Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #1 – nie tylko elektromobilność

Motopodsumowanie tygodnia #1 – nie tylko elektromobilność

0
Dodane: 2 lata temu

Na kształt Apple TV+ postanowiliśmy robić dla Was również cotygodniowe podsumowanie najważniejszych wydarzeń z branży nowoczesnej mobilności, motoryzacji, elektromobilności i technologii związanych z przemieszczaniem się z miejsca na miejsce. Zapraszam na pierwszy odcinek nowego cyklu. Krótko, zwięźle i na temat. Najciekawsze naszym zdaniem newsy tygodnia.

Renault Scenic Vision – francuska wizja zeroemisyjnej motoryzacji

elektromobilność wg Renault

Koncepcyjny Renault Scenic Vision (fot. Renault)

Zaczynamy od mocnego pokazu w wykonaniu francuskiej marki. W ubiegłym tygodniu Renault zaprezentowało innowacyjny concept car. Jak nietrudno zgadnąć, jest to pojazd w pełni elektryczny. Renault Scenic Vision, to nie tylko demonstracja auta przyszłości, ale też demonstracja tego, że możliwe jest wytworzenie nowoczesnego pojazdu w sposób zrównoważony dla środowiska naturalnego.

elektromobilność wg Francuzów

Renault Scenic Vision to zeroemisyjne auto wyposażone w hybrydowy napęd elektryczny: z baterią i wodorem – jednocześnie (fot. Renault)

Renault Scenic Vision to hybryda, ale nie taka jakie znamy z naszych ulic. Koncepcyjny pojazd napędzany jest hybrydowym napędem elektryczno-wodorowym. Z jednej strony chodzi o skrócenie czasu postoju związanego z ładowaniem auta. Energii dostarczą ogniwa paliwowe zasilane wodorem, który można zatankować szybciej niż trwa naładowanie elektrycznego auta, ale akumulatora trakcyjnego również nie zabraknie, by zachować stabilny przepływ energii do układu napędowego i móc gromadzić energię z rekuperacji. Akumulator będzie mniejszy, co również oznacza mniejszy ślad węglowy z produkcji takiego elementu.

Renault Scenic Vision to auto o zerowej emisji nie tylko podczas jazdy, ale i w procesie produkcji, a całkowity ślad węglowy tego auta ma być 75 proc. mniejszy niż w przypadku dzisiejszych aut elektrycznych.

Genesis GV30 i Samsung mają cyfrowe kluczyki

elektromobilność i kluczyk UWB w smartfonie Samsunga

Aktualizacja oprogramowania Samsung Galaxy pozwala przechowywać w smartfonie wirtualne klucze UWB do pojazdu (fot. Samsung)

Co ma wspólnego Genesis i Samsung? Obie firmy pochodzą z Korei Południowej, co na pewno ułatwia kontakty między nimi. Ich owocem jest ogłoszona przez Samsunga aktualizacja oprogramowania smartfonów z serii Samsung Galaxy, które mogą przechowywać wirtualne klucze dostępu do auta – w pełni elektrycznego modelu Genesis GV30. Sam smartfon w roli wirtualnego kluczyka do samochodu nie jest jakąś specjalną nowością, ale wyróżnikiem rozwiązania Samsunga i Genesis jest to, że wirtualny klucz do auta jest zgodny z ultraszerokopasmową technologią UWB (Ultra Wide Band), która jest odporna na próby przechwycenia sygnału, potocznie zwane “kradzieżą na walizkę”.  Co prawda od dawna do przechwycenia sygnału wystarczą urządzenia rozmiaru GameBoya, a nie walizki.

elektromobilność Genesis GV60

Sposoby na otwarcie z kluczykiem w smartfonie są dwa: podchodzisz i auto otwiera się samo lub podchodzisz i dotykasz klamki (fot. Samsung)

Technika Ultra Wide Band znacząco utrudnia przechwycenie sygnału, bo chip wewnątrz kluczyka (czy też procesor smartfona) analizuje nie tylko sam przesyłany kod, ale również czas jego przesłania. To z kolei pozwala kluczykom UWB (również tym wirtualnym) bardzo precyzyjnie mierzyć odległość od auta. Wykorzystuje się po prostu fakt, że prędkość światła jest stała w całym wszechświecie. W trakcie 1 nanosekundy światło pokonuje drogę ok. 30 cm. Jeżeli przesył będzie opóźniony (próba przechwycenia) odległość przestanie się zgadzać i otwarcie auta przez potencjalnego złodzieja będzie niemożliwe.

Apple Music trafia do modeli Audi

Apple Music w Audi

Fajnie, że Apple Music będzie natywnie zintegrowany z pokładowym systemem MMI w Audi, szkoda tylko, że producent ustawił limit danych (fot. Audi)

Dobra wiadomość dla posiadaczy Audi i subskrybentów Apple Music. Streamingowy serwis muzyczny Apple będzie dostępny bezpośrednio w pokładowym systemie infotainment (MMI) w wielu modelach Audi. Nie będzie konieczności przesyłania danych Apple Music ze smartfonu via USB czy Bluetooth, ani wykorzystywania telefonicznego pakietu danych. Zintegrowana z MMI usługa Apple Music będzie korzystać z pokładowego modułu komunikacji bezprzewodowej.

Jedyną czynnością jaką musi wykonać użytkownik, właściciel zgodnego z Apple Music modelu Audi jest podpięcie aktywnej subskrypcji usługi Apple do systemu pokładowego pojazdu. Co więcej, integracja uwzględni również aktualizacje OTA zarówno systemu MMI (co oczywiste) jak i zintegrowanego z pokładowym systemem serwisu Apple Music. Jest tylko jeden szkopuł, zgodnie z informacją Audi transfer danych dla właścicieli Audi w Europie ma być rozliczany za pośrednictwem Cubic Telecom, a bezpłatne będą tylko 3 GB danych. Cóż, marka premium kosztuje – w każdym aspekcie.

Nowa runda testów bezpieczeństwa Euro NCAP – te auta są bezpieczne

elektromobilność może być bezpieczna - KIA EV6 ma 5 gwiazdek Euro NCAP

KIA EV6 – w pełni elektryczne auto, które okazało się bardzo bezpieczne – ocena 5 gwiazdek Euro NCAP (fot. Euro NCAP)

Wprost z belgijskiego Leuven, centrali Euro NCAP otrzymaliśmy informację o nowej puli publikacji wyników testów zderzeniowych najnowszych modeli aut. Trzecia runda wyników testów na rok 2022 opublikowana 25 maja obejmuje rezultaty uzyskane przez następujące modele: KIA EV6, najnowszy Mercedes klasy C, w pełni elektryczny Volvo C40 Recharge, najnowszy Volkswagen Multivan oraz nowa generacja Opla Astry i najnowszy Peugeot 308. Z wyjątkiem dwóch ostatnich modeli koncernu Stellantis, które otrzymały czterogwiazdkową ocenę, pozostałe modele (KIA, Mercedes, Volvo, Volkswagen) uzyskały maksymalną, pięciogwiazdkową notę. Pełne wyniki poszczególnych modeli możecie uzyskać na witrynie Euro NCAP.

Ford testuje geofencing

Geofencing

Ford testuje system automatycznego dostosowania prędkości wykorzystujący technikę geofencingu (fot. Ford)

Ciekawą informacją podzieliła się marka Ford, która w Kolonii testuje system geofencingu na najnowszym modelu w pełni elektrycznego Forda E-Transita. O co  chodzi? W wielu miastach obowiązują ograniczenia prędkości w pobliżu szkół, szpitali i centrów handlowych. Przestrzeganie znaków jest jednak uzależnione od ich widoczności, a te czasem bywają zasłonięte przez gałęzie lub otoczone skupiskiem innych znaków. Ford testuje obecnie system dla pojazdów skomunikowanych, wykorzystujący geofencing – wirtualne granice wyznaczane w realnym obszarze geograficznym – który pewnego dnia mógłby wyeliminować konieczność stosowania znaków ograniczenia prędkości. Poza potencjalnym zwiększeniem bezpieczeństwa ruchu dla innych użytkowników dróg i pieszych, system Geofencing Speed Limit Control Forda może pomóc kierowcom uniknąć przypadkowych mandatów za przekroczenie prędkości.

Systemy wspomagające kierowcę, takie jak Inteligentny ogranicznik prędkości (ISA – od lipca 2022 będzie obowiązkowy w każdym nowym aucie w Europie) i Adaptacyjny tempomat (ACC) z funkcją Stop & Go już teraz pomagają kierowcom stosować się do ograniczeń prędkości. System Geofencing Speed Limit Control zdaniem Forda jest rozwiązaniem potencjalnie bardziej elastycznym i skuteczniejszym, niż systemy pokładowe i w przyszłości mógłby być stosowany zarówno w pojazdach użytkowych i osobowych Forda.

Škoda Afriq – auto zaprojektowane przez studentów

Škoda Afriq

Koncepcyjny, studencki model Afriq (fot. Skoda)

Czeska marka co jakiś czas udostępnia swoje zasoby edukacyjne, materiałowe, projektowe i produkcyjne studentom, którzy mają za zadanie zaprojektować auto koncepcyjne. W ósmej edycji tego wyzwania gotowy projekt o nazwie Škoda Afriq, będący de facto mocno zmodyfikowaną, rajdową wersją Škody Kamiq, najmniejszego SUV-a w gamie czeskiej marki.

Skoda Afriq

Zaprojektowane przez studentów auto wykorzystuje dostępne komponenty i technologie w gamie czeskiej marki (fot. Skoda)

Studenci ze Szkoły Zawodowej Škoda Auto mocno inspirowali się też rajdową Fabią Rally2 Evo. Ostatecznie we współpracy uczniów z działem Škoda Design oraz Škoda Motorsport powstał pojazd dwudrzwiowy ze sportowymi, kubełkowymi fotelami, sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa i z klatką bezpieczeństwa. Auto napędza znany z modelu Octavia 190-konny silnik 2.0 TSI przenoszący do 320 Nm na wszystkie cztery koła. Moc silnika przenosi na koła 7-biegowa skrzynia DSG. Mniejsza o auto (całkiem fajne swoją drogą), ale sam fakt, że firma udostępnia swoje zasoby młodym, ambitnym ludziom to fakt godny wzmianki.

Ruszył drugi sezon Unitel Mazda MX-5 Cup Poland

Mazda MX-5 Cup

Ruszył nowy sezon wyścigów Mazda MX-5 Cup (fot. Mazda)

Na koniec pozostajemy w klimatach sportowych. Wystartował drugi sezon polskiej edycji pucharu Mazdy MX-5 pod nazwą Unitel Mazda MX-5 Cup Poland. W ubiegłym roku podczas czterech podwójnych rund na torze w Poznaniu nowy puchar szybko znalazł swoje miejsce w krajobrazie naszych wyścigów. Przygotowane w Polsce Mazdy startowały także w wyścigach długodystansowych nie tylko w Polsce, ale i za granicą – zadebiutowały na torach w Czechach i Słowacji.

Mazdy MX-5 startujące w tych zawodach to samochody dostosowane do ścigania przez polskich specjalistów z warszawskiej firmy TG Auto. O różnicach w stosunku do seryjnej Mazdy MX-5 wypowiedział się Paweł Skucha, dyrektor TG Auto:

Wyścigowa Mazda MX-5 napędzana jest seryjnym, 2-litrowym, wolnossącym silnikiem Skyactiv o mocy niemal 200 KM. Układ przeniesienia napędu pozostał bez zmian, z pomocą partnerów pucharu wprowadzono jednak istotne modyfikacje w zawieszeniu i układzie jezdnym. Masa samochodu wynosi około 970 kg. Po pierwszych wyścigach jesteśmy bardzo zadowoleni z opon Hankook, które zapewniają tempo lepsze o 3 – 4 sekundy na okrążeniu, niż w poprzednim sezonie, a także jeszcze więcej emocji i sportowych doznań.

Najbliższa podwójna runda pucharu Unitel Mazda MX-5 Cup Poland odbędzie się w ostatni weekend czerwca na torze w Poznaniu.

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .