Ustaw dobrze fotel kierowcy, to kwestia życia i śmierci
Źle ustawiony fotel kierowcy to nie tylko bolące plecy lub kolana po dłuższej podróży. W razie wypadku lekceważenie tego tematu może, dosłownie, decydować o twoim życiu lub śmierci. Jak zatem to zrobić dobrze? Wystarczy sześć prostych kroków.
Z racji tego, że na łamach iMagazine zajmuję się m.in. motoryzacją, bardzo zwracam uwagę na ergonomię foteli testowanych aut i możliwość ich regulacji. Dobrze ustawiony fotel to nie tylko znacznie większa wygoda i brak bólu po dłuższej podróży. Obyście nigdy nie mieli wypadku, ale gdy się zdarzy, warto zmaksymalizować swoje szanse. Pasywne i aktywne systemy bezpieczeństwa oczywiście mają olbrzymie znaczenie, ale gdy źle ustawisz fotel kierowcy, siadając np. zbyt blisko kierownicy, eksplodująca poduszka może Ci zrobić krzywdę. Zbyt dalekie odsunięcie fotela kierowcy to z kolei ryzyko poważnych obrażeń m.in. stawów łokciowych czy kolanowych nawet podczas niewielkiej stłuczki.
Auto tygodnia #17 – Renault Megane E-Tech Electric Techno EV60
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa jazdy oraz uniknięcia urazów, a nawet ocalenia życia podczas wypadku. Badania pokazują, że na przykład zbytnio przesunięta do przodu pozycja kierowcy spowoduje podczas hamowania awaryjnego poważniejsze obrażenia ciała, obszaru głowy, szyi i klatki piersiowej (dla zainteresowanych link do publikacji naukowej z wynikami stosownych badań). Jednak niewłaściwa wysokość siedziska, odległość od pedałów lub nieodpowiednie wyregulowanie oparcia może być także przyczyną nadmiernego obciążenia kręgosłupa, kolan czy nadwyrężenia szyi. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, jak krok po kroku prawidłowo ustawić fotel kierowcy.
Krok 1 – wysokość siedziska
Pierwszą czynnością, którą trzeba wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska. Należy zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu pomiędzy naszą głową a dachem auta będzie wolna przestrzeń, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.
Krok 2 – odległość od pedałów
Drugi krok to ustawienie odległości fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie (w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła prawą nogą wciskamy kontrolnie hamulec).
Krok 3 – oparcie fotela
Kolejnym elementem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno ono być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa. Wiem, że wielu kierowców preferuje bardziej „leżącą” pozycję, ale nie jest ona bezpieczna, zwiększa ryzyko, że podczas kolizji czy wypadku wasze ciało nie będzie prawidłowo przytrzymane przez pasy bezpieczeństwa (bo przecież je zapinacie, prawda?).
Krok 4 – zagłówek
Następna czynność to odpowiednie położenie zagłówka. Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy, a jego szczyt powinien być ustawiony na równi ze szczytem głowy.
Krok 5 – kierownica
Pozycja kierownicy ma umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać ją ugiętymi rękami. Pomiędzy środkiem koła kierownicy a naszym mostkiem powinno być przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.
Krok 6 – lusterka i pas
Następnie ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu), a górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej, nie dotykając szyi ani nie zsuwając się z ramienia.