Jeronimo Martins współpracuje z Powerdot – pod sklepami Biedronka pojawi się 600 stacji ładowania aut elektrycznych
Jeronimo Martins, portugalski gigant handlu, operator obecnej w Polsce sieci sklepów „Biedronka” poinformował o nawiązaniu współpracy z firmą Powerdot. Efekty powinny ucieszyć elektromobilnych. Posiadacze aut elektrycznych do końca 2024 roku będą mogli naładować swoje pojazdy przed 600 marketami sieci Biedronka w Polsce.
Współpraca obu podmiotów polega na tym, że Jeronimo Martins udostępni lokalizacje przy sklepach Biedronka, natomiast Powerdot będzie właścicielem i operatorem stacji ładowania stawianych i funkcjonujących pod doskonale znanymi nam marketami.
Zgodnie z deklaracją obu partnerów, do końca 2024 roku posiadacze samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych, wymagających ładowania (hybrydy plug-in) będą mieli do swojej dyspozycji stacje ładowania rozmieszczone w 600 lokalizacjach przy sklepach sieci Biedronka w całej Polsce. Każda z takich stacji ładowania ma mieć możliwość jednoczesnego przekazywania energii maksymalnie trzem pojazdom. W efekcie oznacza to zwiększenie sieci ładowania o 1800 punktów ładowania.
Pierwsze dwie lokalizacje zostały uruchomione już 11 lipca 2023 roku w Warszawie, jedna z nich zlokalizowana jest przy sklepie na ul. Pałacowej 2 w Warszawie na drodze z Wilanowa do Konstancina, drugą uruchomion0 przy Biedronce na ul. Sytej 100 na wilanowskich Zawadach. Do końca 2023 roku ma zostać uruchomionych jeszcze 150 stacji ładowania w całej Polsce. Każda stacja Powerdot stawiana na parkingach Biedronki to stacja szybkiego ładowania. Maksymalna moc 120 kW. Stacje będą wyposażone we wszystkie trzy najpopularniejsze typy złącz: CCS, CHAdeMO oraz Type 2.
Obsługa nowych stacji ma być bardzo prosta. Nie będzie wymagane żadnego rejestrowania kont w jakiejś usłudze, czy aplikacji mobilnej. Sama aplikacja mobilna też nie będzie potrzebna, nie ma też konieczności opłacania jakichkolwiek abonamentów. Operator Powerdot obsługuje trzy formy płatności: zwykłą kartą płatniczą poprzez wbudowany w stację ładowania terminal płatniczy, kodem QR bez rejestracji, a także kartą RFiD w ramach roamingu (to ukłon w stronę osób posiadających takie karty w ramach sieci obsługiwanych przez innych operatorów).
Celem projektu jest udostępnienie infrastruktury do ładowania dla każdego, tj. mieszkańców zarówno małych, jak i dużych miejscowości, a także wypełnienie rynkowej niszy, jaką jest niedobór ładowarek o dużej mocy, powyżej 100 kW. Projekt wpisuje się w ideę „destination charging”, tj. ładowania samochodu przy okazji wykonywania codziennych obowiązków – powiedział Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Ile kosztuje ładowanie na stacjach Biedronki i Powerdot? Ma obowiązywać jeden cennik na wszystkich punktach. Ceny kształtują się następująco:
- CCS: 2,75 zł/1 kWh;
- CHAdeMO: 2,52 zł/1 kWh;
- Type 2: 1,91 zł/1 kWh;
Do tego dochodzą jeszcze opłaty dodatkowe przy dłuższym postoju przy ładowarce, zależą od typu gniazda, z którego korzystamy oraz czasu postoju. Kwota dopłaty to 0,50 zł za minutę postoju, naliczana od 60 minuty w przypadku CCS, od 75 minuty w przypadku CHAdeMO i od 180 minuty, gdy auto podepniemy pod Type 2.