iPada Pro to jest/nie jest komputer osobisty według Apple →

18/02/2017, 14:26 · · · 11

Maciek Skrzypczak:

Apple rozpoczęło nową kampanię reklamową, której głównym bohaterem jest iPad Pro.

W czterech spotach prezentowane są tweety osób, które mają problem ze swoimi komputerami. Raz jest to strach przed wirusami, a innym razem – brak Wi-Fi. W tym prezentowane są zalety iPada Pro w danej dziedzinie, na przykład fakt, że nie ma na niego wirusów lub ciągły dostęp do internetu, dzięki modelowi z wbudowanym modułem LTE.

Bardzo mi się podoba ta nowa kampania, właśnie za styl zbliżony do „Get a Mac” – dobre tempo, śmiesznie, nowocześnie i krótko. Ale ta seria wysyła trochę sprzeczne informacje…

Po pierwsze, iPad jest komputerem osobistym (nawet bardzo). Argumentowałem za tym w połowie zeszłego roku:

Komputerem nie jest urządzenie, za pomocą którego możemy wykonywać dane zadanie. Definicja komputera jest znana od dawna. Pamiętam mojego pierwszego IBM-a PC XT z 8-bitowym procesorem Intel 8088, taktowanym częstotliwością 4,77 MHz. Megaherztów!!! Nie gigahertzów! Miał DOS-a – system operacyjny, który nie miał środowiska graficznego. Nie potrafił obrabiać zdjęć. Nie potrafił montować filmów. Nie potrafił nawet stworzyć dokumentu Wordowego, bo takowy wtedy nie istniał. Czyli potrafił wykonywać zdecydowanie mniej niż mój iPad, iPhone, a nawet niż Apple Watch, a pomimo tego był komputerem.

Każdy komputer ma inne możliwości. Powiedzenie, że iPad nie jest komputerem, bo nie potrafi zrobić X, to tak jakby powiedzieć, że MacBook nie jest komputerem, bo nie mogę za jego pomocą wyrenderować filmu pełnometrażowego w 8K (bo jego procesor jest za słaby i ma za mało RAM-u). Albo, że nie jest komputerem, bo nie mogę za jego pomocą wrzucić zdjęcia na Instagrama (bo Instagram nie przewiduje takiej możliwości).

Bzdura.

To wszystko są komputery. Kwestią jest tylko dobranie takiego, który odpowiada naszym potrzebom.

Wracając zatem do wspomnianych, sprzecznych informacji… nie ma dla mnie większego znaczenia czy dla kogoś iPad jest komputerem czy nie (bo dla mnie jest), ale ma dla mnie znaczenie jaką wiadomość Apple próbuje przekazać.

Dnia 1/08/2016, Apple opublikowało następującą reklamę:

Wczoraj opublikowali następującą:

Padają w niej słowa „Well, iPad Pro isn’t a computer…”, po czym kilka argumentów, dlaczego jest lepszy niż komputer. A tytuł reklamy? „Lepszy niż komputer”.

Może się czepiam, ale logiki w tym wszystkim nie widzę za grosz. Dobrze, że chociaż same reklamy mi się podobają.

11

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.