Bezpłatna wymiana baterii – nowy program serwisowy w Apple
Apple udostępniło wczoraj system macOS Big Sur 11.2.1, aby rozwiązać problem, który może uniemożliwić ładowanie baterii w niektórych modelach MacBooków Pro z 2016 i 2017 roku. Tymczasem pojawił się także nowy dokument pomocy technicznej zawierający więcej szczegółów na temat samego problemu.
Apple twierdzi, że „bardzo mała liczba klientów” z modelami 13-calowego i 15-calowego MacBooka Pro z 2016 i 2017 roku doświadczyła problemu z ładowaniem baterii powyżej 1%. Jeśli system zwróci teraz komunikat „Zalecany serwis”, to możesz być pewny, że dotyczy to także Ciebie. Oficjalnie problem może mieć wpływ na następujące modele komputerów:
- MacBook Pro (13-calowy, 2016 r., Dwa porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (13-calowy, 2017 r., Dwa porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (13-calowy, 2016 r., Cztery porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (13-calowy, 2017 r., Cztery porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (15-calowy, 2016 r.)
- MacBook Pro (15-calowy, 2017 r.)
Jeśli Twój MacBook Pro wykazuje takie zachowanie, Apple zaleca skontaktowanie się z firmą w celu bezpłatnej wymiany baterii. Apple twierdzi, że sprawdzi MacBooka przed serwisem, aby sprawdzić, czy kwalifikuje się on do bezpłatnej wymiany.
Może się jednak okazać, że firma uzna inaczej, bowiem bardzo często w takich przypadkach Apple odmawia uczestnictwa w programie bezpłatnej wymiany z powodu innych defektów wykrytych w komputerze objętym gwarancją. Często są to sytuacje kuriozalne. Znajomemu odmówiono np wymiany baterii, ponieważ serwis uznał, że zużycie klawiatury jest ponadprzeciętne i wykrył kontakt z cieczą. Sprzęt takowego nigdy nie doświadczył, a osoba ta jest programistą. Zatem używa intensywnie sprzętu. W takich sytuacjach zalecam bycie stanowczym i kulturalnym, ale jeśli to nie pomoże, zawsze możecie skorzystać z pomocy pogwarancyjnych serwisów Apple.
Bardzo często sprzęt Apple, którego używacie można naprawić, jeśli w okresie pogwarancyjnym spotka go jakaś usterka lub nieszczęście. Prawdą jest oczywiście, że najnowsze maszyny (co potwierdzają testy iFixit) są praktycznie nienaprawialne, ale to nie oznacza, że serwisy pogwarancyjne takich prób nie podejmują.
Jeśli wpiszecie w Google Serwis iPhone Warszawa, zapewne zostaniecie skierowani do miejsca, w którym pracują eksperci w swojej dziedzinie:
U chłopaków i dziewczyn możecie w 2021 roku dokonać jeszcze z powodzeniem napraw następujących MacBooków:
MacBook Pro 13/15″ Unibody
|
A1278, A1286
|
2008-2012
|
Bezproblemowa rozbudowa lub wymiana dysku oraz pamięci RAM, naprawa układu graficznego, taśm oraz pozostałych układów na płycie głównej.
|
MacBook Pro 13″ Retina
|
A1502, A1425
|
2012-2015
|
Od tego modelu został zintegrowany RAM oraz dysk, jednak dalej można go bez problemu wymienić przy awarii. Układ graficzny dalej naprawialny.
|
MacBook Pro 15″ Retina
|
A1398
|
2012-2015
|
Jak wyżej.
|
MacBook Air 11″
|
A1370, A1369
|
2010-2013
|
Od tego modelu został zintegrowany RAM oraz dysk, jednak dalej można go bez problemu wymienić przy awarii. Układ graficzny, bateryjny i zasilania dalej naprawialne. Praktyka pokazuje, że większość usterek w tych modelach można naprawić.
|
MacBook Air 13″
|
A1465, A1466
|
2010-2017
|
Jak wyżej.
|
MacBook Pro (13″, 2020, Dwa/ Cztery porty Thunderbolt 3)
|
A2289, A2251
|
2020
|
Awaria dysku skutkuje wymianą płyty głównej. Pozostałe komponenty nienaprawialne z wyjątkiem wymiany baterii.
|
Pozostałe modele |
W większości naprawa wiąże się z dużymi kosztami lub jest niemożliwa po gwarancji.
|
Nadal możecie też próbować napraw w pozostałych modelach Maków (zwłaszcza większości iMaków, gdzie rozbudowa pamięci RAM czy wymiana matrycy lub dysku są nadal możliwe) i zanim wydacie kilkadziesiąt tysięcy złotych na nowy sprzęt, warto upewnić się, że koszty naprawy obecnego faktycznie są nieopłacalne.
Co możesz jeszcze wymienić i naprawić w iPhone’ach w 2021 roku?
Pamiętajcie również, że to Wy decydujecie kiedy dany sprzęt jest już dla Was niewystarczający. Powodów może być wiele, więc polecam odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy na obecnym sprzęcie (zakładając, że działa w 100% lub będzie tak działał po ew. naprawie) nadal mogę szybko i efektywnie wykonywać swoją pracę?