Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #27 – automatyczne parkowanie na lotnisku, Volkswagen Poznań idzie w panele, AI w Audi projektuje felgi, nowe koncepty Toyoty i Lexusa

Motopodsumowanie tygodnia #27 – automatyczne parkowanie na lotnisku, Volkswagen Poznań idzie w panele, AI w Audi projektuje felgi, nowe koncepty Toyoty i Lexusa

0
Dodane: 1 rok temu

Mercedes pochwalił się zgodą władz na komercyjne uruchomienie systemu automatycznego parkowania, Audi z kolei ruszyło z produkcją elektrycznych Q8 e-tron i pochwaliło się AI projektującą felgi, Japończycy z Toyoty i Lexusa zaprezentowali nowe pojazdy koncepcyjne, Renault wprowadziło nawigację Waze, a Opel Mokka elektryczny otrzymał mocniejszy silnik, większą baterię i dłuższy zasięg. Zapraszam na kolejne motopodsumowanie.

Nowy komercyjny system parkowania bez kierowcy stał się legalny w Niemczech

Zaznaczam, nie chodzi o asystentów parkowania (dostępnych już m.in. w Tesli czy BMW) umożliwiających zaparkowanie auta smartfonem bez obecności w kabinie, lecz system parkowania Automated Valet Parking, w którym rolę parkingowego przejmują algorytmy. Mercedes-Benz poinformował o wydanej przez niemiecki Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego zgodzie na uruchomienie komercyjnego systemu autonomicznego parkowania (autonomia poziomu 4. wg SAE). System jest gotowy w hali parkingowej P6 firmy APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Za pomocą mobilnej platformy APCOA FLOW kierowcy wybranych wariantów klasy S i EQS-a (auto musi być wyposażone w funkcję Intelligent Park Pilot) będą mogli skorzystać z tego rozwiązania. Obsługa? Zamyka się w jednym zdaniu: podjedź do wjazdu na parking, wysiądź z samochodu i za pomocą aplikacji wyślij do na wcześniej zarezerwowane (również przez aplikację) miejsca. Auto samodzielnie trafi na właściwe miejsce, a po powrocie z podróży, wezwane, autonomicznie przyjedzie po swojego właściciela.

motopodsumowanie

Ruszyła produkcja nowego Audi Q8 e-tron

W fabryce Audi w Brukseli ruszyła linia produkcyjna nowego Audi Q8 e-tron, czyli topowego SUV-a niemieckiej marki w wersji z zeroemisyjnym napędem elektrycznym. Audi chwali się też tym, że produkcja w brukselskiej fabryce jest na tyle zrównoważona, że produkowane tu egzemplarze nowego Audi Q8 e-tron będą dostarczane klientom z certyfikatem neutralności węglowej netto. Cała fabryka w Brukseli jest zakładem, który ma zbilansowane emisje już od 2018 roku. Energii tej fabryce dostarcza m.in. farma fotowoltaiczna o powierzchni 107 tysięcy metrów kwadratowych, generująca 9 GWh rocznie. Dostarczane tu ogniwa elektryczne do akumulatorów elektrycznych Audi mają pochodzić wyłącznie od dostawców wykorzystujących do produkcji odnawialne źródła energii.

motopodsumowanie

Toyota C-HR Prologue, nowy japoński koncept

Koncepcyjny model Toyota C-HR Prologue zaprezentowany w Brukseli to zapowiedź auta o jeszcze bardziej bezkompromisowej stylistyce i z nową gamą zelektryfikowanych napędów. Toyota C-HR Prologue to model reprezentujący największy i najbardziej konkurencyjny w Europie segment C-SUV. Nowa generacja Toyoty C-HR ma otrzymać wydajny napęd hybrydowy oraz nowy układ Dual DNA Plug in Hybrid.

motopodsumowanie

Volkswagen buduje farmę fotowoltaiczną na terenie polskiej fabryki we Wrześni

Fabryki Volkswagen Poznań we Wrześni już dziś korzystają w 100 proc. z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale pochodzi ona od zewnętrznych dostawców. Niemiecka marka w swoim polskim zakładzie wytwarzającym modele Caddy i Crafter podjęła decyzję o inwestycji w farmę fotowoltaiczną o powierzchni 20 ha. Instalacja ma oferować moc do 15 MW. Inwestycję podzielono na dwa etapy. W pierwszym panele ustawione zostaną na powierzchni ok. 3,8 ha. Stąd pozyskiwana będzie energia elektryczna o mocy 2 MW. Drugi etap to kolejnych 16 ha paneli, które ustawione będą w kolejnych miesiącach, i które dostarczą 13 MW energii. Łącznie instalacja obejmie teren odpowiadający powierzchni 28 boisk piłkarskich i dostarczy energię, która wystarczyłaby dla blisko 4000 domów jednorodzinnych przez rok. Zakończenie pierwszego etapu inwestycji planowane jest na przełom stycznia i lutego 2023 r, a całość osiągnie pełne moce wytwarzania na początku roku 2024.

motopodsumowanie

Opel Mokka Electric z większym zasięgiem

Zacznijmy od tego, że auto bezemisyjne dotychczas znane pod nazwą Opel Mokka-e, zostało przemianowane na Mokka Electric. Jednak potencjalnych nabywców znacznie bardziej zainteresuje inna zmiana. Auto otrzyma mocniejszy silnik elektryczny o mocy 115 kW (156 KM) i 260 Nm momentu obrotowego oraz nowy, pojemniejszy akumulator 54 kWh (dotychczas 50 kWh). Zdaniem producenta ma to wystarczyć na pokonanie bezemisyjnie dystansu nawet do 406 km (zgodnie z procedurami WLTP; dotychczas było to 338 km). Nowa wersja elektrycznej Mokki akceptuje moc ładowania do 100 kW, a naładowanie do 80 proc. ma zająć na szybkiej ładowarce ok. pół godziny.

Mercedes-Maybach S 680 Haute Voiture

Nowa, limitowana edycja superluksusowej klasy S ze znaczkiem Maybacha w odmianie nazwanej Haute Voiture trafi na rynek w liczbie zaledwie 150 egzemplarzy. Samochody te mają stanowić połączenie mistrzowskiego kunsztu wykonania, najwyższej próby materiałów i szlachetnych detali. Producent obiecuje dzieło sztuki, którym można się poruszać.

motopodsumowanie

Każdy egzemplarz otrzyma plakietkę na konsoli środkowej, na której będzie widniał jego indywidualny numer w ramach unikatowej serii 150 sztuk. Wprowadzeniu limuzyny towarzyszy kolekcja toreb, których sprzedaż rozpocznie się na początku 2023 r. w stacjonarnych i internetowych sklepach Maybach Icons of Luxury.

FelGAN – sztuczna inteligencja w Audi Design pomaga projektować felgi

Nazwa “FelGAN” powstała z połączenia niemieckiego słowa oznaczającego obręcz koła – Felge, od którego pochodzi również polski wyraz „felga”, i wyrazu „GAN”, czyli akronimu od angielskiego terminu Generative Adversarial Networks (pol. generatywne sieci współzawodniczące). Istotą sieci GAN jest to, że w wypracowywaniu wyniku sieci GAN współzawodniczą ze sobą. Działa to następująco: Jeden z dwóch algorytmów, „generator”, tworzy sztuczne obrazy o określonym motywie – w przypadku FelGAN jest to felga pojazdu. Dyskryminator – którego możemy tu nazwać konkurentem – widzi pulę obrazów do wyboru, składającą się z prawdziwych zdjęć kół i obrazów z generatora. Teraz dyskryminator decyduje, czy każdy z obrazów jest dziełem generatora, czy prawdziwym zdjęciem. Proces ten jest powtarzany wielokrotnie, aż do zakończenia treningu. Oba algorytmy zostały zaprojektowane tak, by uczyć się na własnych błędach i stale się doskonalić. Po odpowiedniej ilości uruchomień, wytwory generatora są tak zwodniczo prawdziwe, że nawet ludzkie oko nie jest w stanie, lub jest w stanie ledwo, odróżnić je od prawdziwych zdjęć. Algorytmy, oprócz zdjęć istniejących projektów mogą być również zasilane pomysłami projektantów.

motopodsumowanie

Lexus Electrified Sport – bardzo szybki koncept japońskiej marki

Lexus Electrified Sport przedstawia wizję supersamochodu przyszłości z napędem elektrycznym. Marka chce tworzyć auta, w których najważniejszą rolę odegrają osiągi. Niesamowite kształty prototypu są dopasowane do jego mocy. Auto ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w około dwie sekundy. Czy powstanie i będzie oferowane na rynku? To pozostaje tajemnicą włodarzy japońskiej marki premium.

motopodsumowanie

Renault pierwszą marką z wbudowaną nawigacją Waze

Najnowsze modele Renault, Renault Megane E-Tech electric oraz Renault Austral mają systemy multimedialne OpenR Link oparte na Android Automotive OS, w których kierowcy będą mogli korzystać z wszystkich funkcji popularnej aplikacji nawigacyjnej Waze bezpośrednio na ekranie wbudowanym w auto, bez konieczności parowania smartfonu z pojazdem. Aplikację Waze można pobrać ze sklepu Google Play bezpośrednio z poziomu systemu multimedialnego wspomnianych dwóch modeli Renault. Oczywiście możliwość korzystania z Waze nie wyklucza obecności Map Google na stałe wbudowanych w każdy pokładowy system bazujący na Android Automotive OS.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .