Motopodsumowanie tygodnia #22 – elektryczny Rolls-Royce, elektryczne SUV-y Mercedesa, elektryczny Jeep, prototypy w Paryżu, najszybsze Audi RS 3 i Toyota RAV4 GR Sport
Kolejny tydzień, zatem kolejne wiadomości ze świata motoryzacji. Mercedes współpracuje z Apple, targi w Paryżu, dużo elektryków, Audi filtruje powietrze i inne nowości. Zapraszam.
Audi zbiera CO2 z powietrza i zamierza filtrować je w modelach elektrycznych
AUDI AG i austriacka firma Krajete GmbH zajmująca się zielonymi technologiami, wspólnie opracowują nowe metody odfiltrowywania dwutlenku węgla z powietrza atmosferycznego. Zlokalizowana w Austrii nowa instalacja, w której zastosowano nowy, odporny na warunki atmosferyczne, nieorganiczny materiał filtracyjny, może wyłapać bardzo duży ładunek cząsteczek CO2 z przefiltrowywanego powietrza. Przefiltrowane powietrze, po etapie adsorpcji, jest wypuszczane z powrotem do środowiska. Odzyskany dwutlenek węgla jest następnie dostępny w wysoko skoncentrowanej formie jako surowiec do konserwacji lub do wielu zastosowań przemysłowych. Duża instalacja w pobliżu Linzu, która jest obecnie w trakcie uruchamiania, może przefiltrować 500 ton CO2 rocznie. Do końca roku kolejny moduł zwiększy wydajność zakładu do 1000 ton. Energia elektryczna potrzebna do działania tego zakładu pochodzi z systemu fotowoltaicznego znajdującego się na terenie firmy.
Odzyskiwanie CO2 z powietrza to jednak tylko jeden z pomysłów niemieckiej marki. Kolejnym jest instalowanie specjalnych filtrów Audi Urban Purifier w samochodach elektrycznych. W tym celu Audi nawiązało współpracę z firmą MANN+HUMMEL w celu opracowania filtra cząstek stałych dla samochodów elektrycznych, pochłaniającego cząstki stałe z otoczenia. Filtr ten ma funkcjonować zarówno podczas jazdy, jak i podczas ładowania. Po co w ogóle taki filtr? Celem jest czystsze powietrze w miastach. Szczytna idea, pytanie tylko, kto zapłaci za ten filtr? Zapewne klienci i tu widzę problem, bo o ile wszyscy chcielibyśmy mieć idealnie czyste powietrze w swoim mieście, to już mało kto zdecyduje się na partycypację w kosztach niezbędnych do uzyskania takiego celu. Pozostaje mieć nadzieję, że jak Audi będzie mieć w gamie same elektryki i wszystkie będą mieć taki filtr, to nawet egoiści pożądający auta tej marki dołożą się do dobra wspólnego.
Rolls-Royce pokazał swój pierwszy, w pełni elektryczny samochód, model Spectre
W tym tygodniu pękła pewna bariera w ultraluksusowym segmencie aut. Rolls-Royce zaprezentował model Spectre, pierwszy pojazd marki z napędem wyłącznie elektrycznym. Więcej o nim przeczytacie w materiale Wojtka Pietrusiewicza.
Jeep w Paryżu zaprezentował pierwszy, w pełni elektryczny pojazd: Jeep Avenger
Jeep Avenger to pierwszy Jeep z wyłącznie elektrycznym napędem. Auto na żywo mogli zobaczyć odwiedzający Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu, choć właściwie tegoroczna impreza została przemianowana na Paris Automotive Week i pod względem rozmachu mocno rozczarowuje. Niemniej więcej o tym samochodzie na prąd znajdziecie we wcześniejszym materiale z dnia premiery.
Nowy Jeep Avenger – pierwszy w pełni elektryczny Jeep debiutuje w Paryżu, zjedzie z taśm w Polsce
Mercedes i Apple zacieśniają współpracę, pokładowe przestrzenne audio w samochodach niemieckiej marki
Mercedes poinformował, że w pięciu wybranych modelach swojej marki wprowadzi do pokładowego systemu multimedialnego natywną obsługę Dolby Atmos i Spatial Audio, co ma z tym wspólnego Apple? Funkcje te będą dostępne z poziomu aplikacji Apple Music, która będzie dostępna za pośrednictwem pokładowego systemu MBUX. Więcej o tym w materiale Krzysztofa Kołacza.
Nowy Mercedes EQE SUV i Mercedes-AMG EQE SUV
Kolejną nowością w ostatnim tygodniu była światowa premiera nowego w pełni elektrycznego SUV-a. Mercedes EQE SUV zadebiutował od razu w trzech odmianach cywilnych oraz dwóch przyszykowanych przez specjalistów z Affalterbach (AMG). Szczegóły na temat nowego modelu znajdziecie w moim materiale powstałym tuż po premierze.
Mercedes EQE SUV i Mercedes-AMG EQE SUV oficjalnie debiutują
Nowy redakcyjny cykl recenzji: Auto Tygodnia
W minionym tygodniu rozpoczęliśmy też nowy cykl publikacji, pt. „Auto tygodnia”. Co tydzień w naszym serwisie przeczytacie dostrzeżone przez naszych testerów zalety i wady różnych modeli aut dostępnych na polskim rynku. Na pierwszy ogień bardzo praktyczna propozycja dla rodzin: Nissan Townstar Combi Tekna 1.3 DIG-T.
Rozczarowujące targi motoryzacyjne w Paryżu
Tegoroczne wydarzenie motoryzacyjne nie było tym, do czego paryska impreza przyzwyczaiła nas przed pandemią. Z dużych marek, produkujących ponad 100 tys. aut w Paryżu pojawiły się tylko: Dacia, Renault, Peugeot i Jeep. Nie było żadnej znaczącej marki z Niemiec (VW, BMW, Mercedes, Porsche, Audi, Opel, etc.), Korei (Hyundai, Kia), Japonii (Toyota, Mazda, Honda, Nissan) i innych. Wygląda na to, że era wielkich wydarzeń motoryzacyjnych, zresztą nie tylko motoryzacyjnych, lecz po prostu wielkich targów dobiega końca. W sumie słusznie – po co, skoro wszystko jest online? Co zatem pokazano w paryżu? Wymieniamy:
- Alpine A110 R, najbardziej ekstremalna wersja Alpine A110, o tym wozie już Was informowałem.
- Dacia Manifesto – ciekawy koncept bez drzwi, o którym wspominałem w Motopodsumowaniu #18.
- Nowego DS 3 bez słowa Crossback w nazwie, o którym wspominałem w Motopodsumowaniu #19.
- Odświeżonego Peugeota e-208 z mocniejszym elektrycznym napędem i większym zasięgiem. Więcej o nim również w Motopodsumowaniu #19.
- Koncepcyjne Renault R5 Turbo 3E, z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 380 KM. Również ten pojazd opisywałem w Motopodsumowaniu #18.
- Piękne studyjne Alpine Alpenglow z silnikiem spalinowym na wodór. Więcej o tym aucie w Motopodsumowaniu #21.
- Peugeot 408, czyli najnowszy model francuskiej marki można było zobaczyć na żywo. Więcej o tym modelu napisałem w momencie jego oficjalnej premiery.
- Renault 4EVER Trophy – kolejny koncepcyjny prototyp francuskiej marki nawiązujący do pierwszego Renault 4. Auto to wejdzie jednak do oferty (w wersji produkcyjnej oczywiście, a nie koncepcyjnej), będzie elektrycznym, miejskim SUV-em, z tego samego segmentu, co dziś znane Renault Captur, czy nowe Mitsubishi ASX, o którym opowiadałem Wam w Motopodsumowaniu #18.
- Oczywiście również wspomnianego wcześniej Jeepa Avengera, był też Lamborghini tyle że z klocków Lego (choć w skali 1:1), ale włoska marka nie zaszczyciła Paryża swoją obecnością. Oprócz tego można było zobaczyć jeszcze trochę innych aut, jak np. ciekawego, chińskiego BYD Atto 3, ale to by było na tyle. Impreza w Paryżu stała się imprezą lokalnych marek. Czy to ostatnie wydarzenie z wieloletniego cyklu? Przekonamy się o tym w przyszłym roku.
Seat pochwalił się sprzedażą miliona SUV-ów i wraz z marką Cupra ogłosił opcję najmu długoterminowego
Seat Arona to najlepiej sprzedający się SUV hiszpańskiej marki, w ciągu sześciu lat do klientów trafiło ponad milion egzemplarzy wszystkich SUV-ów Seata, czyli modeli Arona, Ateca i Tarraco. Oprócz tego, zarówno marka Seat jak i Cupra wprowadzają do oferty nowy produkt finansowy: najem długoterminowy. Kierowcy, którzy zdecydują się na tę formę użytkowania aut obu marek w ramach stałej miesięcznej opłaty otrzymają nie tylko auto, ale i pakiet usług, m.in. ubezpieczenie, obsługę serwisową, assistance, jak również – opcjonalnie – komplet opon. Umowy najmu długoterminowego oferowane przez obie marki mogą być zawierane na okres od 12 do 48 miesięcy. Najem dostępny jest już, od października 2022 roku.
Audi RS 3 performance edition
Wcześniej napisałem o ekologicznych pomysłach Audi, ale nie obawiajcie się, ta marka nie zapomniała że jej DNA to auta. Dowodem tego jest ogłoszona w tym tygodniu, limitowana do zaledwie 300 egzemplarzy seria najszybszego Audi RS 3 performance edition. To najmocniejsze i najszybsze RS 3 jakie kiedykolwiek powstało. Wersja performance edition dysponuje mocą 407 KM i rozpędza się do 300 km/h. Oprócz znanych już, topowych rozwiązań technicznych z Ingolstadt, takich jak RS torque splitter i ceramiczne hamulce, model ten ma kubełkowe fotele RS zapewniające optymalne podparcie boczne i całą masę ekskluzywnych elementów stylistycznych. RS 3 performance edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy. Audi RS 3 performance edition jest krótką serią ograniczoną do 300 sztuk. Informuje o tym karbonowa nakładka dekoracyjna po stronie pasażera z plakietką “1 of 300”. Model dostępny będzie w sprzedaży na początku roku 2023.
Nowa Toyota RAV4 GR Sport
Jeżeli pomyśleliście, że Akio Toyoda, ojciec fenomenalnego projektu o nazwie GR Yaris znowu to zrobił, tyle, że z modelem Toyota RAV4 to niestety muszę was zmartwić. Nowa wersja japońskiego SUV-a, czyli Toyota RAV4 GR Sport, to tylko usportawiający wizualnie pakiet stylistyczny oraz nieco zmodyfikowane zawieszenie. Rajdowe wrażenia nie będą tu udziałem kierowców, bo też układy napędowe w nowym wydaniu RAV4 pozostają te same, co w reszcie aktualnej gamy tego modelu, czyli hybrydy klasyczne i hybryda plug-in. Niemniej gdyby ktoś zechciał RAV4 o znacznie bardziej drapieżnym wyglądzie, to wersję GR Sport będzie można zamawiać jeszcze w tym roku. Do Europy nowy wariant ma trafić do końca 2022.