Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu BMW Concept iX3 – elektryczny SUV na 2020

BMW Concept iX3 – elektryczny SUV na 2020

2
Dodane: 6 lat temu

BMW zaprezentowało koncept elektrycznej wersji modelu X5 i nazwało go iX5 Concept iX3 – ma trafić na rynek w 2020 roku.

BMW iX3

Wyposażono go w elektryczny silnik o mocy 268 KM, który czerpie ją z baterii o pojemności 70 kWh. Zgodnie z nowym cyklem WLTP, daje to zasięg na poziomie 249 mil, czyli około 400 kilometrów, a samochód wspiera ładowanie 150 kW, co powinno mu pozwolić „napełnić się” w 30 minut. iX3 ma zadebiutować na rynku w 2020 roku i będzie produkowane w Chinach.

Subiektywnie

Obecnie, jeśli chodzi o rynek w pełni elektrycznych samochodów, na rynku są dwie ciekawe propozycje. Pierwszą jest Tesla Model S – obecna od paru lat na rynku znacząco wyprzedza rywali – a drugą jest nowy Nissan Leaf, o którym Norbert pisał przed paroma dniami. Na siłę jeszcze mogę znaleźć trzecią opcję, czyli Smarta ForTwo Electric Drive, który niestety jest zdyskwalifikowany przez jego absurdalną cenę. Jak to bywa z nowymi technologiami, niestety musimy się na początku liczyć z tym, że będą to znacznie droższe zabawki niż samochody spalinowe, przynajmniej przez kilka najbliższych lat. Biorąc też pod uwagę kwestię akumulatorów i ich przyspieszonego rozwoju (oraz zagrożeniem, że z czasem będzie brakowało surowców do ich produkcji – różne są teorie na ten temat), to one będą bardzo istotną kwestią, gdy będziemy wybierali nowy pojazd. Nie chodzi mi tutaj o sam zasięg, ale o to, jak się będą starzały i sprawowały.

Niedawno zresztą pojawiło się porównanie sprawności baterii Tesli i Nissana w czasie, gdzie po 50 tys. mil (80 tys. km) akumulatory w Tesli średnio tracą około 5% pojemności (naukowiec siedzący w tym temacie radzi na co dzień ładować je do 70%). Trend wskazuje na to, że te akumulatory stracą ok. 10% sprawności po 186 tys. mil (300 tys. km), ale to tylko przypuszczenia – to będzie trzeba potwierdzić twardymi danymi, bo z chemią nie jest tak ładnie, jakbyśmy chcieli, co zresztą udowodniły baterie w iPhone’ach.

Tymczasem znacznie prostsze akumulatory Nissana, które nie zawierają tak rozbudowanego zarządzania termalnego, tracą około 20% pojemności po 5 latach (w przypadku modelu 24 kWh) oraz około 15% po 2 latach (w przypadku modelu 30 kWh).

Technologia budowania akumulatorów, które nie będą się szybko starzały, będzie bardzo istotna w przyszłości, nie tylko ze względu na utratę wartości czy zmniejszoną użyteczność aut w niej wyposażonych, ale również ze względu na ekologię i utylizację tych baterii. Niestety, w przeważającej większości to konsument będzie też musiał robić dodatkowy research, aby wybrać nie tylko producenta i modelu samochodu, który mu odpowiada, ale również zdecydować się na taki akumulator, który będzie spełniał jego oczekiwania, szczególnie jeśli będzie chciał zatrzymać aut przez dłuższy czas.

Będziemy przed sobą też mieli inne przeszkody, jak chociażby w przypadku wypadków, gdy baterie ulegną uszkodzeniu. Ta, w którą wyposażony był Rimac Concept One, którego Richard Hammond rozwalił na zboczu góry w Szwajcarii, paliła się przez kilka dni, z powodu reakcji łańcuchowej, gdzie kolejne ogniwa powoli zapalały się od poprzednich. To tylko jeden przykład, ale nie wątpię, że z czasem będzie ich więcej.

Najbardziej jednak interesuje mnie to, jak szybko inni producenci dogonią Teslę w kwestiach technologii. Obecnie Model S, 3 i X przypominają iPhone’a na początku jego kariery, kiedy był 5 lat przed konkurencją – to dystans, który dzisiaj się w zasadzie wyrównał (mniej więcej, zależnie od tego na co konkretnie patrzymy) – ale za kilka lat rynek może wyglądać zgoła inaczej. Niezależnie od tego czy lubimy elektryczne samochody, czy nie, to czeka nas ciekawa dekada, kiedy elektryczne pojazdy i nowe technologie będą zadomawiały się na świecie.


PS. Nie mogę zrozumieć dlaczego ten samochód nie nazywa się iX5, a biorąc pod uwagę, że istnieje BMW i3, to sądziłem że iX3 to będzie jakaś delikatnie uterenowiona czy też bardziej SUV-owata wersja tego samochodu, zbudowana na tej samej platformie.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 2

Czytając na jego temat natknął się na informację, że gabarytowo jest to X5… Błąd? Pomijając tą kwestią, nadal mam problem z i3 vs. iX3.