#lifehacker – Jak pracować z komputerem?

15/11/2014, 10:31 · · · 0

Coraz więcej czasu spędzamy przed komputerowymi ekranami. Nie powinniśmy więc zapominać o kilku zasadach, które pomogą nam uniknąć zdrowotnych komplikacji.

W ciągu ostatnich 20 lat komputery przeszły długą drogę i rozpowszechniły się do tego stopnia, że nawet nie zauważamy, ile czasu spędzamy przed świecącymi się ekranami. I to nie tylko tymi klasycznymi – do tej grupy należy zaliczyć również wszystkie urządzenia kieszonkowe, takie jak smartfony i phablety oraz pośrednie – tablety w każdym rozmiarze. Jest rzeczą oczywistą, że najbardziej narażony na szwank jest nasz wzrok, ale nie należy zapominać również o kręgosłupie, nadgarstkach czy zwykłym niedotlenieniu w związku z pozostawaniem w bezruchu. W tej sytuacji z pomocą przychodzi nam zapomniane BHP, czyli bezpieczeństwo i higiena pracy.

Poniżej znajdziecie kilka porad, które pomogą Wam prawidłowo zorganizować stanowisko, sposób i czas pracy.

1. Właściwe oświetlenie

Nie od dzisiaj wiadomo, że jednym z najczęściej popełnianych błędów jest niedoświetlenie stanowiska pracy. Zwłaszcza młodzi ludzie uwielbiają używać komputera w absolutnej ciemności, posiłkując się światłem bijącym z monitora. Nie ma nic gorszego dla naszych oczu! Należy o tym pamiętać zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, kiedy dni stają się krótsze i dłużej pracujemy w warunkach sztucznego oświetlenia. Aby zapobiegać chorobom oczu, należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Biurko powinno być ustawione przy ścianie bez okna. Idealnie ściana okienna powinna znajdować się z boku, co zapobiega powstawaniu refleksów na ekranie, które dodatkowo obciążają nasz wzrok.
  • W przypadku używania lampek bocznych, światło powinno być skierowane na blat biurka i klawiaturę.
  • Pozycja lampy powinna być tak dobrana, by światło nie padało na ekran monitora ani nie świeciło nam w oczy.
  • Siła światła powinna być umiarkowana – zbyt duże i zbyt małe natężenie działa obciążająco na nasz wzrok.

2. Ustawienie monitora

Nie zapominajmy, że ustawienie monitora też ma znaczenie. Poza doborem właściwego odświeżania i rozdzielczości, które są zależne od rodzaju monitora, jaki posiadamy, musimy pamiętać o dwóch zasadach. Po pierwsze – odległość monitora od naszych oczu powinna wynosić około 50 cm. Po drugie – ekran powinien być tak ustawiony, by jego środek znajdował się na wysokości naszych oczu.

3. Pozycja ma znaczenie

Przed komputerem spędzamy wiele godzin, warto więc zaopatrzyć się w odpowiednie krzesło i biurko. Krzesło powinno być wygodne i oferować wsparcie zarówno dla środkowej części kręgosłupa, jak i karku. Lepiej więc wybierać siedziska profilowane i z zagłówkiem. Wysokość fotela należy dopasować tak, by nie pojawiała się konieczność zbytniego nachylania i garbienia. Małe biurka nie nadają się do długotrwałej pracy. Biurko powinno być obszerne, umożliwiające wygodne ułożenie rąk. Wysokość biurka powinna być taka, by bez zmiany pozycji wygodnie oprzeć na nim łokcie.

4. Używaj ergonomicznych akcesoriów

Ergonomiczne akcesoria są niezmiernie ważne w przypadku długotrwałej pracy, pozwalają uniknąć zmian zwyrodnieniowych nadgarstków. Właściwe ustawienie klawiatury, touchpada i myszy podniosą komfort pracy. Klawiatura nie powinna spoczywać zupełnie płasko, nie należy też zbytnio jej nachylać pod kątem. Mysz powinna być dopasowana do wielkości naszych dłoni i rozstawu palców.

5. Oddychaj

Pomieszczenie, w którym pracujemy, powinno być regularnie wietrzone. Dotlenienie pomaga funkcjonować naszemu mózgowi. Nie bez znaczenia jest również fakt, że nagrzewające się podzespoły komputerowe ciągle jeszcze uwalniają szkodliwe substancje i gazy, które nie są obojętne dla naszego zdrowia. Kiedy pogoda na to pozwala, okno powinno być stale uchylone. Gdy na zewnątrz robi się chłodno, pokój powinniśmy wietrzyć minimum dwa razy dziennie, otwierając okno na oścież.

6. Rób przerwy

Gdy pracujemy nad ważnym projektem, zdarza się, że zapominamy o przerwach i siedzimy przed komputerem kilka godzin. Idealnie po 30 minutach pracy powinniśmy zrobić 5 minut przerwy, wstać, przeciągnąć się, przejść po pokoju. Jeśli należycie do tej grupy, która o przerwach zapomina, możecie zaopatrzyć się w stosowne programy – czy to na OSX, czy to na iOS. W App Store i Mac App Store znajdziecie ich bez liku i z pewnością dobierzecie taki, który będzie Wam odpowiadał. Serio, nie tylko Wy macie ten problem!

7. Zieleń pomaga

W pomieszczeniu, w którym pracujecie, dobrze jest umieścić kilka roślin doniczkowych. Nie tylko dostarczają one dodatkowej dawki tlenu, ale również utylizują dwutlenek węgla i szkodliwe gazy. Wśród niezastąpionych pomocników prym wiodą paprotki i aloes. Pamiętajcie tylko, że przy podlewaniu roślin trzeba uważać. Na wszelki wypadek nie stawiajcie ich za blisko komputera.

8. Telefon, phablet i tablety

Często zapominamy, że smartfony i tablety to również świecące ekrany i jako takie mają duży wpływ na nasz wzrok. Na szczęście producenci zadbali o ustawienia, które pozwalają automatycznie dopasować jasność ekranu do poziomu światła. Niektóre programy również posiadają funkcje dopasowujące rodzaj interfejsu do warunków oświetleniowych panujących na zewnątrz, tzw. tryb nocny. Jednym z takich programów jest np. Tweetbot. Jeśli używane przez Was programy oferują taką opcję, nie zapomnijcie jej aktywować!

Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 10/2014



0

Kinga Ochendowska

NAMAS'CRAY  The crazy in me recognizes and honors the crazy in you. Jestem sztuczną inteligencją i makowym dinozaurem. Używałam sprzętu Apple zanim to stało się modne. Nie ufam ludziom, którzy nie lubią psów. Za to wierzę psom, które nie lubią ludzi.