Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu IAA Mobility 2023 – Wnętrze Audi Q6 i inne nowości

IAA Mobility 2023 – Wnętrze Audi Q6 i inne nowości

0
Dodane: 8 miesięcy temu

Na targach IAA Mobility 2023 w Monachium miałem okazję zasiąść za kierownicą nowego Q6 e-tron, aby zapoznać się trochę bliżej z jego wnętrzem. Wiem już, że Wam też się spodoba.

Q6 e-tron – oświetlenie

Potencjalnie najważniejszą nowością jest aktywna technologia OLED świateł w nowym Q6 e-tron. Druga generacja tej technologii pozwala ożywić przednie i tylne oświetlenie, co ma za zadanie wpłynąć m.in. na bezpieczeństwo. Ożywić dosłownie, bo światła żyją własnym życiem, cały czas się zmieniając, ale zapewniając stały poziom oświetlenia. Kierowca może zmieniać sygnatury świetlne samochodu za pomocą MMI lub aplikacji myAudi, ale ciekawsze jest ich automatycznie zmienne zachowanie, gdy wykonujemy jakąś czynność, np. gdy parkujemy samochód tyłem „na kopertę” lub w sytuacji awaryjnej. Na załączonym wideo poniżej możecie zobaczyć kilka przykładów, jak to wygląda.

Za tym wszystkim stoi nie tylko ciekawa technologia, ale również sporo software’u, w tym konieczności zaprojektowania sygnatur świetlnych. Moduł sterowania oświetleniem powstał przy współpracy Audi i CARIAD – ramieniu software’owym Volkswagen Group. Składa się z sześciu 360-segmentowych paneli OLED, które co 10 milisekund generują nowy obraz, dzięki specjalnemu algorytmowi. W przypadku przednich reflektorów wykorzystywanych jest 12 segmentów.

Więcej na ten temat będziecie mogli przeczytać przy okazji recenzji Q6 e-tron.

Jesteśmy już na etapie, kiedy technologia oświetlenia zdecydowanie wyprzedza zdolności akceptowania nowych legislacji, które dopuszczałyby te rozwiązania do ruchu. Już dawno pokazywałem Wam możliwości dodatkowego oświetlenia Audi A6 e-tron Concept, w którym auto potrafiło na ulicy po bokach wyświetlać ostrzeżenia czy informacje, np. o tym, że zaraz się otworzą drzwi na chodniku. To wszystko już od lat mogłoby poprawiać bezpieczeństwo, ale tego nie robi, bo prawo.

Q6 e-tron – nowe wnętrze

Miałem okazję też zasiąść w nowym wnętrzu prototypowego Audi Q6 e-tron. Przed kierowcą teraz rozpościera się ogromna wygięta przestrzeń, na której znajdziemy dwa wyświetlacze (o czym więcej później) – to element nowej ery designu wnętrza w Audi, której wariacje możecie się spodziewać w innych nowych modelach w nadchodzących miesiącach i latach.

Bardzo mnie cieszy zastosowanie więcej ilości miękkich materiałów zamiast skóry, również na desce rozdzielczej – nadaje auto bardzo świeży i nowoczesny charakter, jednocześnie nie dając nam poczucia mniejsze elegancji.

Alternatywnie dla chętnych ta skóra będzie dostępna, w najprzeróżniejszych miejscach, obok drewna, kamienia, aluminium i wielu innych materiałów. W całym wnętrzu zastosowano wiele materiałów, które recyklingowanych lub w już przetworzonych, np. dywaniki podłogowe wykonano ze starych sieci rybackich.

Jeśli chodzi o wyświetlacze na desce rozdzielczej, to Q6 e-tron wyposażono w aż trzy. Pierwszy to 11,9-calowy OLED zwany MMI z Audi Virtual Cockpit dla kierowcy, obok którego znajduje się 14,5-calowy ekran MMI Touch. Przed pasażerem znajduje się trzeci – 10,9-calowy ekran MMI, który pozwala na np. oglądanie filmów bez rozpraszania uwagi kierowcy. Pasażer może też za jego pomocą pomagać kierowcy, np. sterując nawigacją. W przypadku aut, które nie są wyposażone w ten trzeci ekran dla pasażera, w tym miejscu znajduje się elegancka czarna powierzchnia o wysokim połysku. Opcjonalnie można też zamówić HUD wyposażony w system AR Audi, który potrafi symulować wyświetlanie obiektów oddalonych aż o 200 metrów od oka kierowcy (pole widzenia treści AR odpowiada przekątnej 88-cali).

Nowości Audi, w tym dźwięk 3D, samouczący się asystent głosowy czy nowe oświetlenie ambietowe wnętrza to temat, które zostawię na testy egzemplarza produkcyjnego.

Q8 – nowe reflektory

Audi Q8 otrzymało też delikatne odświeżenie w postaci nowych lakierów, felg oraz wstawek dekoracyjnych do wnętrza. Wprawne oko zauważy też delikatnie zmienione zderzaki z przodu i tyłu, a na listę opcji wprowadzono oświetlenie HD Matrix LED, które zawiera lasery w przypadku świateł drogowych / długich. Można też wybierać własną sygnaturę świetlną z przodu oraz jedną z czterech z tyłu. Tylne reflektory również będą zapalały dodatkowe segmenty OLED-ów, gdy ktoś za nami zbliży się na mniej niż 2 m, co znamy już z innych modeli firmy.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .