Nowe Porsche Cayenne pokazane, Turbo GT już niedostępne w EU [galeria 40 zdjęć]
Porsche dokonało gruntownej przebudowy trzeciej generacji Cayenne, wprowadzając obszerne zmiany w układzie napędowym, podwoziu, designie i wyposażeniu. Dzięki temu nie tylko zwiększono osiągi na drodze i w terenie, ale także podniesiono komfort. Niestety, musimy pożegnać model Turbo GT w Europie. Szkoda – 666-konny bliźniak z drugiego jaja wydaje się zdecydowanie mniej interesującym kandydatem w tej kategorii.
„To jedna z najbardziej obszernych modernizacji produktu w historii Porsche,” mówi Michael Schätzle, Wiceprezes ds. Linii Produktów Cayenne.
Nowy Porsche Driver Experience
Nowy Porsche Driver Experience, wprowadzony po raz pierwszy w Taycanie, koncentruje się na kierowcy. Funkcje często używane znajdują się bezpośrednio na kierownicy lub tuż obok niej, na przykład dźwignię umieszczono po lewej stronie za kierownicą. Dzięki temu na nowej konsoli środkowej pojawiło się miejsce na schowki oraz duży panel sterowania klimatyzacją w eleganckim czarnym wykończeniu. Duże, łatwo dostępne przyciski w połączeniu z mechanicznymi przełącznikami klimatyzacji oraz haptycznym regulatorem głośności gwarantują optymalną obsługę i wyrafinowany wygląd. Kluczową cechą nowego Porsche Driver Experience jest odpowiednia równowaga między elementami cyfrowymi i analogowymi. Jako osoba, która miała zastrzeżenia do ostatniego układu, nie mogę doczekać się oceny nowego kierunku.
Po raz pierwszy przeprojektowany kokpit Cayenne zawiera 12,6-calowy zakrzywiony wyświetlacz, z HUD-em oferowanym opcjonalnie. Standardowy 12,3-calowy centralny wyświetlacz Porsche Communication Management (PCM) harmonijnie integruje się z nową deską rozdzielczą i zapewnia dostęp do wszystkich istotnych funkcji pojazdu. Natywne aplikacje, jak Spotify i Apple Music, są dostępne w celu optymalizacji łączności w nowym Cayenne. Po raz pierwszy dostępny jest 10,9-calowy wyświetlacz dla strony pasażera. Wzbogaca on doświadczenia pasażera z przodu, wyświetlając dane dotyczące osiągów, zapewniając oddzielny dostęp do sterowania systemem infotainment i (w zależności od rynku) możliwość strumieniowego przesyłania treści wideo w drodze. Specjalna folia powoduje, że kierowca nie widzi tego wyświetlacza.
Nowości
Nowy przód w połączeniu z bardziej wygiętymi błotnikami, nową maską i technicznie atrakcyjnymi reflektorami podkreśla szerokość pojazdu. Trójwymiarowe tylne światła oraz nowy tylny zderzak z wbudowanym uchwytem na tablicę rejestracyjną charakteryzują tylną część nowego Cayenne. Poszerzona paleta kolorów z trzema nowymi odcieniami, lekkie pakiety sportowe oszczędzające do 33 kilogramów dla Cayenne Coupé oraz nowa szeroka gama 20-, 21- i 22-calowych kół umożliwiają indywidualne konfigurowanie nowego Cayenne.
Reflektory LED Matrix są teraz standardem w nowym Cayenne, a LED HD Matrix to opcjonalna nowość. Wyposażone je w dwa moduły o wysokiej rozdzielczości i ponad 32 000 pikseli na każdą lampę, dzięki czemu mogą wykrywać innych użytkowników i precyzyjnie blokować światło tak, aby ich nie oślepiać. Jasność modułów można regulować w ponad 1000 krokach w zależności od sytuacji na drodze.
Porsche wprowadziło również system monitorowania jakości powietrza w nowym Cayenne. Standardowo pojazd wykorzystuje predykcyjne dane nawigacji do wykrywania tuneli i automatycznie aktywuje recyrkulację powietrza oraz opcjonalnie odpowiednie czujniki wykrywają poziom pyłków wokół auta, a powietrze jest przepuszczane przez filtr, nawet wielokrotnie w razie konieczności. Ponadto jonizator usuwa wiele zarazków i zanieczyszczeń z powietrza, co jest szczególnie korzystne dla alergików.
Porsche teraz wyposaża fabrycznie Cayenne w zawieszenie na sprężynach stalowych, wraz z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Nowe amortyzatory są w technologii 2-zaworowej i z oddzielną kontrolą odbicia i ugięcia, pozwalają na optymalizację osiągów we wszystkich sytuacjach jazdy. Wrażenia z jazdy można dodatkowo poprawić dzięki nowemu adaptacyjnemu zawieszeniu pneumatycznemu z technologią 2-komorową i 2-zaworową, które teraz oferuje jeszcze większe zróżnicowanie między trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus.
Napęd
W Europie nowy Cayenne debiutuje z trzema różnymi silnikami. Obszernie zmodernizowany czterolitrowy V8 biturbo zastąpi poprzednią V6-tkę w nowym Cayenne S. Maksymalna moc wynosi 349 kW / 474 KM z momentem obrotowym wynoszącym 600 Nm – to 25 kW / 34 KM i 50 Nm więcej niż poprzednik. Przyspieszenie Cayenne i Cayenne Coupé do 100 km/h wynosi 4,7 s, a prędkość maksymalna to 273 km/h. Podstawowym silnikiem będzie teraz trzylitrowe V6 z turbodoładowaniem, które generuje 260 kW / 353 KM i 500 Nm, czyli o 10 kW / 13 KM i 50 Nm więcej niż wcześniej.
Silnik sześciocylindrowy stanowi również podstawę Cayenne E-Hybrid. W połączeniu z nowym silnikiem elektrycznym, którego moc została zwiększona o 30 kW do 130 kW / 176 KM, łączna moc wzrasta do 346 kW / 470 KM. Wyposażony w baterię o wysokim napięciu o pojemności zwiększonej z 17,9 kWh do 25,9 kWh, w zależności od poziomu wyposażenia, czysto elektryczny zasięg według WLTP wynosi teraz nawet do 90 kilometrów. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania przy odpowiednim źródle energii do nieco ponad dwóch i pół godziny, pomimo zwiększonej pojemności baterii.
Turbo GT, skonstruowane z myślą o maksymalnych osiągach, wciąż pozostaje najwyższym modelem w ofercie Cayenne na większości rynków Porsche i dostępne jest wyłącznie jako coupé. Dodatkowo moc czterolitrowego silnika V8 biturbo została zwiększona o 14 kW / 19 KM do 485 kW / 659 KM. Cayenne Turbo GT przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.
Pełną relację z pierwszych wrażeń przeczytacie na łamach iMagazine w kolejnych jego wydaniach.