-in (PHEV). Warunkiem koniecznym jest posiadanie zielonych tablic rejestracyjnych lub odpowiedniej naklejki EE na szybie. Jak wynika z badań EV Klub Polska, w zatłoczonych miastach jazda buspasem pozwala zaoszczędzić nawet 30 minut dziennie, co dla wielu kierowców jest kluczowym argumentem za przesiadką na elektryka.

Rewolucja dla młodych i surowsze kary

Ustawa wprowadza też inne, rewolucyjne zmiany na polskich drogach:

  • Prawo jazdy od 17. roku życia: osoby niepełnoletnie będą mogły uzyskać prawo jazdy kategorii B (z pewnymi ograniczeniami).
  • Utrata prawa jazdy także poza miastem: zaostrzono przepisy dotyczące prędkości. Teraz prawo jazdy zostanie zatrzymane na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h również poza obszarem zabudowanym (na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych).
  • Kaski dla nastolatków: wprowadzono obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze lub hulajnodze elektrycznej.

Autonomiczna jazda musi poczekać

Niestety, weto wobec poprzedniej ustawy przyniosło też straty dla branży technologicznej. W nowym, podpisanym dokumencie nie znalazły się przepisy umożliwiające testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach publicznych oraz przepisy o tzw. profesjonalnej rejestracji dla dealerów i producentów. Na te innowacje polska branża automotive będzie musiała jeszcze poczekać.

Elektryczne Porsche Cayenne ma 1156 KM, 400 kW ładowania i jest najmocniejszym Porsche w historii [galeria]

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .