Tesla Model 3 – model Performance Dual Motor All-Wheel Drive ma przyspieszać w 3,5 sekundy do 96 km/h
Elon Musk wczoraj opublikował pierwszych kilka istotnych informacji na temat przyszłych wariantów Tesla Model 3, czyli wersji wyposażonych w dwa silniki elektryczne, co nie tylko poprawia jego osiągi, ale również zapewnia napęd na obie osie.
Tesla Model 3 Dual Motor All-Wheel Drive
Tesla zastosuje tutaj dwa różne rodzaje silników elektrycznych. Tylna oś będzie dalej napędzana przez silnik prądu stałego o działaniu ciągłym1, a na przedniej zamontowany zostanie silnik trójfazowy prądu przemiennego2. Model 3 w wersji AWD będzie oferował ten sam zasięg, co model z napędem na tył i większą baterią3, czyli około 310 mil oraz będzie przyspieszał do 96 km/h w 4,5 sekundy i pozwoli osiągnąć maksymalną prędkość 140 mph / 224 km/h. Koszt tej opcji względem modelu z napędem na jedną oś będzie wynosił 5000 USD.
Tesla Model 3 Performance Dual Motor All-Wheel Drive
Do Modelu 3 Performace dobierane będą najlepsze egzemplarze tych samych silników stosowanych w modelu AWD, aby Tesla miała pewność, że będą spełniały ich zapotrzebowanie na moc. Przyspieszenie do 96 km/h na wynieść 3,5 sekundy i zapewnić prędkość maksymalną wynoszącą 155 mph / 248 km/h. Zasięg 310 mil pozostanie bez zmian. Dodatkowo, ten model ma otrzymać spojler z włókien węglowych, 20″ felgi i opcję wnętrza z białą skórą.
Ciekawostką jest fakt, że w przypadku uszkodzenia jednego z dwóch silników elektrycznych, w obu powyższych modelach, samochód będzie potrafił jechać dalej (czyt. do serwisu o własnych siłach).
Tesla Model 3 Standard Range | Tesla Model 3 Long Range | Tesla Model 3 Dual Motor AWD | Tesla Model 3 Performance Dual Motor AWD | |
Zasięg | 220 mil / 352 km (szacowane EPA) | 310 mil / 496 km (szacowane EPA) | 310 mil / 496 km (szacowane EPA) | 310 mil / 496 km (szacowane EPA) |
Przyspieszenie 0-96 km/h | 5,6 s | 5,1 s | 4,5 s | 3,5 s |
Vmax | 130 mph / 208 km/h | 140 mph / 224 km/h | 140 mph / 224 km/h | 155 mph / 248 km/h |
Szybkie jak BMW M3
Elon również powiedział, że Model 3 Performance Dual Motor All-Wheel Drive będzie miał cenę zbliżoną do BMW M3 – ta ma wynieść 78 tys. USD – ale będzie o 15% szybciej przyspieszał i będzie się miał lepszy „handling”. Na koniec dodał, że „pobije wszystko w swojej klasie na torze”. Jeśli to ostatnie ma się odnosić do BMW M3 konkretnie, wraz z samochodami w tej samej klasie co M3, czyli takie auta jak Mercedes C63 AMG i Audi RS4, to obawiam się, że właściciele się zawiodą – nie widzę takie możliwości, szczególnie na torze, gdzie amerykańskie hamulce najzwyczajniej na świecie odmawiają posłuszeństwa dosyć szybko (konkurencja ma w opcji hamulce ceramiczne, odporne na wysokie temperatury), a bateria lubi się przegrzewać. Dla przykładu, Model S nie jest w stanie przejechać jednego okrążenia Nürburgringu bez wejścia w tryb awaryjny, spowodowanym zbyt wysoką temperaturą akumulatorów. Jeśli jednak Elon miał na myśli inne samochody elektryczne w klasie Modelu 3, to obawiam się, że Model 3 nie ma z czym konkurować w tym segmencie, więc jego twierdzenie będzie jak najbardziej prawdziwe.
Największym minusem Modelu 3 dla mnie jest to, że samochód ten wygląda jakby stał na szczudłach – jest zdecydowanie zbyt wysoko zawieszony, co ładnie ukrywają oficjalne zdjęcia prasowe.
Na szczęście istnieją już alternatywy w kwestii zawieszeń. Dla przykładu, Unplugged Performance oferuje obniżenie samochodu poprzez wymianę samych sprężyn (co niestety nie jest optymalne, ale na pewno tanie). Mają dwie wersje – powyżej widać obniżenie „moderate”, czyli o 3,81 cm (1,5″)…
Jest też opcja „low”, czyli obniżenie o 5.31 cm (2,1″), która nadaje autu zdecydowanie bardziej agresywny charakter.
Optymalnie chciałbym zobaczyć tutaj zawierzenie pneumatyczne, takie jak w Modelu S, z opcją płynnej regulacji wysokości, co przyda się szczególnie na naszych śpiących policjantach.