Motopodsumowanie tygodnia #57 – rynek w Polsce rośnie, odświeżone Mercedesy, darmowe ładowarki w Beskidach, szalony koncept Nissana i… buty Bugatti
Kolejne motopodsumowanie tygodnia, nowe modele, auta wchodzące do salonów, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
Rynek nowych aut osobowych w Polsce – październik 2023
IBRM Samar opublikował dane statystyczne polskiego rynku motoryzacyjnego za październik br. Zarejestrowano 40 910 aut (wzrost o 4,69% w porównaniu do października 2022). Od początku roku do końca października w Polsce zarejestrowano 391 697 aut, co stanowi 12,2% wzrostu w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Polacy w październiku zarejestrowali 9947 samochodów segmentu premium, to aż 16,5% więcej niż rok wcześniej w tym samym okresie, a od początku roku to już ok. 89 000 wozów segmentu premium (16,2% więcej rok do roku). Liderem wśród marek pozostaje Toyota z przewagą nad konkurentami tak znaczną, że już nic Japończykom nie odbierze tegorocznego prymatu w branży.
Odświeżone, elektryczne Mercedesy EQA i EQB już można zamawiać w Polsce
Odnowione wydania obu tych elektrycznych kompaktowych SUV-ów na rok modelowy 2024 można zamawiać już w polskich salonach Mercedes-Benz. Pierwsze egzemplarze pojawią się u dealerów na początku 2024 r. Ceny z uwzględnieniem dofinansowania w programie Mój elektryk zaczynają się od 218 900 zł za model EQA 250+ (558 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP) oraz od 224 900 zł za EQB 250+ (531 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP). Oba warianty rozwijają moc 190 KM.
Światowa premiera nowej Škody Superb
Czeska marka zaprezentowała światu najnowszą, czwartą już generację swojego flagowego modelu Superb. Samochód ten wciąż będzie oferowany w dwóch wariantach nadwozia: liftback oraz kombi. Więcej przestrzeni w kabinie i w bagażniku, więcej techniki na pokładzie i szeroka paleta napędów. Jest też nowa hybryda plug-in z zasięgiem nawet 100 km na samym prądzie. Szczegóły we wcześniejszym materiale, do którego odsyłam.
Wodorowa Toyota Mirai teraz z rabatem 50 000 zł
50 000 zł to spory rabat, ale tym razem nie przewiduję szturmu na salony japońskiej marki. Powód? Toyota Mirai to całkiem ładne auto, ale z niezwykle rzadko spotykanym w Polsce napędem elektrycznym z ogniwami wodorowymi. Na szczęście gdyby ktoś się skusił na Mirai z rocznika 2022 w cenie od 284 900 zł, to przynajmniej może już w naszym kraju zatankować ten wóz. Mamy oficjalnie dwie stacje z wodorem: w Warszawie i Rybniku. Koszt kg wodoru to 69 zł, a koszt przejechania 100 km tym modelem to jakieś 60 zł. Sporo, za tyle kupimy ok. 9 litrów węglowodorów, nie mówiąc o LPG. Również elektryk z baterią (BEV) wyjdzie taniej w eksploatacji, szczególnie, gdy będzie ładowany w domu, nawet pozbawionym fotowoltaiki.
Volkswagen zapowiada VW ID.7 Tourer
Niemiecka marka zapowiedziała swoje pierwsze elektryczne auto z nadwoziem kombi. VW ID.7 Tourer ma pojawić się w europejskich salonach w przyszłym roku. Trudno odmówić marce kompetencji w budowaniu aut z takim nadwoziem, zatem można spodziewać się funkcjonalnego, rodzinnego kombiaka z dużą przestrzenią pasażerską i bagażową (do 545/1714 litrów). Auto jest też aerodynamiczne (współczynnik Cx=0,24; o 0,01 większy niż w przypadku ID.7). Na razie marka zaprezentowała nowy model jeszcze w kamuflażu. Napęd? Zapewne identyczny jak w ID.7, o którym Wam już opowiadałem po statycznej prezentacji w Polsce.
Marka Cupra otworzyła nowy showroom w Warszawie
Hiszpańska marka uroczyście otworzyła przy ul. Łopuszańskiej w Warszawie nowy showroom. Tym samym w naszym kraju funkcjonuje już 18 tego typu obiektów, z który 5 otworzono w ostatnim kwartale. Cupra idzie za ciosem, bo wyraźnie widać, że modele są lubiane przez klientów i coraz więcej aut z charakterystycznym, miedzianym logo pojawia się na naszych ulicach. Showroom marki na warszawskich Włochach to trzeci tego typu punkt w stolicy, w którym fani marki mogą obejrzeć oraz kupić modele Cupra. W showroomie dostępna jest pełna gama producenta, w tym najpopularniejszy Formentor w wersjach z silnikiem 150 oraz 190 KM, elektryczny Born z zasięgiem do 550 km, CUPRA Leon z bardzo przestronnym bagażnikiem o pojemności 587 litrów oraz dynamiczny SUV Cupra Ateca z maksymalnym momentem obrotowym do 400 Nm. Zainteresowani kupnem auta mają możliwość skorzystania z jazd testowych wybranych modeli.
Porsche przejdzie do 2026 na niskoemisyjną stal
Porsche AG i szwedzki start-up energetyczny H2 Green Steel podpisały umowę na dostawy stali produkowanej przy obniżonej emisji CO₂. H2 Green Steel planuje rozpocząć produkcję stali przy użyciu energii odnawialnej w Boden w Szwecji pod koniec 2025 roku. Porsche oraz różni bezpośredni dostawcy materiałów wytwórczych dla producenta sportowych aut mają otrzymywać niskoemisyjną stal H2 Green Steel od 2026 roku. Według H2 Green Steel ich proces technologiczny skutkuje nawet o 95% niższą emisją CO₂ w porównaniu z konwencjonalnym wytwarzaniem stali przy użyciu węgla koksującego. Na potrzeby seryjnej produkcji samochodów firma Porsche ma rocznie zużywać nawet 35 000 ton niskoemisyjnej stali ze Szwecji. Dla porównania: w 2022 roku w autach Porsche zastosowano 220 000 ton stali.
Bugatti i Adidas z wspólną kolekcją… butów piłkarskich
Powstanie tylko 99 par butów w kolekcji Adidas X Crazyfast Bugatti. Wszystkie trafią na aukcje, które odbędą się jeszcze w listopadzie 2023 roku. Aby zapewnić entuzjastom adidas i Bugatti na całym świecie równe szanse na zakup jednej z 99 par kolekcji, buty zostaną wystawione na aukcji za pośrednictwem platformy adidas Collect Web 3. Aukcja potrwa od 8 do 11 listopada, po czym wszyscy zwycięzcy otrzymają ekskluzywne cyfrowe pudełko na buty, które od 13 listopada będzie można wymienić za pośrednictwem adidas Collect na uzupełniającą się parę fizyczną i cyfrowego bliźniaka. Chociaż aukcje przeprowadzane są przy użyciu kryptowaluty, użytkownicy mają bezpośredni dostęp do aukcji w tradycyjnej walucie za pomocą MoonPay. To kolejny przykład produktu, którego raczej nikt nie będzie używać zgodnie z przeznaczeniem, a buty będą ozdobą gablotki milionerów traktujących ten gadżet jako lokatę kapitału.
Porsche rozszerza współpracę z Google
Porsche będzie oferować usługi Google z obszarów nawigacji, mowy i ekosystemu aplikacji w przyszłych generacjach swoich modeli. Plany zakładają, że pierwsze takie auta trafią do produkcji w połowie bieżącej dekady. Integracja ekosystemu Google obejmie Mapy Google, Asystenta Google oraz szeroką gamę aplikacji dostępnych w sklepie Google Play. Klienci Porsche nadal będą mieli do dyspozycji znajomy interfejs użytkownika systemu Porsche Communication Management (PCM), włącznie z regularnymi aktualizacjami online.
Nowy Mercedes-AMG GLE 53 jako hybryda plug-in
Mercedes-AMG uzupełnia swoje portfolio o hybrydę plug-in – to nowy Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+, dostępny jako SUV oraz Coupé. Układ napędowy to zmodyfikowana gruntownie sześciocylindrowa jednostka turbo o pojemności 3.0 litra. Moc 330 kW (449 KM). Dodatkowa chłodnica i zmiany w oprogramowaniu zwiększyły moc o 10 kW w stosunku do wcześniejszej wersji tego silnika. Współpracuje on z jednostką elektryczną z magnesami trwałymi o mocy 100 kW (136 KM), akumulatorem trakcyjnym o pojemności 31,2 kWh i w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Moc systemowa 400 kW (544 KM) i systemowy moment obrotowy 750 Nm zapewniają imponujące właściwości jezdne: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a w trybie elektrycznym można osiągnąć do 140 km/h. Przy zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym 80-86 km (SUV) i 82-87 km (Coupé) – dane dla cyklu mieszanego WLTP – większość codziennych dystansów można pokonywać bez potrzeby angażowania silnika spalinowego. Na pokładzie znajduje się ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Dodatkowo, na życzenie, dostępna jest opcja korzystania z prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 10% do 80% w ciągu 20 minut.
Pierwszy autonomiczny bus polskiej produkcji testowany
w Katowicach oficjalnie rozpoczęto testy pierwszego autonomicznego busa polskiej produkcji. Pojazd BB-1 tworzy firma Blees z Gliwic, a wyposażony on będzie m.in. autonomię 4-tego poziomu SAE umożliwiającą samodzielną jazdę na zdefiniowanych trasach, wykrywanie przeszkód i innych użytkowników ruchu, a na pokładzie pojazdu zamontowane są radary i kamery. Wśród obszarów na którym projektanci pojazdu koncentrują swoją uwagę jest również sfera cyberbezpieczeństwa. Autonomiczny minibus według wstępnych danych ma napęd o mocy 150 kW (204 KM), mieści 15 osób, zasięg to ok. 200 km, zapewniany przez akumulator o pojemności 58 kWh. Z ładowarki DC pojazd przyjmie maksymalnie 100 kW mocy.
Renault i Valeo pracują nad silnikiem elektrycznym pozbawionym metali ziem rzadkich
Renault wspólnie z Valeo pracuje nad nowym silnikiem elektrycznym trzeciej generacji, który ma być bardziej efektywny energetycznie od dzisiejszych konstrukcji i będzie pozbawiony całkowicie metali ziem rzadkich. Jednostka ma być też lżejsza i bardziej kompaktowa od współczesnych konstrukcji. Silnik, będący aktualnie w fazie prototypowania i oznaczony jako E7A, powinien trafić na rynek w 2027 roku. Przewiduje się, że nowa jednostka będzie rozwijać moc do 200 kW i będzie współpracować z instalacją o napięciu 800 V (a nie 400 V jak w obecnych samochodach elektrycznych francuskiej marki). Zwiększenie napięcia jednoznacznie sugeruje również potencjał szybszego ładowania, z tym że to już zależy od typów akumulatorów, jakie trafią do przyszłych aut z silnikiem E7A. Miejmy nadzieję, że do tego czasu pojawią się już komercyjne akumulatory ze stałym elektrolitem.
Mercedes-AMG oraz IWC Schaffhausen przedstawiają zegarek Big Pilot’s Watch AMG G 63
Nowy zegarek Big Pilot’s Watch AMG G 63 to sprzęt inspirowany niedawno wprowadzonym specjalnym modelem Mercedes-AMG G 63 „Grand Edition”. Zegarek łączy misternie wykończoną kopertę z 18-karatowego złota Armor Gold z teksturowaną czarną tarczą i czarnym gumowym paskiem z wstawką z mikrofibry. Białe zewnętrzne pierścienie tarcz pomocniczych rezerwy chodu i sekundnika nawiązują do charakterystycznych reflektorów Klasy G. Zegarek Big Pilot’s Watch AMG G 63 jest dostępny w butikach IWC, u autoryzowanych partnerów handlowych lub w internecie, na stronie IWC.com. Cena? Skromne 169 000 zł.
Nissan prezentuje Hyper Force Concept – czy to elektryczny następca legendarnego GT-R?
Na salonie Japan Mobility Show Nissan zaprezentował samochód Nissan Hyper Force, który jest zwieńczeniem innowacyjnej serii koncepcyjnych modeli „hyper”. Sercem pojazdu jest mocny, w pełni elektryczny zespół napędowy, zamontowany w sposób zapewniający optymalny rozkład masy i zasilany akumulatorem ze stałym elektrolitem. Silnik samochodu rozwija moc do 1000 kW, co gwarantuje błyskawiczne i precyzyjnie kontrolowane przyspieszenie. Znaczna siła docisku, zaawansowana wersja napędu na cztery koła e 4ORCE Nissana oraz lekkie nadwozie z wysokowytrzymałego włókna węglowego ułatwiają dynamiczne pokonywanie zakrętów oraz zapewniają doskonałe właściwości jezdne na torze i krętych drogach.
Przy górskich szlakach w Piwnicznej-Zdroju stanęły ładowarki do rowerów elektrycznych
Dobra wiadomość dla nowoczesnych cyklistów, korzystających ze zelektryfikowanych jednośladów. Jednak nawet jak nie macie e-bike’a, to przygoda czeka. Sieć ładowarek do e-bików, która powstała dzięki współpracy samorządu, lokalnych pasjonatów rowerów górskich i firmy Bosch otwiera nową erę turystyki w rejonie Piwnicznej-Zdroju. Nie trzeba przywozić własnego roweru, można go wypożyczyć na miejscu i przejechać malowniczymi szlakami dziesiątki kilometrów. eMTB wyposażone są w silniki o mocy do 250 W, pozwalają pokonywać nawet najbardziej strome wzniesienia. Różne tryby wspomagania umożliwiają dostosowanie jazdy do terenu i własnych preferencji. Obecnie są cztery działające ładowarki w regionie, a piąta zostanie wkrótce uruchomiona. Każda ładowarka umożliwia jednoczesne ładowanie czterech jednośladów. Lokalizacje zostały wybrane z myślą o turystach, by mogli bezpłatnie naładować swoje elektryki w najbardziej newralgicznych punktach na trasie i pojechać dalej. Jakie dokładnie są lokalizacje bezpłatnych ładowarek dla e-rowerów? Oto one:
- na Hali Łabowskiej (1064 m n.p.m.),
- przy Bacówce nad Wierchomlą (900 m .n.p.m.),
- na Obidzy (938 m .n.p.m.),
- przy Chacie na Magórach pod Eliaszówką (831 m .n.p.m)
- na terenie miejskiego pola namiotowego.