Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu CES 2020: Continental i Sennheiser rewolucjonizują technologię audio w samochodach

CES 2020: Continental i Sennheiser rewolucjonizują technologię audio w samochodach

6
Dodane: 4 lata temu

Podczas targów CES 2020 w Las Vegas (7-10 stycznia 2020 r.) firma Continental i specjalista w dziedzinie audio – firma Sennheiser – zaprezentowały bezgłośnikowy samochodowy system audio, zapewniający realistyczny dźwięk przestrzenny.

Unikatowy system nagłośnienia powstał po zintegrowaniu opatentowanej technologii Sennheiser AMBEO 3D z systemem Ac2ated Sound firmy Continental. Innowacyjna koncepcja Continental całkowicie porzuca konwencjonalną technologię głośników, w zamian aktywując wybrane powierzchnie we wnętrzu pojazdu, uzyskując w ten sposób dźwięk. W połączeniu z technologią Sennheiser AMBEO Mobility, koncepcja ta zapewnia zapierającą dech w piersiach reprodukcję dźwięku przestrzennego, która otacza pasażerów niesamowicie szczegółowym i żywym krajobrazem dźwiękowym i pozwala cieszyć się doskonałą rozrywką podczas jazdy.

W porównaniu do konwencjonalnych systemów audio, Ac2ated Sound umożliwia zmniejszenie masy i zajmowanej przestrzeni nawet o 90 procent. W ten sposób system nie tylko zapewnia najwyższą jakość dźwięku, ale także doskonale nadaje się do pojazdów elektrycznych, w których oszczędność miejsca i masy to największy priorytet.

„W przypadku Ac2ated Sound połączyliśmy najwyższy poziom wiedzy specjalistycznej w zakresie akustyki, systemu informacyjno-rozrywkowego i projektowania pojazdów. Firma Sennheiser jako ekspert od dźwięku pomogła nam ulepszyć nasz pionierski system audio”

– przyznał Helmut Matschi, członek zarządu i dyrektor działu biznesowego Networking and Information w Continental.

„Wspólnie opracowaliśmy system audio, który generuje doskonały dźwięk dosłownie znikąd. Dodatkowo Ac2ated Sound mniej waży i zajmuje mniej przestrzeni. W Continental żartujemy, że taka optymalizacja to prawdziwa muzyka dla naszych uszu”.

„Z prawdziwą radością wykorzystujemy naszą wiedzę w zakresie audio i oprogramowanie AMBEO Mobility w tworzeniu pionierskiego systemu Ac2ated Sound marki Continental. Kalibrujemy i dostrajamy jakość dźwięku, aby otworzyć nowe perspektywy i możliwości brzmienia”

– wyjaśnia dr Andreas Sennheiser, dyrektor współzarządzający Sennheiser.

Daniel Sennheiser, drugi dyrektor współzarządzający dodaje:

„Nasze rozwiązania dźwięku przestrzennego AMBEO zapewniają najwyższą jakość rejestrowania, przetwarzania i odtwarzania dźwięku. Co najważniejsze, od teraz możemy cieszyć się niezwykle efektownym przestrzennym dźwiękiem bez potrzeby instalacji specjalnych źródeł dźwięku 3D – algorytm przestrzenny AMBEO Mobility może zamienić każdy materiał stereo we wrażenia przestrzenne. Dzięki inteligentnej analizie treści, opatentowany algorytm remiksuje dźwięk, zapewniając doznania emocjonalne, przenosząc słuchacza w świat muzyki”.

Przekształcanie pojazdu w instrument

Zainspirowane technologią klasycznych instrumentów smyczkowych, które wykorzystują drewniany korpus jako komorę rezonansową, specjalnie zaprojektowane siłowniki stymulują konkretne powierzchnie we wnętrzu pojazdu. W efekcie uzyskuje się niezwykle naturalne wrażenia dźwiękowe, a pasażerowie czują się tak, jakby siedzieli w wypełnionej dźwiękiem sali koncertowej. Dodatkowo w porównaniu z konwencjonalnymi zestawami głośnikowymi, nowe rozwiązanie oferuje znacznie mniejszą wagę i zajmuje zdecydowanie mniej przestrzeni. Konwencjonalne systemy audio zbudowane z mnóstwa elementów ważą do 40 kilogramów. Dzięki wykorzystaniu już istniejących powierzchni, Ac2ated Sound jest znacznie bardziej efektywny pod kątem oszczędzania miejsca. Pozwalają na redukcję rzędu 75-90 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi systemami dostępnymi na rynku.

Jednocześnie niewidoczna technologia audio daje projektantom i producentom pojazdów swobodę i możliwości lepszego wykorzystania wnętrza samochodu, ponieważ nie muszą już rezerwować cennej przestrzeni na spore głośniki. W przypadku Ac2ated Sound wiele komponentów można pominąć, ponieważ same powierzchnie wewnątrz pojazdu wibrują podobnie jak membrany głośników. Siłowniki powodują drgania elementów, takich jak wykończenie słupka A, poszycie drzwi, podsufitka i tylna półka, które emitują dźwięk o różnych zakresach częstotliwości. Continental i Sennheiser zaprezentują swój futurystyczny system audio na prywatnym pokazie podczas targów CES 2020, na którym zwiedzający będą mogli poznać, jak system odpowiada na wyzwania związane z kolejną generacją pojazdów, zmniejszając masę i oszczędzając miejsce bez strat na jakości dźwięku.

Continental zaprezentuje swoje najnowsze innowacje i technologie – w tym Ac2ated Sound – na prywatnym pokazie w hotelu Renaissance.

Krzysztof Kołacz

🎙️ O technologii i nas samych w podcaście oraz newsletterze „Bo czemu nie?”. ☕️ O kawie w podcaście „Kawa. Bo czemu nie?”. 🏃🏻‍♂️ Po godzinach biegam z wdzięczności za życie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 6

Poniekąd. Z tego co widzę, jest to olejna iteracja paneli NXT z lat dziewięćdziesiątych. Nie ma klasycznego głośnika, tylko wzbudnik wywołujący drgania powierzchni w określony sposób. Mogą pewnie i być zamontowane w podsufitce i wykorzystywać jej powierzchnię. Widziałem np. wzbudniki w oknach. Dotąd się nie przyjęły (próbowało Sony, B&W, LG itp) z powodu gorszej jakości dźwięku i niższego ciśnienia akustycznego. Co jednak nie zadziałało w kolumnach czy TV, może zadziała w małych wnętrzach samochodów?

Mimo wszystko musi być jakaś przestrzeń żeby to faktycznie “grało” a nie jakieś sieczko-brzęki.

Myślę, że bardziej tu chodzi o stworzenie otoczenia, niż faktyczny brak głośnikòw.

Bo co zagra w zagłówku siedzenia, w podsufitce?

Prędzej widzę tam głośniki wstęgowe w połàczeniu z bass-budkà z bagażnika lub drzwi…

Poniekąd. Z tego co widzę, jest to olejna iteracja paneli NXT z lat dziewięćdziesiątych. Nie ma klasycznego głośnika, tylko wzbudnik wywołujący drgania powierzchni w określony sposób. Mogą pewnie i być zamontowane w podsufitce i wykorzystywać jej powierzchnię. Widziałem np. wzbudniki w oknach. Dotąd się nie przyjęły (próbowało Sony, B&W, LG itp) z powodu gorszej jakości dźwięku i niższego ciśnienia akustycznego. Co jednak nie zadziałało w kolumnach czy TV, może zadziała w małych wnętrzach samochodów?

Mimo wszystko musi być jakaś przestrzeń żeby to faktycznie „grało” a nie jakieś sieczko-brzęki.

Myślę, że bardziej tu chodzi o stworzenie otoczenia, niż faktyczny brak głośnikòw.

Bo co zagra w zagłówku siedzenia, w podsufitce?

Prędzej widzę tam głośniki wstęgowe w połàczeniu z bass-budkà z bagażnika lub drzwi…