Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #21 – jazdy nowym Nissanem Ariya, nowe Audi Q3 RS, BMW M2, koncepty Mobilize Duo i Alpine AlpenGlow

Motopodsumowanie tygodnia #21 – jazdy nowym Nissanem Ariya, nowe Audi Q3 RS, BMW M2, koncepty Mobilize Duo i Alpine AlpenGlow

0
Dodane: 1 rok temu

W minionym tygodniu w technologiczno-motoryzacyjnej branży nudy nie było, nowe Audi, nowe BMW, aktualizacje od BMW, pierwsze jazdy nowym Nissanem Ariya, szalony koncept Alpine, nowe samochody elektryczne, działo się, a to dopiero przedsmak przed przyszłym tygodniem, kiedy startuje Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Paryżu.

Jeździliśmy najnowszym Nissanem Ariya

Dosłownie wczoraj przed północą wróciłem z Kołobrzegu, miejsca, gdzie Nissan zorganizował jazdy testowe najnowszym, w pełni elektrycznym crossoverem japońskiej marki. Pełną recenzję i nasze wrażenia z jazd testowych przeczytacie w iMagazine 11/2022, ale już teraz mogę zdradzić, że to jeden z najciekawszych samochodów elektrycznych jakie dziś są dostępne na rynku.

Miałem okazję wypróbować dwa różne warianty tego modelu: odmianę wyposażeniową Advance z 214-konnym, elektrycznym napędem na przednią oś i akumulatorem o pojemności netto 63 kWh oraz bogatszą wersję Evolve z 238-konnym napędem również na przednią oś i akumulatorem o pojemności 87 kWh netto. Tak jak napisałem, więcej szczegółów z jazd w najbliższym wydaniu iMagazine 11/2022.

Audi RS Q3 edition 10 years – nowa, limitowana edycja

Audi wprowadziło do swojej oferty specjalną edycję najnowszego Audi RS Q3 edition 10 years. Jak można się domyślić, jest to specjalnie wyposażona wersja przygotowana z okazji 10-lecia debiutu modelu Audi RS Q3, czyli najbardziej usportowionej odmiany kompaktowego SUV-a klasy premium. Dokładniej rzecz biorąc jest to ekskluzywny, limitowany pakiet ulepszeń. Na cały świat powstanie tylko 555 egzemplarzy Audi RS Q3 oraz Audi RS Q3 Sportback edition 10 years. Limitowaną wersję napędza legendarna 2,5-litrowa pięciocylindrówka z charakterystycznym klangiem, generująca moc 400 KM i 480 Nm momentu obrotowego. Moc przenoszona jest na wszystkie cztery koła (quattro) za pośrednictwem sportowego automatu S tronic o siedmiu przełożeniach. Setka w 4,5 sekundy, prędkość maksymalna standardowo ograniczona do 250 km/h, ale za dopłatą RS Q3 pojedzie i 285 km/h.

Specjalnie dla tej edycji Audi opracowało nowy kolor lakieru Chronos Gray (widzicie go na zdjęciach). Ekskluzywne dla tej edycji są również czarne, 21-calowe felgi ze stopów metali lekkich o designie podwójnych ramion, z oponami w rozmiarze 225/35. 19-calowy wyczynowy układ hamulcowy z ceramicznymi tarczami hamulcowymi wzmocnionymi włóknem węglowym z przodu, jest dostępny jako opcja. Pasażerowie zajmują miejsca w nowych kubełkowych fotelach RS, dostępnych ekskluzywnie wyłącznie w tym modelu. Fotele te są tapicerowane kombinacją skóry i materiału Dinamica (mikrofibra w znacznej części wykonana z materiałów z recyklingu). Pakiet startuje od 5 990 euro (cenę należy doliczyć do ceny auta) i będzie dostępny do zamówienia w Niemczech jeszcze w tym miesiącu.

Nowe BMW M2 – zero kompromisów

BMW M2 to nowe dzieło BMW M GmbH. Auto, które niczego nie udaje, mocniejsze o aż 90 KM od poprzednika nowe M2 to coś dla pasjonatów sportowej, wręcz wyczynowej jazdy. Pod maską nie ma żadnej hybrydy, jest rasowy, 6-cylindrowy silnik. Bawarska rzędówka kręci się do 7200 obrotów na minutę, maksymalną moc wynoszącą, bagatela 460 KM generuje przy 6250 obr./min. Technologia M TwinPower Turbo, liniowy przyrost mocy, błyskawiczna reakcja napędu na polecenia kierowcy. 4,1 s do 100 km/h, 200 km/h po 13,5 sekundach. Maks. to 250 km/h w standardzie, ale za dopłatą nowe M2 pojedzie i 285 km/h. Powyższe dane dotyczą odmiany z automatem M Steptronic, ale jest do wyboru również wersja z manualem, dla tych co lubią machać drążkiem. Nowe M2 z manualem 200 km/h osiąga sekundę wolniej. Model ten oficjalnie pojawi się na rynku w kwietniu 2023 roku.

Mobilize Duo i Bento – ultramiejska mobilność

Duo to nowy punkt widzenia na mobilność w mieście w czasach, gdy zaostrzają się ograniczenia ruchu w centrach miast. Ponieważ jest całkowicie elektryczny, będzie mógł wjeżdżać do stref niskiej emisji, które pojawiają się lub rosną w większości dużych miast. Duo napędzany jest silnikiem elektrycznym z tyłu, który porusza tylne koła. Występuje w dwóch wersjach: 45 km/h (bez prawa jazdy od 14 roku życia, w zależności od kraju) i 80 km/h (co wymaga prawa jazdy klasy B). Zasięg Duo wynosi 140 km. Pojazd jest dwuosobowy, ale fotele nie są umieszczone obok siebie lecz w układzie quasi-tandemowym. Zdaniem projektantów deska rozdzielcza przypomina boomboxy z lat 90. XX wieku, nie zabrakło gniazda USB-C do ładowania smartfona i uchwytu na telefon.

Pojazd występuje również w wersji towarowej wówczas nazywa się Mobilize Bento i zamiast drugiego fotela z tyłu ma przestrzeń ładunkową. Coś dla kuriera na ostatnią milę. Z parkowaniem w ciasnych miejskich uliczkach też nie powinno być problemu, autko ma wymiary: długość 2,43 m, szerokość 1,30 m i 1,46 m wysokości. Auto może być ładowane ze zwykłych gniazdek lub z gniazd Type 2 (ładowarki AC). Auto ma być oferowane zarówno osobom indywidualnym, jak i firmom, flotom carsharingowym itp. Klienci indywidualni mogą zacząć od 3-miesięcznego okresu wynajmu.

Nissan całkowicie wycofuje się z rynku rosyjskiego

Japońska marka nie widzi swojej przyszłości na rynku rosyjskim. 11 października firma ogłosiła zamiar sprzedaży wszystkich swoich aktywów w Rosji. Aktywa te obejmują zakłady produkcyjne i badawczo-rozwojowe Nissana w St. Petersburgu oraz centrum sprzedaży i marketingu w Moskwie. Informacja ta jest następstwem zawieszenia działalności Nissana w Rosji począwszy od marca br. Zdaniem przedstawicieli wycofanie się z rosyjskiego rynku spowoduje oczywiście pewne straty, ale ma nie wpłynąć na prognozowany wynik finansowy, ani na długofalową strategię marki dążącej do pełnej elektryfikacji swojej floty do 2030 roku.

Nowe Renault Kangoo E-Tech elektryczne zapowiedziane

Renault zapowiedziało w pełni elektryczną wersję kombivana Kangoo. Kangoo E-Tech, bo tak nazywać ma się zeroemisyjny pojazd zaprezentowany zostanie oficjalnie 17 października br. podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu. Jednak już teraz wiadomo, że elektryczne Kangoo E-Tech wyposażono w silnik o mocy 90 kW (120 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm, współpracujący z akumulatorem trakcyjnym o pojemności użytkowej 45 kWh. Deklarowany zasięg to 285 km bez konieczności ładowania auta. W kabinie pięć miejsc (2 fotele w pierwszym rzędzie i trzy niezależne fotele na kanapie w drugim rzędzie. Bagażnik ma pojemność aż 2311 litrów, taki wynik uzyskano m.in. dzięki przesuwnej tylne kanapie. Trzy stopnie rekuperacji, klimatyzacja z pompą ciepła wspomagającą działanie akumulatora i zasięg w niskich temperaturach, multimedia z 10″ ekranem, Android Auto, Apple CarPlay. Standardowo samochód wyposażony jest w pokładową ładowarkę trójfazową o mocy 11 kW. Opcjonalnie moc z trzech faz prądu przemiennego można zwiększyć do 22 kW. W opcji jest też funkcja ładowania prądem stałym o mocy do 80 kW. Zamówienia zostaną otwarte pod koniec października, wówczas też poznamy polskie ceny tego modelu, którego pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku.

BMW ogłasza aktualizacje OTA, a w 2023 w samochodach marki pojawią się gry w systemie pokładowym

BMW ogłosiło bezpłatny pakiet aktualizacji OTA (dostarczanych bezprzewodowo) kierowany do 3,8 mln pojazdów. Aktualizacje obejmują m.in: ulepszenia wytyczania trasy zoptymalizowanej pod kątem ładowania (dotyczy BMW iX i i4 wyprodukowanych do lipca 2022), ulepszony asystent osobisty BMW (dotyczy wszystkich aut marki z systemem pokładowym BMW 8, wyprodukowanych do lipca 2022), możliwość integracji asystenta Amazon Alexa (również w modelach z BMW 8 na pokładzie), integracja ConnectedDrive Store z samochodem (umożliwi posiadaczom BMW iX i BMW 2 Active Tourer prod. do lipca 2022 dokupowanie funkcji za pomocą systemu multimedialnego), usprawnienia profilu BMW ID i aplikacji My BMW (wszystkie modele z BMW 8), funkcja ostrzegania przy wysiadaniu (BMW iX i seria 2 Active Tourer), funkcja ostrzegania przed kolizją czołową z uruchomieniem hamulców (BMW iX i Seria 2 Active Tourer), czy nowy zegar QLOCKTWO (modele z BMW 8).

Oprócz tego BMW ogłosiło współpracę z AirConsole, a jej owocem ma być pojawienie się w przyszłym roku gier w systemie pokładowym. Gry mają działać z chmury, zatem uprzyjemnią np. czas oczekiwania na ładowarce, pod warunkiem, że będziemy w zasięgu łączy internetowych.

Porsche 911 GT3 RS z czasem 6:49,328 na Północnej Pętli

Nowe Porsche 911 GT3 RS pokonało 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w czasie 6:49,328 minut – to o 10,6 s szybciej niż obecne 911 GT3. Za kierownicą siedział ambasador marki Porsche Jörg Bergmeister. Nowe 911 GT3 RS zostało bezkompromisowo zaprojektowane z myślą o maksymalnych osiągach. Dopuszczony do ruchu drogowego samochód sportowy z silnikiem o mocy 386 kW (525 KM) w pełni wykorzystuje rozwiązania techniczne i koncepcje ze świata motorsportu.

Dowody bezpośredniego pokrewieństwa z torowymi braćmi to wysokoobrotowa, wolnossąca jednostka o wyścigowym DNA oraz inteligentna, lekka konstrukcja, a także koncepcje chłodzenia i aerodynamiki. Przy 285 km/h 911 GT3 RS ma łączną siłę docisku o wartości 860 kg – czyli trzykrotnie większą niż 911 GT3. W pomiarze wziął udział egzemplarz 911 GT3 RS z pakietem Weissach, wyposażony w opcjonalnie dostępne opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R w rozmiarze 275/35 R 20 z przodu i 335/30 R21 z tyłu. Krótsze okrążenie Nürburgringu, które wcześniej stanowiło punkt odniesienia, nowe 911 GT3 RS pokonało w czasie 6:44,848 min.

Elektryczny Nissan Townstar dostępny do zamówienia w Polsce

W minionym tygodniu Nissan otworzył zamówienia na nowego, w pełni elektrycznego kombivana, Nissana Townstar (wcześniej model był dostępny z silnikami spalinowymi). Producent deklaruje, że to następca uznanego na rynku modelu e-NV200, a Townstara zaprojektowano ponoć szczególnie z myślą o zaspokojeniu potrzeb małych i średnich przedsiębiorców. Niebawem zaprezentuję Wam na naszych łamach recenzję spalinowego Townstara, a tymczasem kilka słów na temat wersji elektrycznej.

Townstar EV wyposażony jest w silnik o mocy 122 KM, generujący moment obrotowy 245 Nm, oraz akumulator o pojemności 45 kWh, pozwalający uzyskać zasięg nawet do 301 km w cyklu mieszanym według protokołu WLTP. Model oferowany jest w dwóch wersjach rozstawu osi: 2716 oraz 3100 mm. Maksymalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi odpowiednio 1806 i 2230 mm, a jej pojemność 3,3 lub 4,3 m³. Ładowność wersji ze standardowym rozstawem osi wynosi do 612 kg, a przedłużonej – 800 kg. Możliwe jest też holowanie ładunku o masie do 1500 kg. Elektryczny Townstar oferowany jest na polskim rynku w czterech wersjach wyposażenia.

Podstawowa Visia startuje od 139 900 zł netto. Otrzymujemy m.in. reflektory LED (mijania i kierunkowskazy), tylne czujniki parkowania, dwuskrzydłowe tylne drzwi, które otwierają się pod kątem 180°, a także pokładową ładowarkę AC o mocy 11 kW. Wersja Business w cenie od 141 900 zł netto (145 900 zł netto w wersji przedłużonej) wzbogacona jest o automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz z odbiorem cyfrowego sygnału DAB, podgrzewane przednie fotele, fotel kierowcy z regulacją wysokości i regulowanym podparciem lędźwi, drzwi przesuwane z prawej strony, a także pakiet rozwiązań znacznie poprawiających komfort użytkowania samochodu elektrycznego jak pompa ciepła, pokładowa ładowarka AC 22 kW oraz układ chłodzenia baterii trakcyjnej.

Wraz z wyborem odmiany N-Connecta samochód zyskuje zestaw audio z 8-calowym ekranem dotykowym, inteligentny kluczyk i-KEY, a także poprawiające bezpieczeństwo systemy hamowania awaryjnego, ostrzegania o obiektach w martwym polu, rozpoznawania znaków drogowych oraz przednie czujniki parkowania i kamerę cofania. Ponadto, wersja ta wyposażona jest w złącze szybkiego ładowania CCS, umożliwiające szybkie ładowanie prądem stałym z mocą do 80kW. Townstar EV N-Connecta oferowany jest w cenie od 153 900 zł netto. Najwyższa wersja wyposażenia – Tekna, w cenie od 171 900 zł netto – do już bogatego zestawu dodaje pakiet najnowocześniejszych technologii Nissana, jak między innymi system wspomagania kierowcy ProPILOT Assist, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz ostrzegania i interwencji w przypadku wykrycia obiektu w martwym polu, rozpoznawanie znaków drogowych, nawigację NissanConnect z 8” ekranem dotykowym, cyfrowe zegary z 10” wyświetlaczem TFT, system kamer 360°, ładowarkę indukcyjną, a ponadto podgrzewanie przedniej szyby i koła kierownicy.

Lexus UX300e doczekał się liftingu

Pierwszy, w pełni elektryczny, kompaktowy crossover Lexusa doczekał się liftingu. Zmiany obejmują przede wszystkim ulepszony o 40 proc. zasięg (do 450 km po zmianach), nowy system multimedialny z większymi ekranami i poprawioną funkcjonalnością, większy zakres funkcji systemu Lexus Safety System, szerszy wybór lakierów i tapicerek.

Jeżeli chodzi o akumulator trakcyjny, przed liftingiem model ten miał deklarowany zasięg 315 km, co nie przystawało do oczekiwań klientów wybierających segment premium. Zwiększono zatem pojemność akumulatora z 54,3 kWh do 72,8 kWh. Elektryczny układ napędowy po liftingu generuje 150 kW (204 KM) i 300 Nm momentu obrotowego. Producent deklaruje również wprowadzenie zmian w układzie zawieszenia i kierowniczym, co miało wpłynąć korzystnie na dynamikę jazdy. Podwyższono też sztywność nadwozia dzięki dodatkowemu spawaniu punktowemu (20 nowych punktów spawania). Zoptymalizowano też izolację akustyczną, dzięki czemu jazda jest cichsza niż w wersji sprzed liftu. Odświeżony Lexus UX300e ma trafić do Europy na wiosnę 2023 roku.

Alpine Alpenglow – bardzo oryginalny koncept auta na… wodór

Alpine zaprezentowało koncepcyjny supersportowy pojazd. Oficjalnie zadebiutuje on w przyszłym tygodniu podczas imprezy motoryzacyjnej w Paryżu, ale już teraz ujawniono wygląd oraz koncepcję napędu tego auta. Dokładnych parametrów nie podano, ale kosmicznie wyglądające Alpenglow ma być napędzane zeroemisyjnym silnikiem spalinowym. Jak to możliwe? Otóż paliwem dla tego silnika będzie wodór. Jednak aby równanie się spinało, wodór ten musi być w całości pozyskany za pomocą procesu elektrolizy, do którego energia dostarczana jest ze źródeł odnawialnych. Wówczas faktycznie auto będzie bezemisyjne. Nie znane są jeszcze dokładne parametry układu napędowego tego konceptu, ale zapewne poznamy je w Paryżu w przyszłym tygodniu.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .